En toen kreeg de 25R maar 5 uur stilte per week en de 25L en de 20 zes nachturen. En dit is geen discriminatie?
Klacht 18.1.2009
Als ik het goed heb wordt de weekendnacht ingekort voor de 25R van een duur van 7 uur naar een duur van vijf uur en voor de 25L en de 20 van zeven uur naar 6 uur?
Graag duidelijkheid en reden voor dit verschil.
Josephine Overeem
Actie Strombeek
"De opstijgingen ‘s nachts vormen de belangrijkste hinder voor de omwonenden wegens de slaapstoornissen die ze met zich meebrengen.
Om deze redenen zullen vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009) periodes van verbod van opstijgingen ingevoerd worden gedurende de nacht:
nacht van vrijdag op zaterdag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en 01.00 van baan 25R.
nacht van zaterdag op zondag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en 00.00 van baan 25L.
nacht van zondag op maandag: enkel opstijgingen toegelaten tussen 23.00 en 00.00 van baan 20."
Van: juan.torck@mobilit.fgov.be
Datum: 21 januari 2009 17:11:13 GMT+01:00
Mevrouw,
Ik neem kennis van uw klacht en dank U voor uw interesse voor de problematiek van Brussel-Nationaal.
Het introduceren in het nieuwe plan van periodes zonder opstijgingen vanaf het IATA zomerseizoen 2009 (midden april 2009) is er gekomen na overleg met
alle protagonisten uit de luchtvaartsector en rekening houdend met de economische impact voor de sector.
Het feit dat in de nacht van vrijdag op zondag de opstijgingen zullen beperkt worden tussen 23.00 en 01.00 (dus met een periode zonder opstijgingen van 5 uur) en in de nachten van zaterdag op zondag en zondag op maandag zullen beperkt worden tussen 23.00 en 00.00 (dus met een periode zonder opstijgingen van 6 uur) heeft te maken met het groter aantal opstijgingen in de nacht van vrijdag op zaterdag die een kortere opstijgvrije periode onmogelijk maakte.
In het nieuwe plan zijn het niet de nachten die worden ingekort, een nacht loopt nog altijd van 23.00 tot 06.00.
Wat wel wordt ingekort zijn de vliegperiodes in de nachten tijdens het weekeinde.
Er blijft nog een opstijgperiode van 2 uur over in de nacht van vrijdag op zaterdag vanaf baan 25R.
Er blijft nog een opstijgperiode van 1 uur over in de nacht van zaterdag op zondag vanaf baan 25L.
Er blijft nog een opstijgperiode van 1 uur over in de nacht van zondag op maandag vanaf baan 20.
Het belangrijkste is voor alle omwonenden van de luchthaven het invoeren van periodes zonder opstijgingen tijdens het weekeinde, en minder de keuze van de banen die worden gebruikt voor het optijgen in de overblijvende opstijgperiodes tijdens het weekend.
Het is ook heel erg belangrijk de veranderingen in het oog te houden wat de QC van de vliegtuigen betreft. Tijdens de nacht zal het QC vanaf het IATA zomerseizoen 2009 niet meer 12 maar 8 bedragen. Dit betekent een verbetering voor alle omwonenden want de vliegtuigen die een QC hadden tussen 8 en 12 zullen niet meer mogen opstijgen tijdens de nacht.
Ten slotte moet ook rekening gehouden worden met het feit dat bij periodes van winden uit sector Noord, Oost of Noordoost het schema 02/07 in gebruik wordt genomen zodra de rug en/of laterale windcomponenten overschreden zijn op de preferentiële banen. Het gebruik van het schema 02/07 betreft vliegbewegingen over de zones 3, 4, 5 en 6 en zone 1 krijgt in dat geval
noch directe opstijgingen of directe landingen te verwerken.
Ik blijf ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.
Hoogachtend,
Juan TORCK
Ombudsman op de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal