Tijdens concentratienacht van
7-8/1/2009 vertrokken alle vluchten van 25R MET RUGWIND. Waar kwamen vier
toestellen hier boven Wolvertem vandaan terwijl er geen sid HELEN vertrok? 7 van
de 11 toestellen waaronder 3 A300's maakten eerst via noordrand ronde van
Brussel naar oostelijke bestemmingen!
Datum:
11 januari 2009 11:53:29 GMT+01:00
Aan:
<airportmediation@mobilit.fgov.be>
Onderwerp:
Klachten nachtvluchten woensdag 07/01
T.a.v de ombudsdienst
Mevrouw, Mijnheer,
Nachtvluchten
In de nacht van woensdag 07 op donderdag 08/01
verschillende malen gewekt, namelijk om 3.00 uur, 3.20 uur, 4.10 uur en 4.25
uur door luidruchtige overvliegende toestellen.
Enkele opmerkingen.
Bij het consulteren van de boordtabellen
constateer ik volgende zaken.
-Alle nachtvluchten zijn vertrokken van baan 25R
ondanks dat de windrichting die nacht zuidzuidoost was, dus zijn alle
vluchten vertrokken met rugwind.
Het voorziene preferentieel baangebruik werd
niet gerespecteerd, namelijk tussen 3 en 6 uur zijn er 4 vluchten vertrokken
van baan 25R, terwijl het PRWS banen 07 voorschrijft.
-Tussen 3 en 5 uur zouden 4 vliegtuigen
vertrokken zijn.
Hiervan heb ik er 4 waargenomen.
Ik kan enkel hieruit besluiten dat het grootste
deel van de routes tot voorbij Grimbergen geconcentreerd gevlogen worden.
-Ook volgens de boordtabellen zou er geen enkel
toestel vertrokken zijn voor sid HELEN (route boven mijn woning volgens de
routebeschrijving) en toch heb ik 4 toestellen waargenomen.
-Van de 11 vertrekken die nacht hebben 7
toestellen (daarin de meest luidruchtige B300) via de noordrand de ronde van
Brussel gemaakt voor oostelijke bestemmingen.
Kunt u mij de radartracks van die nacht bezorgen?
E. V
Wolvertem