Min. Peeters wil aantal nachtvluchten terugbrengen? Wat is Vlaams Gewest, haar milieuminister op kop, echt van plan met luchthaven?
Reacties 20.8.2005
Geachte,
Daedalus wenst minister Peeters en de Vlaamse regering veel succes toe bij de
onderhandelingen over de toekomst van de nationale luchthaven met de Brusselse
gewestregering en de federale regering.
Daedalus steunt het streven van minister Peeters om de Brusselse
regering met rationele argumenten (afbouw van de nachtvluchten, het belang van
de nationale luchthaven voor de Brusselse tewerkstelling) te overtuigen, maar
waarschuwt tevens dat rationale argumenten vanuit economische, medische,
aeronautische en juridische hoek tot op heden alleen maar hebben geleid tot een
verdere concentratie van alle vluchtbewegingen (landende en opstijgende) boven
Vlaanderen.
De Brusselse logica vertrekt nml. niet vanuit een rationeel oogpunt, maar
eenvoudigweg vanuit het NIMBY principe (Not in my Brussels yard) en heeft tot op
heden zowel het grondbeginsel van de Belgische Staat (alle Belgen zijn gelijk)
als het solidatriteitsprincipe tussen de gewesten ostentatief en eenzijdig
afgewezen.
Op dit ogenblik, nu de werken op de 02/20 (onder deze laatste start- of
landingsbaan liggen practisch uitsluitend faciliteitengemeenten) aan de gang
zijn, krijgt Vlaanderen opnieuw een klare kijk op wat zij kan verwachten van de
federale en Brusselse regering i.v.m. de toekomstige luchthavenpolitiek.
Door het schrappen van het gebruik van de baan 02/20 worden de
faciliteitengemeenten quasi vliegtuigvrij. Het Brussels Gewest is dit eveneens
via zijn geluidsnormen en de daar aan gekoppelde boetes. Deze, nu (voorlopig?)
tijdelijke situatie wordt reeds jarenlang bepleit door de Franstalige politici
d.i. het afschaffen van het regelmatig gebruik van de baan 02/20.
Tijdens de werken wordt nml. als volgt gevlogen:
a) bij Westenwind opgestegen (dag & nacht) via
Diegem en, om Brussel te vermijden eerst over de Noordrand , vervolgens tot
Dilbeek (dag) om dan pas de vluchten naar het Westen en het Zuiden te laten
afdraaien. 's Nachts worden alle bestemmingen langs de Noordrand, dan over alle
andere Vlaamse gemeenten rond Brussel rondgeleid tot de uiteindelijke bestemming
gekozen wordt (d.i. de volledige uitwerking van het concentratiemodel van
voormalig federaal minister Durant over alle Vlaamse randgemeenten). Ook de
landingen gebeuren uitsluitend op Vlaams grondgebied nml. via Steenokkerzeel en
Kortenberg.
b) Bij sterke N/NO wind wordt 100 % opgestegen
boven Vlaanderen nml via het onder de banen gelegen Steenokkerzeel en Kortenberg
richting Leuven,Herent e.a. Vlaams-Brabantse gemeenten. Het landen gebeurd,
ongeacht hun herkomst, via een omleiding (opnieuw om Brussel te mijden), eerst
langs Dilbeek, Ternat, Asse en vervolgens over de Noordrandgemeenten om dan,
met een scherpe bocht naar links over het onder de baan gelegen Diegem te
landen.
Daarnaast is een nieuwe bevraging van de bevolking (in Vlaanderen beperkt
tot de onder de start en landingsbanen gelegen gemeenten) een lovenswaardig
initiatief. Toch blijven vele vragen open:
- Welke zijn de gestelde doelstellingen, wat wordt
afgetoetst?
- Waarom midden in de vakantieperiode?
- Het elitaire woordgebruik?
- De bevolking heeft reeds bij meerdere recente
bevragingen (o.a. bij de bevraging voor de huidige milieuvergunning ) haar
wensen te kennen gegeven
Maar vooral, het leidt de aandacht af van de werkelijke problematiek nml.
de onwil van het Brussels Gewest om een eerlijke deel van de lasten op zich te
nemen.
Daedalus wenst de minister bij zijn nabije onderhandelingen succes toe en
:
- herinnert de minister eraan dat de
problematiek van de verdeling van de stilte rond de nationale luchthaven niet
beperkt is tot de nachtvluchten, zoals de recente reacties i.v.m. de toegenomen
hinder van dagvluchten vanuit o.a. Dilbeek, Mechelen, Herent opnieuw aantonen.
- eist dat deze Vlaamse regeringen, buiten
rationele argumenten ook met duidelijke wapens naar de onderhandelingstafel
vertrekt zodat zij niet opnieuw zal stuiten op de door de Brusselse normen
gestolen stilte en de weigering tot solidariteit en aldus blijvend alle lasten
op Vlaanderen zal laten leggen.
- stelt vast dat de omleidingen in de
lucht, om het Brusselse Gewest te mijden nu ook, bovenop de Noordrand de
inwoners van Asse, Zellik, Dilbeek en de andere randgemeenten ten westen van
Brussel alsmede Herent, Leuven e.a. gemeenten ten noord-oosten van Brussel sterk
treft en nodigt deze inwoners en gemeenten dan ook uit om, samen met de
noordrandgemeenten de federale, Vlaamse en Brusselse regering te verplichten om
de huidige concentratie van vluchten boven hun hoofden, als gevolg van het
niet-solidair en NIMBY-denken van het Brusselse Gewest en de Franstalige
politici onmiddellijk stop te zetten.
Erik Tamboryn, Daedalus.
Geachte,
Aan de ene kant van de weegschaal: de onredelijke Brusselse
geluidsnormen waarvoor vanaf half oktober dwangsommen moeten worden betaald als
ze niet worden gerespecteerd en die het Brussels Gewest een perfecte stok achter
de deur geven om de paar lichte vliegtuigen per nacht en de route Chabert naar
het zuiden over Brussel (die enkel wordt gebruikt op zaterdag, en op zondag
vanaf 17u) ook nog af te schaffen, en om de andere vertrekken nog noordelijker
te schuiven.
Aan de andere kant van de weegschaal: de belofte van minister
Peeters dat, als DHL in 2008 het aantal nachtvluchten vermindert, deze
vrijgekomen vliegbewegingen niet ingevuld zullen worden door andere
maatschappijen. De minister legt hier dus enkel een 'voorwaardelijke'
vermindering op tafel in de hoop dat de Brusselaars op basis daarvan bereid zijn
om geharmoniseerde geluidsnormen (hoger dan de huidige Brusselse dus, er moet
immers kunnen worden gevlogen) te aanvaarden.
Dat gecombineerd met het statement dat het START project rond de
luchthaven heel heel heel belangrijk is, het gebrek aan enig verzet van de
Vlaamse minister van Leefmilieu tegen het stapsgewijs terugdringen van het
spreidingsplan, het amputeren van de al zwakke milieuvergunningsvoorwaarden
(door minister Peeters zelf) van BIAC, het ontbreken van enig initiatief om 25L
te gebruiken tijdens de werken: ik vraag mij af wat het Vlaams gewest met
minister Peeters op kop echt van plan is met deze luchthaven.
Wil het Vlaams gewest aktief de fundamenten leggen van een goed
spreidingsplan met geplande stapsgewijze verbeteringen (zoals in Sydney gebeurd
is) om zowel de gezondheid van de omwonenden als de tewerkstelling op de
luchthaven zo goed mogelijk te verzekeren?
Vriendelijke groeten
M.V.
Grimbergen
Minister Landuyt plaatst tijdbom onder de luchthaven.
Door het wetens en willens toelaten dat de bewoners van de Noordrand meer dan 40
nachtelijke vertrekken boven hun hoofd krijgen wordt de verdraagzaamheid
tegenover de luchthaven toch wel ondermijnd. Van spreiding of uitwaariering is
er weinig sprake, wetende dat de bewoners tot op 15 km van de luchthaven nog
altijd 27 overschrijdingen van 60 dBA per nacht incasseren. Van recuperatie
overdag of tijdens het weekeinde valt er ook weinig te merken.
Het is hierbij bijzonder schrijnend te weten dat de vliegtuigen met als richting
Frankrijk en zelfs Duitsland eerst een rondje maken over de Noordrandgemeenten,
die helemaal niet voor de startbaan liggen, vooraleer ze hun bestemming te
kiezen.
Ondanks het feit dat er de voorbije weken werken waren aan één van de banen,
bleven er toch nog twee perfect bruikbare banen over om een verzachtend gebruik
van de luchthaven mogelijk te maken. De cijfers van vorig jaar, ook tijdens
werken aan een startbaan, bewijzen het. Waarom blijven de Franstalige
oostrandgemeenten beter gespaard van al te buitensporige ongemakken?
Over enkele dagen, namelijk op 31 augustus, wordt voor de Vlamingen de
indieningstermijn afgesloten waarbinnen aanmerkingen kunnen gemaakt worden over
de opmaak van een termijn-visie rond Zaventem, dat meteen een
milieueffectenrapport (MER) zou moeten worden.
Officiëel noemt het document het "Strategisch Actieplan voor de Reconversie en
Tewerkstelling luchthaven Zaventem (START)" en is te vinden op sommige
gemeentehuizen en op de webstek: www.mervlaanderen.be.
Zou het in rekening brengen van alle gezondheidsrisico's en soms
levensbedreigende gevolgen van te excessieve luchthavenactiviteiten een
voldoende stimulans zijn om aan echte 'Reconversie' van de tewerkstelling te
werken in de streek rond Zaventem? Hopelijk mogen we van onze Vlaamse Minister
van Leefmilieu een aanzet in die richting verwachten.
Voor op- en aanmerkingen hieromtrent is het nu de hoogste tijd. Dat Brussel zal
aansturen op een maand verlenging van de termijn is mogelijk door hun eigen
wetgeving van het Hoofdstedelijk Gewest, maar deze gunst lijkt niet weggelegd
voor de Vlaamse randgemeenten.
Roger Vermeiren
Actie Noordrand.