Spreidingsplan toepasse (en in de toekomst vliegen volgens de wind) is minder een kwestie van actuele windmetingen, meer van weersvoorspelling
Geachte,
Ik hoor op 02 206 25 25 dat bij wind 040 en 5 kn de 02 en de 07 gebruikt worden.
Eerder deze week werd bij wind 030 en 5 kn de 25R gebruikt.
Graag nadere uitleg.
Hoogachtend
J.O.
Actie Strombeek
Van: juan.torck@mobilit.fgov.be
Datum: 13 oktober 2008 17:23:56 GMT+02:00
Antwoord aan: airportmediation@mobilit.fgov.be
Beste Mevrouw,
Zoals U zeker weet is de Ombudsdienst, in haar taak de omwonenden van de luchthaven te informeren, afhankelijk van de informatie die haar wordt overgemaakt door Belgocontrol, onder andere wat betreft de deviaties op het Spreidingsplan et de redenen van die deviaties.
Wat woensdag 24 september 2008 betreft werden ons door Belgocontrol volgende deviaties doorgegeven:
24/09/0 | 02/07 | 0000-06h00 | | windrichting 020° tot 040°, max 10 knopen
8 | | | |
----------+----------+-------------+-------------+---------------------------------------------
| 02/07R | 06h00-18h1 | | windrichting 040° tot 050°, max 9 knopen
| | 0 | |
Wat de informatie betreft die U heeft verkregen en verkrijgt op het nummer
02/2062525 kan men het volgende zeggen:
1) De telefonische boodschap zegt duidelijk het volgende : “This meteorological information is limited is not used for Runway Selection” .
M.a.w., deze informatie is beperkt in de tijd en wordt door Belgocontrol niet gebruikt als basis voor het toepassen van het Spreidingsplan.
2) De waarden die de telefonische boodschap aangeven, een wind van 7 knopen uit windrichting 040°, geven volgend resultaat wat de windwaarden op de verschillende pistes betreft:
24092008 | | | | | |
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
| | | | | |
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
Wind : | 7 | Knopen | | | |
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
Richting | 40 | graden | | | |
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
| | | | | |
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
Baan | hoek | longitudinal | laterale | Rugwind | Baan | Baan
| baan | e | | | mogelijk | mogelijk
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
| | component | component | component | overdag | snachts
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
25 | 250 | -6,06 | 3,5 | 6,1 | ja | ja
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
07 | 70 | 6,06 | 3,5 | 0,0 | ja | ja
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
02 | 20 | 6,58 | 2,4 | 0,0 | ja | ja
------------+---------+---------------+-------------+----------------+-------------+-------------
20 | 200 | -6,58 | 2,4 | 6,6 | nee | nee
Als men enkel met de beperkte waarde van “7 knopen en 40° “rekening houdt kan men inderdaad vaststellen dat baan 25 nog zou kunnen worden gebruikt.
De rugwindcomponent bedraagt 6,1.
Zoals hierboven vermeld is de informatie, 40° en 7 knopen een in de tijd beperkte waarde, laat ons zeggen een meteorologische momentopname .
De waarde is correct, en een goede informatiebron in bepaalde omstandigheden voor bepaalde mensen, maar moet als beperkt in de tijd worden gezien.
Bij het toepassen van het spreidingsplan kan men onmogelijk enkel rekening houden met deze korte meteorologische momentopnamen.
Misschien wakkert de wind enkele ogenblikken later wel aan en zijn de rugwindcomponenten wel overschreden!
Bij het toepassen van het Spreidingplan is het dus belangrijk de meteorologische situatie op een bredere manier te bekijken, en er moet vooral rekening gehouden worden met de meteorologische voorspellingen.
Daarom baseert BELGOCONTROL zich niet op ATIS – informatie (ATIS verschaft courante en op routineuze wijze in de tijd beperkte informatie aan de toekomende en vertrekkende vliegtuigen.) bij het toepassen van het ‘Spreidingsplan’, maar op ACMET, een speciaal door BELGOCONTROL ontwikkeld softwareproduct dat op een scherm informatie levert over de huidige meteorologische situatie, aan meteorologische voorspelling te doet, en in functie van de in het ‘Spreidingsplan’ voorziene laterale en rugwindnormen voor de verschillende pistes, die in het ACMET-programma werden ingevoerd, de nodige informatie levert aan de controleurs van detoren die dan hun beslissingen in eer, geweten, en met hun jarenlange ervaring, kunnen nemen.
Om terug te komen op ons voorbeeld, het is niet omdat de windwaarden, op een bepaald ogenblik, onder de windnorm van een bepaalde baan daalt dat automatisch de deviaties zouden moeten worden afgeschaft en terug naar het spreidingsplan moet worden overgeschakeld.
Het overschakelen van Spreidingsplan naar Deviaties of omgekeerd, van Deviaties naar spreidingsplan, is geen "spelletje".
Het vergt een zekere tijd om alle vliegtuigen op een andere baan te doen landen, en dit kan dus pas worden overwogen als de meteorologische vooruitzichten die omschakeling rechtvaardigen.
Voor een ‘te’ korte tijdsperiode zou het niet gerechtvaardigd zijn om een omschakeling te overwegen.
De veiligheid mag nooit in het gedrang komen.
De toren beslist dus, in functie van de in het Spreidingsplan vooropgestelde windnormen op de verschillende piste, van de meteorologische waarden van met moment, maar ook van de meteorologische vooruitzichten, en rekening houdend met het verkeer zodat de veiligheid nooit in het gedrang komt, wanneer zonder gevaar kan worden overschakeld op een nieuw vliegschema.
Onze dienst is ter uwe beschikking voor eventuele bijkomende informatie.
Hoogachtend,
Juan Torck