Lakense "dagvluchten"
Dit artikel verzenden
Op 12 mei publiceerde DS een lezersbrief van mij waarin ik me bekloeg over een
heel week end lang heel lage dagvluchten van vliegtuigen over Laken. Om de 3
minuten daverde er zo een door de lucht, en dit boven een dichtbevolkte
migrantenbuurt. Niet boven het park noch boven het paleis van de koning. Neen,
er mooi naast. We vragen trouwens ook niet om het over het paleis te sturen. Ik
vroeg me in de brief toen af of dit deel uitmaakte van een toekomstige
nachtvluchtenoplossing en of men er misschien vanuit ging dat de mensen in zo?n
buurt stukken onmondiger zouden zijn dan de Zaventemse middenklasse of dezen uit
de residenti묥 betere Brusselse wijken? Eenzelfde brief publiceerde ik in Brussel
Deze Week, waar twee andere lezers op inpikten met een soortgelijk verhaal.
Ik heb me toen ook geﮦormeerd bij een parlementair medewerker en kreeg volgend
antwoord: ?volgens onze informatie heeft dit te maken met het gebruik van een
andere landingsbaan bij een bepaalde windrichting. Wij hebben op dit ogenblik
geen aanwijzingen voor een hidden agenda van de kant van staatssecretaris
Schouppe (want dit scenario dateert van voor staatssecretaris Schouppe). Laat
het ons alleszins weten wanneer deze situatie blijft aanslepen.? Bij deze laten
we het dus weten.
Want, jawel? we zijn weer zover?reeds twee dagen lang (26-27 mei). En mijn
kleine pink zegt me dat het wellicht niet zo maar een kwestie van windrichtingen
is. Immers, heeft de wind (die er zo goed als niet is vandaag) dan jaren lang
nooit geblazen uit de richting waaruit hij nu zou komen?
Hopelijk vergissen we ons en krijgt men het in Zaventem of waar dan ook niet in
zijn hoofd om van nu af om de twee weken gedurende enkele dagen om de 3 minuten
een zwaar vliegtuig boven de daken van dichtbevolkte volkswijken te sturen? in
de mening, dat zij daar toch geen dure advocaten zullen betalen om te
procederen.
Johan Leman
Dit artikel
beantwoorden
?(Berichten van het forum:?1)
Bijdragen aan?het?forum
Lakense "dagvluchten"??
(5 juni 2008)?
Dit bericht beantwoorden
Brussel, donderdag 5 juni 2008
-
Betreft:
-
1) Landingen op de banen 07 om meteorologische redenen. 2) Landingen op de
banen 07 tengevolge het vliegtuigongeluk van zondag 25 mei
-
Mijnheer,
-
Object: A/SMO/jto/2008/05/321.849/T.597.871
-
1) Landingen op baan 07L om meteorologische redenen.
-
De Federale Ombudsdienst van de luchthaven van Brussel nationaal heeft kennis
genomen van uw opmerkingen betreffende de landingen, hetzij visueel, hetzij
door radarbenadering zonder elektronische ILS-ondersteuning, op baan 07L
gedurende bepaalde periodes de laatste dagen.
-
Dit zijn de offici묥 deviaties (landen/opstijgen) van 01/05/2008 tot 24/05/2008
die ons werden overgemaakt door Belgocontrol.
-
03-05-2008 - 07L/07R van 11.45 tot 15.00, windrichting 100?, 10 knopen. -
07L/07R van 15.00 tot 19.10, windrichting 080? tot 170?, maximum 11 knopen.
07-05-2008 - 07L/07R van 13.10 tot 15.00, windrichting 070? tot 130?, maximum
15 knopen.
-
08-05-2008 - 07L/07R van 10.00 tot 20.00, windrichting 100? tot 120?, maximum
15 knopen.
-
09-05-2008 - 07L/07R van 10.05 tot 20.42, windrichting 130?, 7 knopen tot
maximum 15 knopen.
-
10-05-2008 - 07L/07R van 09.25 tot 11.16, windrichting 110?, 7 knopen met
vooruitzichten op rukwinden tot 12 knopen. Wind uit veranderlijke richting van
090? tot 130?. - 07L/07R van 12.45 tot 20.42, windrichting 120?, 9 knopen met
rukwinden tot 18 knopen.
-
22-05-2008 - 07L/07R van 15.38 tot 18.15, windrichting 120?, 7 knopen met
rukwinden tot 17 knopen. 23-05-2008 - 07L/07R van 11.40 tot 14.41,
windrichting 090? tot 140?, maximum 10 knopen.
-
24-05-2008 - 07L/07R van 15.00 tot 20.40, windrichting 070? tot 100?, 9 tot 22
knopen.
-
Tussen 01/05/2008 en 24/05/2008 werd dus in totaal 8 dagen op bepaalde
momenten tussen 06.00 en 23.00 (dag) volgens het schema 07L/07R gevlogen en op
baan 07L geland.
-
(Ter vergelijking werd tussen 01/05/2008 en 24/05/2008 19 dagen op bepaalde
momenten tussen 06.00 tot 23.00 (dag) en 9 nachten op bepaalde momenten tussen
23.00 en 06.00 (nacht) volgens het schema 02/07 gevlogen en op baan 02
geland.)
-
Deze visuele landingen op baan 07L zijn enkel het gevolg van een sterke wind
uit het Oosten en het Zuidoosten en hebben geen enkele andere verklaring.
-
Het gebruik en de keuze van de in gebruik genomen banen wordt immers bepaald
door de samenvoeging van windintensiteit en windrichting van de dominante
winden.
-
Bij landing op baan 07L worden volgende gemeenten en/of punten overvlogen:
Ternat, Asse, Zellik, het Basilix-complex, Ganshoren, Jette (De Rivierendreef,
Cardinaal Mercier-plaats, Jules Lahayestraat), Emile Bockstael-plaats, Onze
Lieve Vrouw van Laken, de Teichmann-brug, de verbrandingsoven van
Neder-over-Heembeek, Schaarbeek Vorming, het MIVB-depot in Haren en zo tot aan
de drempel van baan 07L in Diegem.
-
Sinds 7 juni 2007 werd een nieuwe visuele procedure gepubliceerd voor baan 07L
omdat bij het gebruik van baan 07R dichtbewoonde zones worden overvlogen
zijnde Dilbeek, Anderlecht Moortebeek, Scheut, Molenbeek (het Duchesse-plein),
de Ninoofse Poort, de vismarkt, de Antwerpse Poort, het Noordstation, de
Sint-Mariakerk in Schaarbeek, de Rogierlaan, het Meiser-plein, Evere (de
Leopold III-laan), de NAVO, Diegem ( Raketstraat en Holidaystraat ),
Zaventem-dorp ( Watertorenlaan ) en zo tot aan de drempel van baan 07 R.
-
Als op de banen 25 teveel rugwind wordt opgemeten en als de banen 02/20 een
overdreven zijwind vertonen, dan wordt baan 07 de best geori뮴eerde baan ten op
opzichte van de dominante winden, en dus de ?most suitable runway?, m.a.w. de
baan die de laagste windcomponenten (rug en zijwind) vertoond van de
verschillende banen.
-
Zelfs indien de banen 07L en 07R beter geschikt zijn voor landingen met
oostenwind, dan nog zorgen de maatregelen die in de luchtvaartkundige
procedures (AIP?s) werden getroffen om de lawaaihinder te verminderen ervoor
dat de banen 07 enkel worden gebruikt voor landingen indien geen enkele andere
bruikbare baan beschikbaar is. Bij winden uit het Oosten en het Zuidoosten,
zoals vaak het geval was de laatste tijd, kan baan 02 wel degelijk gebruikt
worden voor de landingen voor zoverre een zijwind van 15 knopen niet wordt
overschreden.
-
Rekening houdend met de speciale instructie van de DGTA die een strikte
naleving van de reglementering betreffende preferentieel baangebruik en de
bijbehorende windcomponenten inhoudt hebben de luchtvaartcontroleurs geen
toelating baan 07 in te zetten voor de landingen indien een andere baan
geschikt blijkt in overeenstemming met de reglementering van de toe te passen
windcomponenten. Hieruit volgt dat enkel meteorologische omstandigheden het
tijdelijke gebruik van baan 07L opleggen voor de landingen. Geen enkele
juridische, politieke, noch administratieve beslissing ligt aan de basis
ervan.
-
2) Landingen op baan 07L tengevolge het vliegtuigongeluk van zondag 25 mei
-
Dit zijn de offici묥 deviaties (landen/opstijgen) van 24/05/2008 tot 29/05/2008
die ons werden overgemaakt door Belgocontrol.
-
25-05-2008 - 07L/07R van 23.00 tot 24.00, baan 20/02 gesloten,wind uit
richting 070?, 12 knopen.
-
26-05-2008 - 07L/07R van 00.00 tot 07.30, baan 20/02 gesloten, wind uit
richting 050? van 8 tot 10 knopen. - (- /07R, 07L) van 08.40 tot 09.10, enkel
opstijgingen van baan 07R/L.
-
- 07R/07L van 13.00 tot 15.12, wind uit richting 020? tot 090? van maximum 14
knopen. - 07L/07R van 15.12 tot 21.13, wind uit richting 060? tot 080? van
maximum 12 knopen. - 07R/07L van 21.13 tot 24.00, wind uit richting 060? van
maximum 14 knopen.
-
27-05-2008 - 07R/07L van 00.00 tot 04.30, wind uit richting 060? van maximum
14 knopen. - 07L/07R van 15.30 tot 21.53, wind uit richting 090? van 5 tot 10
knopen. - 07R/07L van 21.53 tot 23.59, wind uit richting 050? van 13 knopen.
-
28-05-2008 - 07R/07L van 00.00 tot 04.20, wind uit richting 050? van 13
knopen. 29-05-2008 - 07L/07R van 10.35 tot 13.20, wind uit richting 020? met
windstoten tot 15 knopen.
-
Tengevolge het vliegtuigongeluk dat zich heeft voorgedaan op zondag 25 mei
2008 rond 13 uur 31, op het einde van baan 20 bij het opstijgen van een
cargovliegtuig, is de overdwarse baan 02/20 gesloten voor alle luchtverkeer.
-
In overeenstemming met onze informatieopdracht over de door de luchtvaartuigen
gevolgde routes, zijn we niet bevoegd om enige vorm van informatie te
verstrekken over de omstandigheden van dit ongeluk, maar enkel en alleen over
de gevolgen van dat ongeluk qua gebruik van banen en routes (Koninklijk
Besluit van 15 maart 2002).
-
Wij verzoeken U kennis te nemen van volgende tijdelijke instructies die via
NOTAM gepubliceerd werden door Belgocontrol:
-
BRUSSELS/Brussels-National
-
A760/2008 New in the latest 24 hours! Valid from : 25/05/2008 16:14 Until :
25/06/2008 16:59 EST Text : ILS RWY 02 U/S (ILS van baan 02 voor landingen
buiten gebruik tot 25 juni 2008)
-
A759/2008 New in the latest 24 hours! Valid from : 25/05/2008 16:13 Until :
27/07/2008 16:59 EST Text : ILS RWY 20 U/S (ILS van baan 20 voor landingen
buiten gebruik tot 27 juli 2008)
-
A758/2008 New in the latest 24 hours! Valid from : 25/05/2008 16:02 Until :
01/06/2008 19:59 EST Text : RWY 02/20 CLSD (baan 02/20 gesloten tot 1 juni
2008 )
-
Momenteel zijn dus enkel 2 van de 3 banen van de luchthaven van Brussel
nationaal beschikbaar, de banen 07L/25R en 07R/25L.
-
In geval van een gematigde wind uit het zuiden en het westen hebben de
landingen enkel plaats op de banen 25R en 25L, de opstijgingen op baan 25 R.
-
Door de sluiting van de baan 02/20 wordt het gebruik van baan 07L niet meer
enkel bepaald door meteorologische omstandigheden.
-
In geval van tegenwind uit het noorden of het oosten (zie uitleg hierboven)
zullen de landingen hetzij visueel, hetzij door radarbenadering maar zonder
elektronische ILS uitrusting op baan 07L of baan 07R moeten plaatsvinden, en
de opstijgingen hebben dan op de banen 07L en 07R plaats.
-
Het tijdelijke vaker in gebruik nemen van de baan 07 voor het landen is enkel
te wijten aan de tijdelijke sluiting van de overdwarse baan 02/20.
-
Voor de overvlogen gemeenten en/of punten bij landingen op de banen 07L en 07
R verwijs ik U naar punt 1 hierboven.
-
De baan die tengevolge het vliegtuigongeluk van een cargovliegtuig werd
gesloten is de baan 02/20 die ten noorden van de luchthaven Perk, Zemst,
Bonheiden en Mechelen overvliegt (opstijgingen op baan 02 en landingen op baan
20 ); Ten zuiden van de luchthaven worden Sterrebeek, Kraainem, Wezembeek en
Sint Pieters Woluwe overvlogen ( landingen op baan 02 en opstijgingen op baan
20 ).
-
Wij blijven ter uwe beschikking voor elke bijkomende informatie.
-
-
Juan TORCK
-
Ombudsman op de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal
Raketstraat, 90 B - 1130 BRUSSEL TEL : + 32.2.724.02.65 - FAX : +
32.2.724.02.68