Ook na vertrek DHL blijft Noordrand
doelwit van politieke NIMBY-concentratie: in week 26.5.'08: drie van de zeven
nachten totale concentratie. Drie nachten achtereen!
Vorige week: woensdagnacht 28.5, donderdagnacht 29.5 en vrijdagnacht 30.5,
vertrokken ALLE nachtvluchten via de 25R.
Omdat de Nationale Ombudsdienst alleen nog een onderhoudsservice verleent (het
toekennen van een volgnummer aan elke klacht en zelfs dat niet meer) kan Actie
Noordrand geen vluchtlijsten en tracks voorleggen, maar dit zijn de aantallen:
- woensdagnacht 28 mei '08: 15 vertrekken
- donderdagnacht 29 mei '08: 15 vertrekken
- vrijdagnacht 29 mei '08: 11 vertrekken.
De vluchten worden ook meer dan vroeger gespreid over de nacht zodat men
voortdurend wakker gevlogen wordt, weer een beetje in slaap sukkelt en opnieuw
wakker gevlogen wordt. Dit gaat de ganse nacht door: van 23 u tot 6 u, als de
ochtenspits losbreekt en slapen helemaal onmogelijk wordt. Dat men zich geen
illusie make en zijn geweten probeert te sussen: dit zijn aantallen
nachtvluchten die Durant de Noordrand in 2002 bezorgde, waartegen de hele
Noordrand in opstand kwam en die tot de oprichting van Daedalus en de vzw
Boreas hebben geleid!
In voorjaar 2006 namen de toenmalige bewindsvoerders van Paars II twee zgn.
technische maar in wezen zuiver politieke beslissingen. Uitsluitend voor de
25R werden de windnormen verhoogd, waardoor er met meer en dus gevaarlijk veel
meer rugwind opgestegen kan worden. Ook schafte men het omkeringsprincipe af:
op elke zichzelf respecterende luchthaven gebruikt men dezelfde baan in de
andere richting als de wind verandert , behalve op Brussel Nationaal. Ze
gebeurden bovendien buiten elke parlementaire controle om. Met veiligheid
hebben ze niets te maken, integendeel. Hoe meer vluchten, hoe hoger het
ongevalsrisico. Ze geven alleen bepaalde 'important people' meer veiligheid.
Het volstaat dat de politiek zich democratisch gedraagt om deze beslissingen
terug te schroeven.