10.3.2008
Beste,
Met dank voor uw schrijven. Naast de nacht van 4 uur zijn we toch
ongerust over de afschaffing van de "Chabert route". We merken al enige tijd dat
het week-end steeds meer belast wordt. Ik kan u bevetsigen dat dit geen
“perceptie” is, maar werkelijkheid.
Als actiegroep heb ik concrete voorstellen geformuleerd voor een
optimale spreiding van de lasten van de luchthaven: harmonisatie van de
windnormen, meer doorgedreven afwisselend gebruik van de pistes, herbekijken van
de bocht naar rechts voor vliegtuigen die naar het Zuiden vliegen en die een
duidelijke overbelasting creëert voor de Noordrand t.o.v. de andere regio's rond
de luchthaven.
CD&V beschikt over gans het materiaal om een leefbare oplossing
voor te stellen voor alle regio's rond de luchthaven. Als actiegroep zullen we
nauwgezet opvolgen welke de gevolgen zijn van het plan Leterme en welke "Leterme
route" de "Chabert route" zal vervangen. We zullen in alle objectiviteit onze
achterban inlichten over de gevolgen van het plan, voor zover wij over alle
elementen mogen beschikken.
Mag ik dan ook het kabinet aanraden het plan voluit te
communiceren. Op dit ogenblik krijg ik koude rillingen van het gejubel van
Brussel en Maingain over het voorgestelde plan. Meestal betekent dit niet veel
goeds voor de drukst overvlogen regio, namelijk de Noordrand.
Binnen iets meer dan een jaar zijn het opnieuw verkiezingen, we
zullen de verschillende partijen, en in het bijzonder de CD&V, evalueren over
het bereikte resultaat van het “Leterme plan” voor de luchthaven.
Met beleefde groeten,
Kevin Welch
Bestuurder BOREAS vzw
Geachte,
Zoals gemeld tijdens onze gesprekken heeft
de Minister van Mobiliteit Yves Leterme vorige week een oplossing voor de
problematiek van de geluidshinder van Brussels Airport voorgesteld aan zijn
collega’s van de Regering.
Tengevolge van dit voorstel is de KERN
akkoord gegaan met de volgende procedure met het doel om een globaal akkoord
over deze problematiek vóór 31 mei 2008 te bereiken:
Daarbij wordt beoogd te komen tot een
stille nacht, zonder opstijgingen tussen 0u en 4u, in zoverre dit verenigbaar is
met de economische leefbaarheid van de subhub van DHL en andere beperkte
luchtvrachtactiviteiten. Indien daarbij zou blijken dat de onmiddellijke
invoering van de stille nacht geen garanties biedt voor deze economische
leefbaarheid zal onderhandeld worden hoe binnen de periode van 0u tot 4u kan
gekomen worden tot een zo laag mogelijk aantal opstijgingen met een zo laag
mogelijk geluidsniveau.
Nadien zullen de bevindingen van deze
gesprekken getoetst worden aan de voorstellen van de Minister van Mobiliteit
m.b.t.
- de
beperkingen overdag en ’s nachts voor de lawaaierigste vliegtuigen
- de
beperking van het aantal nachtbewegingen
- de
herziening van het exploitatieprocedures zoals vliegroutes (te bestuderen door
een werkgroep), baangebruik tijdens de daluren van het weekend en windnormen
(die moeten bestudeerd worden).
De andere elementen van het voorstel werden
intussen aanvaard. Het gaat dan om
- het
verzekeren van de juridische zekerheid voor de omwonenden en voor de economische
actoren (nieuwe federale vliegwet)
- Het
opnieuw in werking brengen van het overlegforum met alle betrokken actoren
- De
oprichting van een onafhankelijk instituut dat instaat voor de objectivering van
de geluidsdrukniveaus
- De
afspraken met betrekking tot het toezicht
Hoogachtend,
Namens de Minister,
Frank Durinckx
Celhoofd Mobiliteit