Lezersbrief ivm Column Van de Cloot in Tijd: verbreking spreidingsarrest geeft politiek NIET handen vrij om vliegverkeer naar eigen goeddunken te organiseren, wel integendeel. Het gelijksheidsbeginsel blijft in bijna al juridische conclusies overeind
Brief dd 10.2.2008
De column van Ivan Van de Cloot over
"geluidsoverlast en het Coase theorema" noopt tot een repliek. Vooreerst wordt
onbewust de indruk gewekt dat met de verbreking van het spreidingsarrest van het
Hof van Beroep de politiek nu de handen vrij heeft om het vliegverkeer naar
eigen goeddunken te organiseren, bvb door het omheen Brussel te leiden owv de
strenge Brusselse geluidsnormen waardoor de facto een concentratie ontstaat op
de Vlaamse Rand. Niets is minder waar. Niet alleen in de regeringsverklaring van
Verhofstadt 2, maar ook in tal van juridische conclusies engageert de Belgische
Staat zich om de geluidshinder te spreiden conform het gelijkheidsbeginsel.
Ook de Raad van State heeft zich in talrijke arresten in die zin uitgesproken:
"In verband met de geluidshinder geldt dat de overheid verplicht is om aan alle
burgers op gelijke wijze het recht op gezondheid en een gezond leefmilieu te
verzekeren".
Dan is er het simplisme dat geluidsoverlast van
vliegtuigen gewoon een zaak is tussen luchthavenuitbater en omwonenden, waarvan
sommige zich op basis van een historische toestand een dure woning hebben
aangeschaft in een niet overvlogen gebied en daardoor hun recht op stilte al
hebben betaald en anderen die in een overvlogen gebied een goedkopere woning
hebben gekocht dit recht op stilte voorgoed hebben verkwanseld.
De Raad van
State is ook hier zeer duidelijk: tussen 1958 en 2003 is er nooit een "historische toestand" geweest. Integendeel, door de opeenvolgende politici werd
constant aan het vliegpatroon gesleuteld. Brussel dat het meest te lijden had
onder het vliegtuiglawaai gezien de nabijheid van de luchthaven is er in die
tijd in geslaagd om de geluidshinder relatief onopgemerkt te verschuiven naar de
Vlaamse Rand. Er zijn weliswaar drie schokgolven geweest respectievelijk in 1972
(eerste poging om alles naar de Noordrand te verschuiven), in 2001-2002
(concentratieplan Durant) en in 2004 (Het spreidingsplan Anciaux) die
begrijpelijkerwijze voor de nodige heisa hebben gezorgd.
De voornaamste reden van kritiek op de benadering
van Van de Cloot is echter dat hoe dan ook de overheid een zeer zwaar betrokken
partij is in het conflict tussen luchthaven en omwonenden. Lawaaihinder zowel
overdag als 's nachts heeft belangrijke repercussie op de gezondheid en het is
aan de overheid (het Brussels Gewest heeft dit al in 1999 gedaan) om haar
bevolking door een geluidsnormering te beschermen. Wanneer ze dat niet doet dan
ligt ze niet alleen aan de basis van veel menselijk leed maar draait ze hoe dan
ook op voor de gezondheidseconomische kost. Prof
Dr
Cardiologie
Kraaienbroeklaan 1A
Meise 1860
Als expert lawaai hinder betrokken bij het
steunpunt Milieu en Gezondheid van het Vlaams Gewest. (brief uit eigen
naam)