WO 7 JULI 30 VLIEGTUIGEN TUSSEN 20u EN 21.30 u, NACHT 14-15 JULI ACHT TOESTELLEN TUSSEN 3.40 u EN 4.15 U. ACHT! INSLAPEN ONMOGELIJK
MAIL dd 20.7.2004
Geachte,
Op woensdag 7 juli telde ik tussen 20 uur en 21u30 dertig overvliegende
toestellen en wel op de volgende tijdstippen:
20u02; 20u04; 20u10; 20u12; 20u16; 20u20; 20u23; 20u25; 20u27; 20u35; 20u37;
20u40; 20u42; 20u44; 20u47; 20u50; 20u52; 20u54; 20u55; 21u03; 21u04; 21u06;
21u08; 21u10; 21u13; 21u15; 21u17; 21u19; 21u21; 21u23
Donderdag 8 juli: hetzelfde scenario: vliegtuigen om:
19u37; 19u39; 19u41; 19u45; 19u47; 19u49; 19u51; 19u53; 19u55; 19u57; 19u58;
20u00; 20u02; 20u04; 20u10; 20u12; 20u15; 20u18; 20u20: 20u22; 20u24
Daarna heb ik het opgegeven nog te noteren, maar tot zeker 22u ging het door aan
hetzelfde tempo.
Zondag 11 juli: rond 12 uur: gigantisch groot, zeer laag en zeer traag
overvliegend en enorm veel lawaaimakend toestel.
17u tot 18u : vliegtuigen om de 2 à 3 minuten
Maandag 12 juli: tussen 11 uur en 12u30: vliegtuigen om de 2 à 3 minuten.
Woensdag 15 juli : van 20uur tot 21u30: vliegtuigen om de 2 à 3 minuten.
Nacht van 14-15 juli: 8 toestellen tussen 3u40 en 4u15: inslapen onmogelijk.
Vrijdag 17 juli: 15u30 zeer groot, zeer laag en traag overvliegend toestel met
een oorverdovend lawaai.
Dit zijn maar enkele voorbeelden van geconcentreerd overvlogen worden. Buiten
deze periodes zijn er nog teveel overvliegende toestellen, ook ?s nachts.
Vliegtuigen om de 2 à 3 minuten betekent een permanent geronk boven ons hoofd,
want de lawaaihinder van het ene vliegtuig is maar net verdwenen of men hoort
het geronk al van het volgende vliegtuig. Dit betekent dat men zich helemaal
niet kan ontspannen als men ?s avonds toename van hart- en bloedvatenziekten in
onze regio evenals andere ernstige schadelijke gevolgen als gehoorverlies en
kanker door de zware vervuiling kunnen niet uitblijven (140 miljoen liter
kerosine boven onze hoofden uitgestrooid en 50 miljoen extra verbruikt door de
Noordrand-omweg te maken).
Indien ook u in deze omstandigheden niet zou willen leven (d.w.z. met een
permanente aanslag op uw gezondheid en leefkwaliteit), dan rekenen wij erop dat
u in de kortst mogelijke tijd iets onderneemt tegen deze discriminerende
situatie m.a.w. het aantal vliegtuigen boven de Noordrand overdag drastisch
helpt verminderen en de nachtvluchten volledig afschaft. Iedere nachtvlucht is
er één teveel. Wat '?s nachts wordt vervoerd, kan evengoed overdag gebeuren!
Wat de nieuwe milieuvergunning aan Biac betreft: dit is een regelrechte aanslag
op de gezondheid en leefkwaliteit van de
mensen is helemaal geen rekening gehouden. De Bestendige deputatie koos volledig
voor de economische belangen van de luchthaven. Noch voor de nacht-, noch voor
de dagvluchten werden er ernstige beperkingen opgelegd.
Wij staan erop uw standpunt als antwoord te ontvangen binnen de 48 uur.
Hoogachtend
F.M.
1850 Grimbergen