MINISTERS SPELEN DIRECT IN OP KLACHTEN MINDER BELASTE ZONES EN LATEN
ZWAARST BELASTE ZONE 1 STIKKEN
MAIL dd 20.7.2004
Geachte,
Ik lees in de presentatie over u op de website van CD & V "Politici moeten zeer
ruim en breed denken, open staan voor ieders mening en iedereen een luisterend
oor bieden". Nu hoe kan ik dit samenknopen met de inhoud van uw persbericht van
16/7/2004?
Ten eerste wordt er opnieuw slechts melding gemaakt van de nachtvluchten,
meestal dien ik persoonlijk vooral klachten in omtrent DAGVLUCHTEN en stel vast
dat er weinig aandacht besteed wordt aan de getuigenissen over de rampsituatie
van zone 1. Nochtans de onlangs vrijgegeven statistieken van BIAC toonden aan
dat zone 1 nog meer dan 34 % van de last draagt m.a.w. indien men er van uitgaat
dat 100 % de landingen en de opstijgingen voorstellen, dat tot op heden slechts
(we zullen niet de enkele uitzonderingen in acht nemen) boven Diegem opgestegen
wordt en dat de wind soms ons enkele uren bevrijdt, dan kan iemand met gezond
verstand toch maar concluderen dat de mensen van zone 1 het RECHT hebben om te
klagen, vindt U dat niet? Des te meer dat ze hebben moeten vaststellen dat
ministers op klachten van minder belaste gebieden direkt inspelen en dat er
aanpassingen gebeuren bovendien altijd in ons nadeel (bv terug naar één zaterdag
op twee).
Ik ben danook nog overtuigd dat de meeste klachten ingediend worden door andere
regio's.
Indien u nog wat vergelijkingen wenst te maken, neem dan een kijkje op de
website van AMINAL dit nu onlangs grafieken geeft met de metingen van
verschillende punten o.a. Diegem, Tervuren, Erps Kwerps en houdt er rekening mee
dat niet alle vluchten geregistreerd worden (die lager dan 60 decibel en indien
niet lang genoeg boven het meetpunt).
Wat u aan minister Anciaux vraagt, om iets te ontwikkelen waarop de mensen
zouden kunnen zien of ze overvlogen zullen worden ja of nee op een zeker moment,
is ook meer dan nodig voor de dagvluchten. Hoe denkt u dat wij reageren als wij
op een zaterdag of zondag die normaal vliegtuigloos en/of gedeeltelijk
vliegtuigvrij zou moeten zijn, alles klaar zetten in de tuin om er vrienden te
ontvangen en dat plots alles boven onze kop afgevuurd wordt. Mag ik u ook melden
dat alle zware kanjers boven ons passeren, ze razen net boven de daken op een
ritme van 2 vliegtuigen opdrie minuten, dus dikwijls lawaai van twee
toestellen tegelijk.
Een beetje begrip AUB.
Met de meeste hoogachting
F.D.
Diegem (aan de rand van Haren - Brussel 13)