Nog grotere concentratie op baan 25R zoals gevraagd door Oostrandactiegroepen wil ALLE hinder op ander afschuiven. Hoe kan de BBL propaganda maken voor een enkele bewonersgroep?

Datum: 10 november 2007 11:48:08 GMT+01:00

Aan: <jan.turf@bblv.be>

Onderwerp: beleidsb@BBeL - Nr. 106

Geachte Heer Turf, namens alle inwoners van Diegem wil ik mijn verontwaardiging uitspreken over het feit dat BBL klakkeloos een persbericht van de Oostrand verspreidt, waarin zeer duidelijk aangedrongen wordt op een nog grotere concentratie op baan 25R :
- windnorm van 8 knopen rugwind zonder windstoten op de banen 25R en 25L ??
- Preferentieel gebruik van banen 25R voor vertrekken, 25L en 25R voor de landingen, zowel tijdens de week als tijdens de weekends ??
- Landingen en vertrekken op baan 02 moeten worden beperkt tot het strikte minimum, namelijk wanneer uitzonderlijke weersomstandigheden of werkzaamheden het gebruik van 25 L en 25R niet toelaten voor de landingen en vertrekken ??
- Het startpunt van de vliegtuigen op de 25R dient terug naar de oorspronkelijke plaats ??
- Tijdens de nacht en in afwachting van een volledige afschaffing van de nachtvluchten......baan 25R voor de vertrekken tussen 06.00u en 07.00u ??
 
Beseft U wel dat U een forum geeft aan een groep mensen die zich geen ene moer aantrekken van het lot van hun medemens, en die - ook al wonen zij ook vlakbij de luchthaven - ALLE hinder op een ander willen afschuiven ?
Wij begrijpen niet hoe BBL zich voor een dergelijk initiatief heeft laten gebruiken.  Uw inleidende tekst/samenvatting is op zich niet slecht, maar de link op uw site - zonder enige duiding - is totaal ongepast. BBL is toch geen propaganda-site voor 1 enkele bewonersgroep ?
 
Wij vragen BBL om een rechtzetting.
A.W.
 

Actiegroepen kiezen voor nachtvluchtvrije 'passagierluchthaven'

In een open brief aan formateur Leterme heeft een aantal bewonersgroepen rond de luchthaven van Zaventem laten weten dat zij toekomst zien in de luchthaven als de nachtvluchten worden afgebouwd. Ze pleit voor een beperking op de hoeveelheid dagvluchten in het kader van een "actieve en internationale passagiersluchthaven, eventueel met een beperkte cargoactiviteit". De bewonersgroepen verwoorden daarmee het verlangen naar een luchthaven in evenwicht met zijn omgeving.

Bond Beter Leefmilieu pleit al geruime tijd voor een ernstige maatschappelijke kosten-batenanalyse, alvorens beslissingen te nemen over de verdere groei van de luchthaven. Vraag is of het beleid interesse heeft in een evenwichtige benadering, of dat er enkel oor is naar de winstmaximalisatie van de aandeelhouders. Ook stelt BBL dat een gevoelige verlaging van de druk op de omgeving noodzakelijk is om de discussie over de spreiding van de overlast te kunnen voeren.

Over dit laatste punt werden de bewonersgroepen de voorbije jaren systematisch tegen elkaar uitgespeeld. Tot op heden zijn de oranjeblauwe regeringsonderhandelaars er niet in geslaagd om over Zaventem een woord op papier te krijgen.

Jan Turf

BBL neemt ook Persbericht Actie Noordrand op

Mail 11.11.2007

Beste,

De beleidsbabbel verschijnt één maal per week (dinsdagnamiddag) en becommentarieert de beleidsactualiteit. Het initiatief dat in de babbel wordt aangehaald hoorde tot die beleidsactualiteit en werd dus vermeld. Et was op dat ogenblik geen persbericht van actie Noordrand, anders was dit ook opgenomen. Na ons bericht reageerde Actie Noordrand wel. Ik informeerde Roger Vermeiren meteen dat deze reactie in de volgende beleidsbabbel zou worden opgenomen. Dat is dus - zonder ongelukken - dinsdagnamiddag.

Ik wil er wel aan toevoegen dat ik uw reactie betreur, vooral de suggestie dat 'BBL nu ook al gerecupereerd' zou zijn.

Met vriendelijke groeten,

Jan Turf