-Nacht van woensdag 19 op donderdag 20/09
gewekt om 4.20 uur door 2 opeenvolgende luidruchtige toestellen, nogmaals
om 5.25 uur door 2 opeenvolgende overvliegende toestellen en nog eens om
6.02 uur.
Bij het consulteren van de boordtabellen
constateer ik dat het voorziene preferentieel baangebruik weer niet
gerespecteerd is.
Volgens de boordtabellen zijn er maar 2
toestellen vertrokken voor sid HELEN (route boven Wolvertem), heb er 5
waargenomen.
Het kan niet anders dan dat de routes boven
de noordrand tot voorbij Grimbergen geconcentreerd gevlogen worden.
-Nacht van donderdag 20 op vrijdag 21/09
gewekt om 2.05 uur, 3.35 uur, 5.25 uur en om 6.10 uur door 3 opeenvolgende
luidruchtige toestellen.
Weekendvluchten.
Volgens de notam zouden vanaf zaterdag 17.00
uur tot 23 uur de vertrekken plaats vinden vanaf baan 20.en volgens de
lijst van het preferentieel baangebruik de zondag van 6 uur tot 17 uur
Volgens beweringen zouden in deze periodes
geen toestellen over de noordrand vliegen.
Niets is minder waar.
Heb het volgende geconstateerd:
-Zaterdag 22/09 om 17.42 uur een vlucht in
westnoordwestelijke richting
Om 17.43 uur een 2 motorig toestel in
westelijke richting
om 19.43 uur toestel in westelijke richting
-Zondag 23/09 om 8.08 uur een 2 motorig
toestel in noordoostelijke richting
om 9.32 uur een 2 motorig toestel in
noordwestelijke richting
Nog overvluchten om 10.23 uur, 10.33 uur,
10.54 uur en om 10.54 uur een 2 motorig toestel in noordwestelijke
richting
Om 11.29 uur een 2 motorig toestel in
westnoordwestelijke richting, 11.32 uur toestel in noordoostelijke
richting, en nog overvluchten om 12.03 en 12.55 uur.
Om 13.29 uur een 2 motorig toestel in
noordwestelijke richting, om 13.32 uur een toestel in westnoorwestelijke
richting, om 13.43 uur een 2 motorig toestel in westnoordwestelijke
richting, om 13.45 uur een toestel in noordwestelijke richting en om 13.50
uur een 2 motorig toestel in noordwestelijke richting.
Dit is maar een deel van de toestellen die
hier overgevlogen zijn.
Dit maakt minimaal 13 toestellen die zondag
over de noordrand gevlogen zijn.
Graag de radartracks van zaterdag 22 en
zondag 23/09.
Laagvliegers
Zaterdag een 4 motorig toestel met rode
staart in noordwestelijke richting
Eit toestel heeft de 7% stijgingsgraad niet
gehaald
E. V
1861 Wolvertem
Mijnheer,
Wij nemen kennis van uw klacht van 23/09 en danken U ervoor.
Uw opmerkingen betreffende de boordtabellen moeten rechtstreeks tot de
beheerder van de vlieghaven worden gericht.
We stellen wel vast:
20 september 2007: 04.14 et 04.29, 2 vliegtuigen op de HELEN 3C route, en
om 05.23 een vliegtuig op de DENUT 3C route. We vinden geen andere
vliegtuigen tussen 05.16 en 06.00.
Op zaterdag 22 september 2007:
- 17.42, een Boeing 738 op de noord- en niet de oostroute, HELEN 3 C
17.43, geen vlucht
19.43, geen vlucht
19.34, een Avro op de KOK 2C noordroute.
Op zondag 23 september 2007:
08.08, geen vlucht
09.28, take-off vanaf baan 20, Airbus A.310 op de DENUT 3L route
10.22, Airbus A.320 vanaf baan 20 op de DENUT 3L route
10.28, Boeing 772 vanaf baan 20 op de DENUT 3L route
10.31, Boeing 763 vanaf baan 20 op de DENUT 3L route
10.54, geen vlucht
De andere bewegingen zijn take-offs vanaf baan 20.
Een meer gedetailleerd antwoord zal U worden opgestuurd door de
Nederlandstalige ombudsman na diens terugkomst uit vakantie.
Inmiddels blijf ik steeds te uwer beschikking voor alle verdere informatie.
Philippe TOUWAIDE
Directeur van de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal
Licentiaat in Zee-en Luchtvaartrecht