Hoe kan het dat ik wakker word of blijf van vijf toestellen daar waar de boordtabellen voor de route boven uw hoofd maar twee vluchten geven?
En wat blijft er over van diverse beweringen als zou za en zo tijdens bepaalde uren niets over de noordrand vliegen?

Klacht 23/09/2007

T.a.v de ombudsdienst
 
Mevrouw, Mijnheer,
 
-Nacht van woensdag 19 op donderdag 20/09 gewekt om 4.20 uur door 2 opeenvolgende luidruchtige toestellen, nogmaals om 5.25 uur door 2 opeenvolgende overvliegende toestellen en nog eens om 6.02 uur.
Bij het consulteren van de boordtabellen constateer ik dat het voorziene preferentieel baangebruik weer niet gerespecteerd is.
Volgens de boordtabellen zijn er maar 2 toestellen vertrokken voor sid HELEN (route boven Wolvertem), heb er 5 waargenomen.
Het kan niet anders dan dat de routes boven de noordrand tot voorbij Grimbergen geconcentreerd gevlogen worden.
-Nacht van donderdag 20 op vrijdag 21/09 gewekt om 2.05 uur, 3.35 uur, 5.25 uur en om 6.10 uur door 3 opeenvolgende luidruchtige toestellen.
 
Weekendvluchten.
Volgens de notam zouden vanaf zaterdag 17.00 uur tot 23 uur de vertrekken plaats vinden vanaf baan 20.en volgens de lijst van het preferentieel baangebruik de zondag van 6 uur tot 17 uur
Volgens beweringen zouden in deze periodes geen toestellen over de noordrand vliegen.
Niets is minder waar.
Heb het volgende geconstateerd:
-Zaterdag 22/09 om 17.42 uur een vlucht in westnoordwestelijke richting
Om 17.43 uur een 2 motorig toestel in westelijke richting
om 19.43 uur toestel in westelijke richting
-Zondag 23/09 om 8.08 uur een 2 motorig toestel in noordoostelijke richting
om 9.32 uur een 2 motorig toestel in noordwestelijke richting
Nog overvluchten om 10.23 uur, 10.33 uur, 10.54 uur en om 10.54 uur een 2 motorig toestel in noordwestelijke richting
Om 11.29 uur een 2 motorig toestel in westnoordwestelijke richting, 11.32 uur toestel in noordoostelijke richting, en nog overvluchten om 12.03 en 12.55 uur.
Om 13.29 uur een 2 motorig toestel in noordwestelijke richting, om 13.32 uur een toestel in westnoorwestelijke richting, om 13.43 uur een 2 motorig toestel in westnoordwestelijke richting, om 13.45 uur een toestel in noordwestelijke richting en om 13.50 uur een 2 motorig toestel in noordwestelijke richting.
Dit is maar een deel van de toestellen die hier overgevlogen zijn.
Dit maakt minimaal 13 toestellen die zondag over de noordrand gevlogen zijn.
Graag de radartracks van zaterdag 22 en zondag 23/09.
 
Laagvliegers
Zaterdag een 4 motorig toestel met rode staart in noordwestelijke richting
Eit toestel heeft de 7% stijgingsgraad niet gehaald
 
E. V
1861 Wolvertem

Mijnheer,


Wij nemen kennis van uw klacht van 23/09 en danken U ervoor.

Uw opmerkingen betreffende de boordtabellen moeten rechtstreeks tot de beheerder van de vlieghaven worden gericht.

We stellen wel vast:

20 september 2007: 04.14 et 04.29, 2 vliegtuigen op de HELEN 3C route, en
om 05.23 een vliegtuig op de DENUT 3C route. We vinden geen andere
vliegtuigen tussen 05.16 en 06.00.

Op zaterdag 22 september 2007:
- 17.42, een Boeing 738 op de noord- en niet de oostroute, HELEN 3 C
17.43, geen vlucht
19.43, geen vlucht
19.34, een Avro op de KOK 2C noordroute.

Op zondag 23 september 2007:
08.08, geen vlucht
09.28, take-off vanaf baan 20, Airbus A.310 op de DENUT 3L route
10.22, Airbus A.320 vanaf baan 20 op de DENUT 3L route
10.28, Boeing 772 vanaf baan 20 op de DENUT 3L route
10.31, Boeing 763 vanaf baan 20 op de DENUT 3L route
10.54, geen vlucht

De andere bewegingen zijn take-offs vanaf baan 20.

Een meer gedetailleerd antwoord zal U worden opgestuurd door de Nederlandstalige ombudsman na diens terugkomst uit vakantie.

Inmiddels blijf ik steeds te uwer beschikking voor alle verdere informatie.

Philippe TOUWAIDE
Directeur van de Federale Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal
Licentiaat in Zee-en Luchtvaartrecht