Kortom Mijnheer Vanagt, Een groot deel van de "Mensen van de randgemeenten rondom Zaventem .. denken niet zoals gij (zie het grote aantal klachten) en vragen een oplossing voor het probleem.

24.6.2007

 
Mijnheer Vanagt
 
Is dit uw werkelijke naam of is het eventueel een pseudoniem.
Ik heb uw website "Stop met klagen" bekeken.
Bij het intekenen ontbreekt de locatie van de ondertekenaars.
Men weet hierdoor niet of deze mensen in de omgeving van een luchthaven wonen of zij eventueel hun brood moeten verdienen met de luchthaven.
Door deze handelswijze kan gans België intekenen zonder dat zij goed weten waarover het gaat.
Onze Vlaamse pers is schromelijk te kort geschoten, in tegenstelling van de franstalige pers, met het informeren van de Vlamingen, waarover het gaat, idem met de kwestie BHV.
Ik ga niet intekenen op uw lijst, daar ik vrees dat u enkel mijn intekening gaat gebruiken voor het aantal en met mijn commentaar geen enkele rekening gaat houden.
 
Ik heb eventjes uw uiteenzetting onder de loep genomen, en constateer dat u ofwel slecht geďnformeerd zijt ofwel de zaak zo voorgesteld hebt om veel inschrijvingen te bekomen.
 
Punt 2 : De klachten dateren niet vanaf 1990 maar zijn reeds van langere datum.
De klachtenregen is begonnen bij het invoeren van de nachtvluchten ten behoeve van DHL
In bijlage enkele krantenberichten: Het laatste Nieuws van 16 juli 1998 en La Derničre Heure van 10 JUNI 1972.
De grootste klachtenregen is begonnen rond het  jaar 2002 wanneer minister Durant haar concentratieplan beginnen uitvoeren is.
Vanaf dit ogenblik zagen vele mensen (bijzonder in de noordrand en oostrand) het aantal vluchten boven hun hoofden vervijf- tot vertienvoudigen, (en dit ten voordele van wie?) ondanks dat het aantal vliegbewegingen gedaald is. Ik denk dat u in hetzelfde geval ook aan de klaagmuur zou staan.
In bijlage een paar radartracks van voor 1999 en na 2002
Radartrack dag 6 juni 1998, Radartrack dag 15 Augustus 2005 Radartrack Nacht 6 februari 2007, Radartrack Nacht 26 februari 2007, Radartrack Nacht 4 juni 2007
Vergelijk de radartracks van voor 2000 met deze van na 2000 en de reden van het verhogen van de klachten zal u duidelijk worden. 
Eventjes terzijde, In tegenstelling tot wat beweerd word, zijn de klagers niet allemaal mensen die daar onlangs komen wonen zijn.
Een groot deel van de klagers die ik ken wonen daar meer dan 20 jaar, zelfs reeds gedurende generaties.
Dat de bouwgronden in deze regio's goedkoop zijn is ook een fabeltje. Indien u in deze regio woont zult u ook wel weten dat de prijs van de bouwgronden minimaal 250€ tot 300€ is en zelfs meer.
 
Punt 3: Ga er maar vanuit dat mensen die naast autostrades wonen, naast spoorwegen, naast fabrieken, brandweerkazernes, ziekenhuizen, enz OOK hun beklag doen. (zie maar de klachten over speeltereinen in woornbuurten) Deze klaagzangen komen maar heel zelden in de pers.
 
Punt 4 Wat het geluid betreft: Voor de nachtvluchten is de geluidsquota beperkt tot QC 12. Dit geeft op enkele km van de luchthaven nog een geluidsniveau van meer dan 70 dB aan de grond (hoger geluidsniveau dan uw grasmaaier)
Wat de RJ100 .. bijnaam: "whisper jet" betreft, dit is een passagiersvliegtuig met een kleine bezetting. Het laadvolume is klein en kan daardoor niet als vrachtvliegtuig gebruikt worden. Dit toestel krijgt de naam van "whisper jet" omdat het geluid in het toestel laag is, maar op de grond is zijn geluidsniveau te vergelijken met deze van een B757 en B737 die een capaciteit hebben van een paar honderd passagiers en een vrij groot laadvermogen en ingezet kunnen worden voor vrachtvervoer.
 
Punt 5 De luchthaven zorgt voor jobs.
Rond de luchthaven nestellen zich grotendeels logistieke diensten. Dit zijn bedrijven die een grote oppervlakte innemen en een kleine tewerkstelling per ha meebrengen, maar wel het wegvervoer in deze regio opdrijft met de daarbij gepaarde hinder.
Indien dezelfde oppervlakte van deze bedrijven zouden ingenomen zijn door producerende bedrijven, zou de tewerkstelling in deze zone meer dan verdubbelen met een halvering van het verkeer.
 
Punt 6 De rechtbanken hebben niet steeds de mensen gelijk gegeven. Het is pas sinds het invoeren van het concentratiemodel Durant en de pseudo spreiding (geen spreiding) dat de omwonende gelijk gekregen hebben.
Geen enkele rechtbank heeft tot op heden het spreidingsplan veroordeeld. Integendeel het gelijke recht op gezondheid en een gezonde leefomgeving werd keer op keer gekend als grondrecht voor elke burger in de omgeving van de luchthaven. Als het spreidingplan daarentegen al meerdere keer wel is veroordeeld, dan is het juist omdat het geen echte spreiding realiseerde maar omdat het nog concentraties toeliet van  vliegtuiglawaai in de tijd (weekend of nacht) of in de ruimte (boven bepaalde zones). Zou het niet tegen alle rechtsbeginselen zijn van een democratische staat indien de rechtbank zich zou uitspreken tegen gelijke rechten op gezondheid en  een gezond leefmilieu van alle Belgen?  
 
Punt 7 Met dit punt hebt u gelijk.
Dit dossier zou snel opgelost zijn indien:
-Alle banen gelijk zouden uitgerust worden opdat men in beide richtingen zou kunnen opstijgen en landen.
-Gelijke windnormen voor alle banen
-Keuze van de baan in functie van de windrichting en bestemming
-Dat de toestellen na het opstijgen en op veilige hoogte maar 1 bocht maken naar hun bestemming en niet zoals actueel 2 a 3 of meer bochten maken om sommige regio's van vliegverkeer te vrijwaren.
Indien men bovenstaande zaken zou realiseren zou geen enkele klager voor de rechtbanken gelijk krijgen, daar hij niet kan aantonen dat hij ten opzichte van personen die op dezelfde afstand van de luchthaven wonen gediscrimineerd is.
Maar daar is politieke moed voor nodig
 
Kortom, Een groot deel van de "Mensen van de randgemeenten rondom Zaventem .. denken niet zoals gij (zie het grote aantal klachten) en vragen een oplossing voor het probleem.
 
Groeten
 
E. V
Meise
 

Lees tekst op de site