Rampnacht en kruisende toestellen die de Ombudsdienst blijft ontkennen: een huis in de Noordrand heeft meer dan één kruis.

 

----- Original Message -----

From: E.V.

To: airportmediation@mobilit.fgov.be

Cc: Renaat.landuyt@mobilit.fgov.be ; kabinet.peeters@vlaanderen.be ; info@mobilit.fgov.be ;ACTIE_NOORDRAND

Sent: Sunday, March 25, 2007 3:48 PM

Subject: Klachten nachtvluchten woensdag 21, donderdag 22 en vrijdag 23/03/07

 

T.a.v de ombudsdienst

 

Mevrouw, Mijnheer,

 

Nachtvluchten

-In de nacht van woensdag 21 op donderdag 22/03 gewekt om 2.35 uur, nogmaals gewekt om 3.40 uur en wakker gehouden tot na 4.10 uur door nog 2 overvluchten.

Volgens de boordtabellen is er maar 1 toestel vertrokken na 3 uur van baan 25R

Het preferentieel baangebruik is weer niet gerespecteerd.

Welke toestellen zijn hier na 3 uur overgevlogen?

-In de nacht van donderdag 22 op vrijdag 23/03 gewekt om 3.35 uur, en wakker gehouden door vluchten om 3.45 uur en 4 uur

Weer is het preferentieel baangebruik met de voeten getreden.

Waarom?

Alle vluchten zijn vertrokken van baan 25R

Weer een rampnacht voor de noordrand

- In de nacht van vrijdag 23 op zaterdag 24/03 gewekt om 3.13 uur en wakkergehouden door overvliegende toestellen om 3.40, 4.02, 4.13, 4.25, 4.40 en 5.02 uur

Dit maakt 7 toestellen.

Weer is het preferentieel baangebruik met de voeten getreden.

Waarom werden de banen 07R/L niet gebruikt. nochthans was de windrichting die nacht ideaal voor de vertrekken van deze banen. (windrichting noord tot noornoordoost met snelheden van 9 Kn

Op baan 25R is er die nacht vertrokken met rugwind.

Op de 12 vertrekken ben ik gehinderd door minimaal 7 vluchten.

Terug moet ik constateren dat er geconcentreerd gevlogen word tot voorbij Grimbergen.

Graag de radartrack van die nacht.

 

Kruisende toestellen.

Nogmaals leg ik de nadruk op de onveiligheid van de kruisende routes boven de noordrand

Dinsdag 20/03 om 20 uur een toestel in noordwestelijke richting en terzelfdertijd een toestel in noordoostelijke richting.

 

Ongewone richting

Zondag 25/03 zouden de vertrekken normaal moeten geschieden van baan 20.

Gezien de windrichting en de windsterkte zal dit niet gebeuren maar zouden normaal de vluchten vertrekken van de banen 07R/L, daar er op baan 20 rugwind is.

Om 9.42 uur is hier een toestel overgevlogen van noordoost naar zuidwest.

Over welk toestel gaat het, wat is zijn bestemming en waarom is het hier overgevlogen.

Dit is niet het enige toestel die hier vandaag overgevlogen is.

 

E. V.

1861 Wolvertem

 

Mijnheer

In de nacht van 21 op 22 maart zijn vertrekken voorzien vanaf de baan 25R tussen 23:00 en 03:00.
Voor de nacht van 22 op 23 maart was er een windrichting van 310-340° met snelheden tot 16 knopen.
Voor de nacht van 23 op 24 maart was er tengevolge een windrichting van 20° met 8 knopen een rugwind van meer dan 5 knopen op de baan 20.

Met vriendelijke groeten,

Ing. R A F De Baerdemaeker

 

T.a.v de Ombudsdienst

Mevrouw, Mijnheer,

Op uw onderstaand antwoord heb ik wel enkele bemerkingen.
-Ondanks dat in de nacht van 21-22/03 volgens het preferentieel baangebruik enkel vertrekken van baan 25R tussen 23.00 en 3.00 uur voorzien zijn, is er toch een toestel  vertrokken tussen 4.00 en 5.00 uur Waarom is dit toestel niet vertrokken van een baan 07R/L?
-Voor de nacht van 22-23 vind ik in de windtabellen een maximale windsnelheid gedurende de nacht van 23 tot 3.00 uur van maximaal 13Mh of 11Kn, hetgeen op de baan 20 een rugwind geeft van 3,8 Kn, dus lager dan de windnorm.
Dus het was goed mogelijk baan 20 tussen 23.00 en 3.00 uur te gebruiken.
Waarom werd deze baan dan niet gebruikt, maar alle nachtvluchten van die nacht op baan 25R geconcentreerd t.t.z boven de noordrand?
-Voor de nacht van 23-24 maart was het preferentieel baangebruik tussen 3.00 uur en 6.00 uur baan 07R/L
De windnormen op deze banen werden niet overschreden, men had zelfs een kopwind van meer dan 5 Kn..
Waarom werd het voorziene preferentieel baangebruik tussen 3.00 uur en 6.00 uur niet gerespecteerd.

E. V.