T.a.v de ombudsdienst
Mevrouw, Mijnheer,
Nachtvluchten :
-Nacht van dinsdag 13 op woensdag 14/03 wakker gehouden door
een luidruchtig overvliegend toestel om 23.15 uur en gewekt door
overvliegende toestellen om 4.15, 4.40, 5.15 en 5.45 uur.
Dit zijn minstens 5 toestellen die hier deze nacht
overgevlogen zijn, terwijl er volgens de boordtabellen maar 3 toestellen
deze route gebruikt hebben (HELEN)
-Nacht van donderdag 15 op vrijdag 16/03 gewekt door
luidruchtige toestellen om 3.43 en nog eens rond 5 uur.
-Nacht van vrijdag 16 op zaterdag 17/03 gewekt rond 2.30 uur
en nogmaals om 4.10 uur en wakker gehouden tot na 5 uur door meerdere
luidruchtige overvliegende toestellen, namelijk om 4.10, 4.25, 4.35, 4.45 en
5.15 uur.
Nogmaals werd het voorziene preferentieel baangebruik niet
gerespecteerd.
Volgens de boordtabellen zouden er maar 2 vluchten zijn voor
sid HELEN, nochthans heb ik hier 6 toestellen geteld.
Graag de radartracks voor de nachten van dinsdag en vrijdag.
Toestellen die een te noordelijke route volgenden:
Maandag 12/03 om 7.36 uur een toestel in zuidwestelijke
richting
Om 17.25 uur een 4 motorig toestel vliegend ten noorden van
de N211 in westelijke richting en boven Wolvertem draaiend in zuidwestelijke
richting
om 17.35 een toestel vliegend in zuidwestelijke richting.
Deze toestellen zouden normaal ten zuiden van de ring R0
blijven, terwijl zij minimaal een 4 tal Km noordelijk van de ring vlogen.
Laagvliegers:
-Dinsdag 13/03 om 12.30 uur een 4 motorig toestel en eveneens
om 14.56 uur een 4 motorig toestel vlogen in westnoordwestelijke richting op
lage hoogte met het daaraan verbonden geluid.
Rond 16 uur eveneens een 4 motorig toestel in noordwestelijke
richting op lage hoogte met het daaraan verbonden geluid.
-Zondag 18/03 om 11.32 uur een 2 motorig toestel in
noordwestelijke richting.
Deze toestellen hebben de 7% stijgingshoek niet gehaald.
Concentratie.
Uit de bevindingen hierboven constateer ik dat de toestellen
hier in zuidwestelijke, westnoorwestelijke en noordwestelijke richtingen
vliegen ; t.t.z de sids CIV, DENUT, HELEN en bij de nachtvluchten nog eens
de richting ZOELOE
Voeg daarbij nog de toestellen in noordoostelijke richting
Ik kan hieruit enkel besluiten dat een groot deel van de
toestellen vertrekkend van baan 25R tot voorbij Grimbergen geconcentreerd
vliegen en daar bovenop nog eens landende toestellen.
E. V.
1861 Wolvertem