Ivm rampnachten boven Noordrand rust een verpletterende verantwoordelijkheid op uw schouders: weten en niets ondernemen is schuldig verzuim
Van: "M. G."
Datum: Sun, 4 Mar 2007 23:59:14 +0100
Aan: <yves.leterme@vlaanderen.be>, <kris.peeters@vlaanderen.be>, "'D'Hondt
Hans'" <hans.dhondt@vlaanderen.be>, "'Winters Jan'" <jan.winters@vlaanderen.be>,
<raf.suys@vlaanderen.be>
Cc: "'etienne schouppe'" <etienne.schouppe@skynet.be>, <sonja.becq@vlaanderen.be>,
<luc.vandenbrande@vlaamsparlement.be>, <pieter.de.crem@skynet.be>
Onderwerp: Schuldig verzuim
Geachte Heer Minister Leterme,
Geachte Heer Minister Peeters,
Geachte Heer Suys
Geachte Heer D¹Hondt
Geachte Heer Winters
U vindt hierbij een grafiekje dat ik heb laten zien op een recente
informatieavond over de problematiek van het vliegtuiglawaai in samenwerking met
de Nederlandstalige ombudsman, de sfeer was er grimmig (en terecht):
NACHTVERTREKKEN OVER ZONE 1 (23 tot 6 h)
Ook al was er in januari 2006 meer N/O wind dan gewoonlijk dan nog zijn deze
verschillen bijzonder frappant. Het spreidingsplan van Minister Anciaux is dood.
Onder de dekmantel spreiding is een super concentratie ingevoerd. Voor deze
superconcentratie bestaat geen enkele vliegtechnische motivatie, enkel de
politieke onwil om iedereen gelijk te behandelen. Immers baan 20 (zone 3
Sterrebeek) en 25R (Diegem) liggen nagenoeg identiek in de wind en zijn dus bij
de overheersende Z/ZW winden even goed bruikbaar.
In april zal er 6 jaar verstreken zijn sinds onder impuls van de toenmalige
federale regering en minister Durant de lawaaihinder van de luchthaven
stapsgewijs werd verschoven van de Oostrand en Brussel naar de Vlaamse
Noordrand. Alle Vlaamse politieke families hebben in dit dossier fouten gemaakt.
Waar men de eerste Paarse Regering en inzonderheid de Groenen gebrek aan kennis
en politieke ervaring kon verwijten kan dit excuus spijtig genoeg niet meer
worden ingeroepen voor uw hedendaagse Vlaamse Regering. Uit de veelvuldige
contacten met uw beider kabinetten blijkt overduidelijk dat u zeer goed
geïnformeerd bent over wat er heden ten dage gebeurt. Er rust dan ook een
verpletterende verantwoordelijkheid op uw schouders: goed weten wat er gebeurt
en niets ondernemen is schuldig verzuim. Als arts heb ik de morele plicht u op
uw verantwoordelijkheid te wijzen.
Brussel gebruikt de geluidsnormen als chantage middel en de burgers van de
Vlaamse Noordrand zijn de gijzelaars. U kijkt bewegingloos toe hoe uw eigen
burgers in hun leefmilieu en gezondheid onherstelbaar geschaad worden nu bijna
alle nachtelijk vliegverkeer weerom boven de dichtst bevolkte zone van Vlaams
Brabant wordt geconcentreerd. Deze toestand kan niet blijven aanslepen tot na de
lange communautaire onderhandelingen, ik ben ervan overtuigd dat u dit als
christen democraat ten volle beseft. Concentratie van nachtvluchten (evenmin als
de dagvluchten overigens) is noch medisch, noch juridisch verantwoord, spreiding
is klaarblijkelijk politiek niet realiseerbaar. Er is maar één logische uitweg:
stop met de nachtvluchten (8 uurse nacht), plafonneer de dagvluchten, pas dan
kan met Brussel over spreiding worden onderhandeld.
Met vriendelijke groeten
Dr M. G.