49 NACHTVLUCHTEN BOVEN NOORDRND VAN DINSDAG OP WOENSDAG 6-7
februari!
Onmogelijk nog een oog dicht te doen! Nieuwe ondemocratische en discriminerende
windnormen maken woningen in Noordrand feitelijk onbewoonbaar!
7.2.2007
Bonsoir
Dans la nuit du 06/02/2007-07/02/2007 de 10:30 à 00:30 nous avons été bombardé
sans discontinuité d¹avions très bruyants (moins de 30 secondes d'intervalle).
Impossible de dormir à 15km de l'aéroport dans le prolongement d'aucune piste !
Pourriez-vous expliquer ce qui c'est passé ?
Il ne s'agit plus de nuisances mais de logements rendus insalubres, à qui
doit-on s'adresser pour obtenir de l'aide et se reloger ?
Merci d'avance pour votre réponse rapide et efficace.
Cordialement.
T.L.
Meise
----------
Van: Gisele.Vandervelde@mobilit.fgov.be
Beantwoord:
airportmediation@mobilit.fgov.be
Datum: Thu, 8 Feb 2007 10:47:55 +0100
|-------------------------------------------------------------------------|
|Onderwerp: A/SMO/PhT/id/2007/02/203.288 * LEMAIRE Enfer de la nuit du |
| Object: 06/02-07/02/2007 |
|-------------------------------------------------------------------------|
| Afzender: CN=Gisele Vandervelde/OU=PERS/O=Mobilit |
| Envoyé |
| par: |
|-------------------------------------------------------------------------|
| Aan: T.L.> |
| Pour: |
|-------------------------------------------------------------------------|
| Kopie: <actienoordrand@belgacom.net>;
<yves.leterme@vlaanderen.be>; CC: <kabinet.peeters@vlaanderen.be>; <kabinet.anciaux@vlaanderen.be>; <renaat.landuyt@mobilit.fgov.be>; <secretariaat.vandelanotte@skynet.be>; <johan.vandelanotte@minfin.fed.be>; <guy.verhofstad@premier.fed.be>;
<karel.degucht@skynet.be>; <info@diplobel.fed.be>; <info@sabinelaruelle.be>;
<info@mobilit.fgov.be>; <info@laurette-onkelinx.be>; <cabinet@mod.mil.be>; <info@kabjv.be>; <info.tobback@health.fgov.be>;
<info@kab.verwilghen.fgov.be>; <christian.dupont@p-o.be>;
<info@rudydemotte.be>; <contact@ckfin.minfin.be>;
<kabinet@vanweert.fgov.be>; <gmandaila@yahoo.fr>; <infoq@premier.fed.be>;
<Patrick.dewael@ibz.fgov.be>;
<info@e-gov.be>; <cab.donfut@diplobel.fed.be>;
<kabinet.jamar@ckfin.minfin.be>; <president@senate.be>; <kabinet.leterme@vlaanderen.be>; <kabinet.vervotte@vlaanderen.be>; <kabinet.bourgeois@vlaanderen.be>; <kabinet.vanbrempt@vlaanderen.be>; <kabinet.moerman@vlaanderen.be>; <kabinet.vanmechelen@vlaanderen.be>; <kabinet.keulen@vlaanderen.be>;
<kabinet.vandenbroucke@vlaanderen.be>
|-------------------------------------------------------------------------|
Bruxelles, le 8 février 2007
Geachte,
Graag meer informatie over de exacte meteorologische omstandigheden die u
nadrukkelijk niet vermeldt in uw schrijven!!!
Volgens onze informatie betrof het hier een windstille nacht (zie officiële
meteorologische gegevens* onderaan deze tekst), absoluut niet verschillend van
veel andere nachten waarin baan 20 wel gebruikt werd.
Voorts protesteren wij formeel tegen uw volgehouden voorstelling als zouden er
hier vier totaal afzonderlijke routes zijn.
De meetresultaten van de verschillende meetinstituten (BIAC, AMINAL) tonen
overtuigend aan dat meerdere routes op één meetpunt geluidsimpact hebben. Ze
hebben dat dus ook op de onderwonenden, laat dit duidelijk zijn.
De missie van strikte neutraliteit die de Ombudsdienst heeft vraagt ook dat u
vanuit het standpunt van de slachtoffers van concentratievluchten denkt en
redeneert, dus vanuit de bewezen want gemeten praktijk, niet alleen vanuit
woorden waarmee men kan liegen wat men wil.
De volstrekt onveilige en onverantwoorde windnormen die de spot drijven met de
officiële ICAO richtlijnen en die de ongrondwettelijke ongelijkheid tussen
inwoners van Noord- en Oostrand nog vergroten, liggen aan de basis van
dergelijke nachten of liever: vormen een welkom excuus.
49 vliegtuigen tussen 23 en 6 u, kan iemand van u zich voorstellen wat dat is
voor een regio en voor de mensen die er wonen?
Dat zijn tienduizenden gezinnen waarin ouders en kinderen minstens een dag zeer
slecht functionere: nog veel slechter dan gebruikelijk onder de concentratie,
dreigen in slaap te vallen achter het stuur, overdag dingen laten vallen, hun
werk slecht kunnen doen, teksten lezen en maar niet kunnen begrijpen, zaken
vergeten, kribbig zijn, moe, migraine krijgen, nachtmerries (de kinderen
vooral), hun immuunsysteem verder aangetast zien: een eindeloze lijst voor een
bevolking die het alleen volhoudt bij de gratie van een massaal verbruik van
zware hoge bloeddruk en andere hart- en bloedvatenmediacatie, antidepressiva en
slaap- en kalmeermiddelen.
Onmenselijk, onverantwoord, onbegrijpelijk, hallucinant in een tijd als deze.
Die vliegtuigen zijn niet virtueel: dit gebeurt echt, nu, in ons land, waar
gsm-gesprekken op openbaar vervoer al als lawaaioverlast worden ervaren!
Hoogachtend
namens de inwoners hier in Strombeek
J. O.
Als 'Low
Visibility Procedure in Progress' in gang gaat (= zicht min 500 m.) dan vliegt
ALLES, maar dan ook ALLES hier
Volgens Ombudsman Touwaide kan baan 20 niet worden uitgerust met ILS identiek
aan 25R omdat er spoorlijnen lopen aan eind piste
Van:
Gisele.Vandervelde@mobilit.fgov.be
Beantwoord:
airportmediation@mobilit.fgov.be
Datum: Thu, 8 Feb 2007 20:50:08 +0100
Madame,
Je vous confirme que c'est à cause des conditions météorologiques, problème de
visibilité sur les pistes dont nous avons reçu la confirmation officielle
seulement cet après-midi à 13 heures 23 par courrier électronique provenant de
L.L. ( c'est avec plaisir que je vous apporterais la preuve ) que certains vols
ont été déplacés de la piste 20 vers la piste 25 R : 06.02.2007 23.00 LT to
07.02.2007 08.20 LT, take-off and landing on runway 25 Right due to Low
Visibility Procedures in Progress (LVPP), visibility under 500 meters.
Les AIP disent clairement que le plan de sélection des pistes n'est PAS le
facteur déterminant dans le choix des pistes en cas de LVPP.
Les tracés radar, par contre, montrent clairement l'existence de 4 routes
distinctes sur la région du nord après le survol de Diegem et de Haren, ceci est
incontestable. La description aux AIP de ces 4 routes est d'ailleurs différente,
les textes démontrent eux aussi l'existence de 4 routes différentes.
Les relevés des sonomètres d'AMINAL et de BIAC le confirment aussi, il suffit de
se placer en bout de piste à hauteur du pont sur le Ring R.0 pour s'en rendre
parfaitement compte.
Les normes de vent ne sont ni irresponsables ni insécuritaires, pas plus qu'il
n'existerait une décision qui aurait décidé de concentrer les vols.
Le schéma du plan de dispersion avec les réserves d'usage sur le principe de
sélection des pistes utilisées ont été fournis dans le contenu de la réponse.
Depuis maintenant deux ans, je vous fournis chaque mois la liste complète des
déviations au plan de dispersion, jour par jour, et nuit par nuit, avec les
explications météorologiques adéquates; ces listes n'ont jamais fait l'objet de
la moindre contestation.
Dans le cas présente, je vous apporte une réponse claire et complète dans des
délais très courts. Vous devez prendre en compte toutes les réserves formulées
dans la réponse quant à l'utilisation réelle des pistes sur base de la liste des
facteurs extérieurs citée.
Je suis parfaitement conscient de la situation avec les 49 vols, que celà se
produise dans votre quartier ou dans d'autres, que ce soit à l'atterrissage ou
au décollage, je le sais très bien.
La réponse fournie n'appelle donc aucune contestation. Cette réponse est
parfaitement correcte et de bon aloi.
Je vous prie de croire à l'assurance de ma considération distinguée.
Ph.Touwaide
* ( la présente réponse peut être transmise en langue néerlandaise sur simple
demande directement auprès du médiateur d'expression linguistique néerlandophone
)
_________________________________________________________
BRUSSELS AIRPORT MEDIATION
c/o Civilair Belgium DGTA/DGLV
Rue de la Fusée - 90 - Raketstraat
BRUXELLES 1130 BRUSSEL
En als we het in het Nederlands
willen moeten we het zelf vragen aan de Nl-talige ombudsman die in onmin leeft
met zijn franstalige collega en weigert zijn vertaler van dienst te zijn
Geachte,
Graag meer informatie over de exacte meteorologische omstandigheden die u
nadrukkelijk niet vermeldt in uw schrijven!!!
Volgens onze informatie betrof het hier een windstille nacht (zie officiële
meteorologische gegevens* onderaan deze tekst), absoluut niet verschillend van
veel andere nachten waarin baan 20 wel gebruikt werd.
Voorts protesteren wij formeel tegen uw volgehouden voorstelling als zouden er
hier vier totaal afzonderlijke routes zijn.
De meetresultaten van de verschillende meetinstituten (BIAC, AMINAL) tonen
overtuigend aan dat meerdere routes op één meetpunt geluidsimpact hebben.
Ze hebben dat dus ook op de onderwonenden, laat dit duidelijk zijn.
De missie van strikte neutraliteit die de Ombudsdienst heeft vraagt ook dat u
vanuit het standpunt van de slachtoffers van concentratievluchten denkt en
redeneert, dus vanuit de bewezen want gemeten praktijk, niet alleen vanuit
woorden waarmee men kan liegen wat men wil.
De volstrekt onveilige en onverantwoorde windnormen die de spot drijven met de
officiële ICAO richtlijnen en die de ongrondwettelijke ongelijkheid tussen
inwoners van Noord- en Oostrand nog vergroten, liggen aan de basis van
dergelijke nachten of liever: vormen een welkom excuus.
49 vliegtuigen tussen 23 en 6 u, kan iemand van u zich voorstellen wat dat is
voor een regio en voor de mensen die er wonen?
Dat zijn tienduizenden gezinnen waarin ouders en kinderen minstens een dag zeer
slecht functionere: nog veel slechter dan gebruikelijk onder de concentratie,
dreigen in slaap te vallen achter het stuur, overdag dingen laten vallen, hun
werk slecht kunnen doen, teksten lezen en maar niet kunnen
begrijpen, zaken vergeten, kribbig zijn, moe, migraine krijgen, nachtmerries (de
kinderen vooral), hun immuunsysteem verder aangetast zien: een eindeloze
lijst voor een bevolking die het alleen volhoudt bij de gratie van een massaal
verbruik van zware hoge bloeddruk en andere hart- en bloedvatenmediacatie,
antidepressiva en slaap- en kalmeermiddelen.
Onmenselijk, onverantwoord, onbegrijpelijk, hallucinant in een tijd als deze.
Die vliegtuigen zijn niet virtueel: dit gebeurt echt, nu, in ons land, waar
gsm-gesprekken op openbaar vervoer al als lawaaioverlast worden ervaren!
Hoogachtend
namens de inwoners hier in Strombeek
J. O.
In bijlage de weertabellen van 07/02/2007
De Belgische tijd is de (UTC) tijd
+ 1 uur voor wintertijd en + 2 uur voor zomertijd
Deze tabellen zijn steeds te consulteren op
http://weather.noaa.gov/weather/current/EBBR.html
Geachte,
Mag ik u vragen dat u ons eens uitlegt wat u bedoelt met "dat de metingen van
BIAC en AMIAL vier routes aantonen"?
De metingen waarover we hier beschikken tonen aan dat die vier routes met hun
lawaai over een en dezelfde plaats in de 'echte' Noordrand vliegen en dat het
lawaai van de ene route op die plaats niet verschilt van dat van een van de
andere routes.
Iedereen die regelmatig in Grimbergen rondrijdt weet dat de vliegtuigen op die
zogenaamde vier afzonderlijke routes tot en met Grimbergen aan de buitenkant van
de Ring, ongeveer 1 km ten Noorden van de Ring op één en dezelfde plaats
vliegen.
Het wordt echt hoog tijd voor een echt objectief en onafhankelijk
geluidsinstituut. Of gaat u dat soms ook leiden? Dan zijn we nog verder van huis
dan we nu al zijn.
Hoogachtend
J. O.
Actie Strombeek