Er is geen etisch excuus voor uw koers naar logistieke
ontwikkeling tegen elke prijs en het promoten van weg- en luchttransport door en
boven Vlaanderen. Beseft u echt niet hoe hoog de fijnstofvervuiling hier nu al
is? Waarom is logistiek vastgoed zoveel duurder in Vlaanderen?
Geachte Heer Minister Leterme,
Geachte Heer Minister Peeters,
Het is voor mij compleet onbegrijpelijk dat de Vlaamse Regering zo ongenuanceerd
de logistieke kaart blijft trekken. Ik kan aannemen dat de Vlaamse regering oog
heeft voor het vermijden van "lege transporten" en dat het watertransport wordt
gepromoot zoals u meedeelde in het parlement. Maar een ethisch denkbaar excuus
kan u niet aanbrengen voor het promoten van het luchttransport en het
wegtransport waarvan de proefprojecten met de verlengde laadtijden in de havens
van Zeebrugge en Antwerpen een uiting zijn.
Het is immers niet de bedoeling dat de havens sluiten tijdens de daguren. Het
onvermijdelijke gevolg zal hoe dan ook zijn dat er meer vrachtwagens over de
Vlaamse wegen zullen rijden en dat Vlaanderen nog meer belast zal worden met
lawaai en fijn stof. Deze polluenten kosten de Vlaamse Regering handen vol geld
en het is me een raadsel waarom u niet de eerlijkheid heeft om bij dergelijke
overwegingen gezondheidsexperts te betrekken, milieueffecten rapporten te laten
opstellen en een ernstige kosten baten analyse te laten maken door niet alleen
de transportlobby maar ook artsen en gezondheidseconomen aan het woord te laten.
Gezondheid is geen vies woord, het IS ook economie. Er rust een ontzaglijke
verantwoordelijkheid op uw schouders.
Wat is immers het resultaat van uw voorstel?
Ik hoop uit de grond van mijn hart dat de Vlaamse Regering ooit tot het
inzicht komt dat de logistiek niet de toekomst maar de ondergang van ons land
betekent. Het zou tot nadenken moeten stemmen dat Valérie Vanbiervlieten van
Eurinpro in de TIJD van 19 januari antwoordde op de vraag ŒWaarom is grond
zoveel duurder in Nederland¹: ŒDe Nederlandse overheid geeft er, zeker voor
logistiek vastgoed, slechts met mondjesmaat vrij. Men geeft er duidelijk de
voorkeur aan vestigingen voor de verwerkende nijverheid ten nadele van de
ontwikkeling van logistiek vastgoed¹. Een voorbeeld dat navolging verdient.
Met vriendelijke groeten
M G
Lees het artikel uit New "England Journal of Medicine"