Het voorziene preferentieel baangebruik word meermaals met de voeten getreden, alle uitvluchten zijn goed om uitsluitend baan 25R te gebruiken.

 

10/02/2007

T.a.v de ombudsdienst

Mevrouw, Mijnheer

In de nacht van maandag 08 op dinsdag 09/01 werd ik gewekt om 4.05 uur en nogmaals om 6 uur.
Bij het raadplegen van de boordtabellen heb ik 3 klachten.
1) Voor de zoveelste maal werd het voorziene preferentieel baangebruikt niet gerespecteerd.
Volgens het voorziene preferentieel baangebruik zouden de vluchten tussen 23 uur en 3 uur vertrekken van baan 20
Volgens de boordtabellen is in deze periode 1 vlucht vertrokken van baan 20 en 5 vluchten van baan 25R
Het word echt schandalig hoe men het reeds uitgeholde spreidingsplan met de voeten treed.
Nochthans kon de windrichting niet de reden zijn voor de afwijking tussen 23 uur en 03 uur daar deze gans de nacht uit het zuid-zuid-west tot zuid-west kwam.
Dezelfde situatie heeft zich ook voorgedaan op maandag 01/01/07, vrijdag 15/12/06 en nog andere nachten.
Sinds 1/12/06 is het preferentieel baangebruik bij splitnachten 19 maal met de voeten getreden.
Sinds 1/12/06 heeft zone één 8 nachten zonder vluchten gehad, zone drie 15 nachten en zone 2 is maar gedurende 5 nachten overvlogen.

2) Uit de boordtabellen constateer ik ook dat wanneer door omstandigheden de banen 07R/L niet kunnen gebruikt worden, alle vluchten op baan 25R gebeuren.
Waarom word dan baan 20 ook niet ingeschakeld i.p.v zone 1 in deze periode te overbelasten?
Volgens de boordtabellen geeft dit, tussen 3 en 6 uur, 20 tot 28 vertrekken waarvan tot 13 toestellen de ronde van Brussel maken om in oostelijke richting te vliegen en tot 15 vertrekken tussen 4 en 5 uur (1 toestel per 4 minuten).
(Wat een kerosene verspilling en een productie van broeikasgassen)
Moet de luchthaven van Zaventem ook niet bijdragen om de Kyoto norm te halen?

3) Volgens de boordtabellen zou er maar 1 toestel van baan 25 R voor sid HELEN opgestegen zijn.
Volgens "Fiche d'information 2.18" van de ombudsdienst, zou enkel die route boven Wolvertem gaan.
Hier zijn, die nacht, minstens 2 toestellen overgevlogen; ofwel is deze "informatie fiche" niet juist of word er toch tot voorbij Grimbergen voor de routes DENUT, CIV, HELEN en de oostelijke richtingen geconcentreerd gevlogen.

E. V