Ik las in de Fr-talige pers over
briljant pleidooi advocaat Oostrand en belabberd weerwoord advocaat regering in
zaak 02
Mail 20.3.2005
Mijnheer de Minister,
Door de uitspraak van het hof van beroep op 17/03/2005 word het gebruik van de
landingsbaan 02 verboden.
Bij deze heb ik een paar vragen:
Gaat het ministerie van mobiliteit ook beroep aantekenen in Cassatie zoals uw
voorgangster het in 2003 gedaan heeft?
Aangaande dit beroep heb ik in de Franstalige pers gelezen over het briljant
pleidooi van de advocaat van de Oostrand en het belabberd wederwoord van de
advocaat van de verdedeging. (regering)
Ik kon het haast niet geloven, maar gezien de uitspraak kan ik niet anders
Het versoepelen van de windnormen enkel voor de banen 25/07 vind ik
discriminerend voor de bewoners van de regio's 1, 4, en 5 t.o.z van de
bewoners van de regio 3.
Volgens de ombudsdienst gaat dit een lastverlaging van 5 a 10% voor regio 3
meebrengen.
Door het toepassen van het arrest van het hof gaat dit ook een lastverlaging
meebrengen voor diezelfde regio.
Welke andere regio's gaan opdraaien voor deze vermindering van vliegbewegingen?
Welke maattregelen gaat de regering nemen om een niet discriminerende
lastenverdeling na te streven.
Gaat de regering de S-bocht in regio 1 wegnemen en, zoals meerdere malen
aangekondigt, vliegen in de richting van bestemming, de ronde van
Brussel afschaffen voor voor de richtingen CIV (zuid en zuidwest) en de
oostelijke richtingen? (bijzonder de nachtvluchten).
Buiten opstijgende vliegtuigen heeft een gedeelte van de Noordrand ook last van
dalende vliegtuigen veroorzaakt door de ronde van Brussel voor vliegtuigen
komende van het zuidwesten.
Deze zitten soms wel op minder dan 5.000 ft en lager dan opstijgende
vliegtuigen.
Een voorbeeld: Op 16/3/2005 10.47 uur een toestel op niveau 3 (hoogste) richting
Oost (Wat kwam dat vliegtuig op deze lage hoogte hier doen?)
Terzelfder tijd een toestel op niveau 2 (middenste) richting West in hetzelfde
vertikaal vlak (opstijgend toestel) en een toestel op niveau 1 (laagste)
richting noordoost (dalend toestel)
Op sommige dagen heb ik de indruk te kijken naar een race op een circuit in
achtbaan met de kruising op hetzelfde niveau.
Ik vind deze handelswijze zeer gevaarlijk.
Mijnheer de minister, wat gaat u daar aan doen?
Mijn suggestie: alle landende vliegtuigen komende van het zuiden en zuidwesten
via het zuiden van Brussel naar baan 25L en voor de toestellen van het westen en
noordwesten naar baan 20 en 25R.
Waarom wordt baan 25L niet gebruikt als volwaardige start en landingsbaan?
(Regio2 heeft amper 1% van de lasten)
Wat gaat u daar aan doen om dit te verwezenlijken?
Het is niet omdat Biac hierin gaan vragende partij is, zoals u zei in het
parlement, dat dit niet kan opgelegd worden door de regeringen in het kader van
het spreiden van de geluids- en milieulasten.
Bij het schrijven van deze mail schiet mij de intro op de homepage van Actie
Noordrand van 2 jaar geleden te binnen, namelijk:
"De politiek concentreerde langzaam maar zeker steeds meer
vliegtuig-geluidshinder boven de Brusselse gemeenten Haren en
Neder-Over-Heembeek en de Vlaamse Noordrandgemeenten Diegem, Machelen,
Vilvoorde, Grimbergen, Strombeek, Meise, Wemmel, Merchtem, Opwijk, Brussegem,
Asse, Dilbeek, Ternat."
"Dit gebeurt geleidelijk en via een aantal procedures en reguleringen. Nergens
in de ons omliggende landen werd een dergelijke concentratie van vliegtuighinder
op één deel van de bevolking ingevoerd".
Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat dit terug aan het gebeuren is.
Graag had ik een afdoend antwoord op mij vragen en opmerkingen, op mijn vorige
mail heb ik geen antwoord ontvangen.
Hoogachtend
E.V.
Wolvertem