6000 BEZWAARSCHRIFTEN ZOMAAR EVENTJES TERZIJDE GELEGD. ALLEEN ECONOMISCHE EN POLITIEKE BELANGEN TELLEN. OVERSCHRIJDING WHO-NORM KAN NOG ALTIJD

MAIL dd 19.7.2004

     Geachte,

     Naar aanleiding van de nieuwe milieuvergunning van BIAC stellen wij vast dat zomaar eventjes 6000 bezwaarschriften terzijde worden gelegd. Als protest tegen deze ondemocratische beslissing voeg ik hierbij nogmaals mijn persoonlijk bezwaarschrift waarin ontegensprekelijk wordt aangetoond dat bij het toekennen van de nieuwe milieuvergunning onder de huidige voorwaarden enkel rekening werd gehouden met economische en politieke belangen. Andere maatschappelijke steunpijlers, zoals sociale, gezondheids- en milieu-aspecten, worden blijkbaar nog steeds niet betrokken in het dossier : zo wordt o.a., na maandenlange discussies en studies hieromtrent, een overschrijding van de internationale WHO-normen nog
     steeds toegelaten.
     Ik blijf hopen dat het beleid van deze maatschappij tot het inzicht komt dat een duurzame ontwikkeling berust op volledige afstemming van sociale belangen, milieu- en gezondheidsbelangen, economische en politieke belangen. Daarom durf ik eveneens hopen dat de nieuwe toegekende milieuvergunning op zeer korte termijn wordt herzien in functie van alle belangen.

     N.B. : een duurzame ontwikkeling is een ontwikkeling die voorziet in de behoeften van de huidige maatschappij zonder de ontwikkeling van toekomstige generaties in gevaar te brengen

     Met vriendelijke groeten

     F. V.

     1850 Grimbergen

   Grimbergen, 15/02/2004

 

AANGETEKEND

 Aan :         Gemeentebestuur Machelen

Woluwestraat 1

1830 Machelen

 Betreft : Gefundeerd Bezwaarschrift in verband met de aanvraag van BIAC tot verlening van een Milieuvergunning voor de periode van 2005 tot 2025

 Geachte Heer Burgemeester, geachte Schepenen,

 Naar aanleiding van de aanvraag van BIAC tot verlening van een nieuwe milieuvergunning voor de periode van 2005 tot 2025 en die onder andere een verhoging van het plafond van het aantal nachtvluchten van 25.000 per jaar tot meer dan 34.000 inhoudt en geen jaarplafond voor dagvluchten bevat, wens ik hiertegen bezwaar aan te tekenen omwille van de volgende redenen :

1.      Tot op heden is BIAC de wettelijke verplichtingen tot het bouwen van geluidswallen en een centrale proefdraaiplaats, beide ter beperking van de lokale geluidsoverlast in de dichtbevolkte omgeving en die door de Bestendige Deputatie in vroegere vergunningen werden opgelegd, niet nagekomen. Enkel de aanleg van geluidswallen werd gedeeltelijk uitgevoerd.

2.      De spreiding van de geluidsoverlast van opstijgende vliegtuigen, zowel overdag als ‘s nachts, dient volgens het arrest van het hof van beroep van 10 juni 2003 te worden uitgevoerd op de volgende wijze :

-        maximaal afwisselend baangebruik tijdens de nacht

-        maximaal afwisselend baangebruik tijdens de dag

-        garantie voor maximale spreiding in de lucht

Het spreidingsplan is omwille van o.a. technische redenen nog steeds niet ingevoerd omdat tot op heden geen werk werd gemaakt van het zodanig uitrusten van de luchthaven dat alle banen in beide richtingen kunnen gebruikt worden als start- en als landingsbaan. Als gevolg hiervan geeft de concentratie van opstijgende vliegtuigen boven de noord- en oostrand nog steeds aanleiding tot gezondheidsproblemen bij de lokale bevolking wegens overchrijding van de normen zoals voorgeschreven door de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO : World Health Organisation) :

-        slaapstoornissen met als mogelijk gevolg een afname van het prestatievermogen en mentale stoornissen door een verhoogd gebruik van slaapmiddelen

-        communicatiestoornissen in o.a. scholen door de overheersing van omgevingslawaai waardoor de lesgever niet altijd even duidelijk door iedereen wordt verstaan

-        gevoel van ‘helplessness’, voornamelijk bij kinderen, of m.a.w. het afleren van de natuurlijke reflex om zich te verzetten tegen vijandige situaties

-        lokale luchtverontreiniging wordt in de hand gewerkt : stofdeeltjes (PM10) en de hierop geadsorbeerde polyaromatische koolwaterstoffen (PAK’s), die voornamelijk door opstijgende vliegtuigen worden uitgestoten, kunnen de gezondheid van de lokale bevolking onherstelbare schade toebrengen.

-        hierbij dient eveneens te worden vermeld dat concentratie van vliegtuigroutes het emigreren van fauna in de hand werkt als gevolg van de heersende geluidsoverlast (voornamelijk het vogelbesteand ; cfr. Reijnen, Thissen (1986), Landschap, 4).

3.      In het Milieubeleidsplan van de Vlaamse Regering wordt, onder het hoofdstuk ‘Verstoring door geluid’, verwezen naar de mededeling van de Europese Commissie in december 1999 over ‘Luchtvaart en het milieu, werken aan een duurzame ontwikkeling’. Hierin staat vermeld dat de waarde voor het aanbevolen maximum van het geluidsniveau dat ‘s nachts van toepassing is voor de slaapkamer (LA max = 45 dB(A)) gehanteerd moet worden in verband met luchthavenproblematiek. Deze waarde wordt vandaag zeer regelmatig overschreden.

4.      In de huidige milieuvergunning werd aan BIAC de opdracht toegewezen een haalbaarheidsstudie uit te voeren voor het bannen van vliegtuigen met een geluidsquotum Quota Count (QC) van meer dan 3 vóór het verlopen van de huidige milieuvergunning. Uit de studie bleek dat dit onmogelijk is maar ze werd echter nooit publiek gemaakt wat in tegenstrijd is met het Verdrag van Aarhus van 25 juli 1998 inzake de toegang tot milieu-informatie, de publieke betrokkenheid in de besluitvorming en de toegang tot de rechter in milieuaangelegenheden, door Vlaanderen goedgekeurd bij het decreet van 6 december 2002 en door België geratificeerd op 21 januari 2003.

5.      Hierbij aansluitend verwijs ik ook naar het Besluit Nr. 1600/2002/EG van het Europees Parlement en de Raad van 22 juli 2002 tot vaststelling van het Zesde Milieuactieprogramma van de Europese Gemeenschap, dat is ingegaan op 22 juli 2002 voor een periode van 10 jaar, en waar in artikel 3, lid 6, 2de paragraaf wordt vermeld dat door de lidstaten een situatie moet worden totstandgebracht waarin individuele consumenten, ondernemingen en overheidsinstanties als koper beter geïnformeerd moeten zijn over de gevolgen voor het milieu van processen en producten met het oogmerk duurzame consumptiepatronen te bewerkstelligen door het aanmoedigen van het gebruik van betrouwbare informatie in verband met het milieu en voorkoming van misleidende informatie.

In artikel 3, lid 10, 4de paragraaf van hetzelfde besluit wordt gesteld dat de stimulering en de bevordering van doeltreffend en duurzaam gebruik en beheer van land en zee, rekening houdend met milieuoverwegingen, het aanmoedigen vereist, rekening houdende met het subsidiariteitsbeginsel, van het gebruik van regionale planning door de lidstaten als middel voor het verbeteren van de milieubescherming voor de burgers en het bevorderen van de uitwisseling van ervaringen met duurzame regionale ontwikkeling, vooral in stedelijke en dichtbevolkte gebieden.

Artikel 7, lid 2, titel g, 2de paragraaf tenslotte stelt dat de doelstellingen inzake milieu en gezondheid en levenskwaliteit nagestreefd moeten worden door middel van prioritaire acties. Wat betreft lawaai betekent dit de ontwikkeling en uitvoering van instrumenten om het verkeerslawaai waar nodig te temperen, bijvoorbeeld door middel van de vermindering van de vraag naar vervoer, overschakeling naar minder lawaaiige vormen van vervoer en bevordering van technische maatregelen en van een duurzame vervoersplanning.

Hieruit blijkt dat aan elke economische activiteit een voorafgaand onderzoek moet gebeuren naar de ecologische haalbaarheid en, zoals hoger reeds aangehaald, de resultaten van het onderzoek moeten aan het publiek bekend gemaakt worden. Volgens Vlarem I bijlage I rubriek 57.1.2 is het aanvragen van een milieuvergunning voor het uitbaten van een luchthaven niet MER-plichtig. De impact van onze nationale luchthaven op de omgeving is wel van die aard dat door de overheid aan BIAC is opgelegd een MER uit te voeren. De normale milieuvergunningsprocedure vereist dat de MER samen met de milieuvergunning wordt ingediend zodanig dat beide aan een publiek onderzoek kunnen onderworpen worden. De MER studie is echter maar pas opgestart zodat noch van informatie naar het publiek toe noch van het publiek onderzoek sprake is.

6.      In plaats van te kiezen voor een uitbreiding van een economische activiteit met nefaste ecologische gevolgen dient er gestreefd te worden naar een duurzame economische activiteit op en rond de luchthaven van Zaventem op de volgende wijze :

·         het uitrusten van de baan 07R met een ILS systeem zodat er ook over Brussel kan worden geland (zie ook spreidingsplan zoals opgelegd in hoger vermeld arrest).

·         het uitrusten van de baan 25L met een volledige taxibaan zodat er ook over Zaventem kan worden opgestegen (zie ook spreidingsplan zoals opgelegd in hoger vermeld arrest).

·         een jaarplafond voor de nachtvluchten van 25.000 of minder én een jaarplafond voor de dagvluchten geldig voor de nationale luchthaven van Zaventem, gelegen in één van dichtstbevolkte regio’s ter wereld

·         invoering van de nacht van 23 u tot 07 u zoals door de Europa Commissie voorgeschreven en door de lidstaten verplicht in te voeren vanaf 2006 (conform de normen opgelegd door de WHO).

·         de uitbouw van een onafhankelijk en verantwoord pollutiemeetnet

·         de uitbouw van een onafhankelijk en verantwoord hindermeetnet

·         het verbieden van lawaaierige toestellen met een QC van meer dan 4

 Als besluit wordt aldus gesteld dat het protest in de regio t.o.v. de uitbating van de nationale luchthaven erop duidt dat recente beslissingen het evenwicht economie-ecologie grondig hebben verstoord in het nadeel van de ecologische vereisten van een samenleving. Daarom is het noodzakelijk om de bestaande toestand (lees : bestaande vergunning) te evalueren op haar ecologische impact aan de hand van het uitvoeren en het publiek maken van een Milieueffecten rapport (MER). De hieruitvolgende maatregelen voor een duurzame integratie van de luchthaven moeten prioritair geïmplementeerd worden alvorens er van een mogelijke vraag tot uitbreiding van de economische activiteit op de nationale luchthaven sprake kan zijn.

In de hoop dat dit bezwaar wordt voorgelegd aan de Bestendige Deputatie met het oog op een weigering van de nieuwe milieuvergunning voor de periode van 2005 tot 2025 , op basis van hogervermelde feiten en gegevens, groet ik U beleefd en verblijf inmiddels,

 Hoogachtend

F. V.