WAARNEMINGEN EN METINGEN VOOR DIEGEM LIGGEN VER UITEEN. WAT MET PICQUE DIE CORRIDOOR-VLIEGEN VOORSTAAT OVER DIEGEM/HAREN MET BOUWSTOP/ISOLATIE
MAIL dd 19 JUNI 2004
Geachte Ombudsman, Beste Raf,
Ik heb enkele vraagjes in verband met de cijfers die u onlangs doorgaf omtrent
de dagvluchten van 26 en 27 mei.
Als ik uw cijfers vergelijk met de cijfers van IBGE voor Haren kom ik tot de
conclusie dat er +/- 40 % van de opstijgende vluchten niet boven Haren zouden
vliegen (tenminste niet boven de meter van Haren). Ik zie wel degelijk dat een
deel van de afdraaiende vluchten niet in aanmerking kan komen bij deze meter,
dit lijkt mij op het eerste gezicht slechts enkelen per dag voor het afdraaien
naar links te moeten zijn, dus kort afdraaien boven Diegem om naar de Woluwés te
vliegen.
Daarentegen constateer ik - en dit gebeurt meer en meer trouwens vooral sedert
de heer Gosuin met zijn cijfers begon te waaien - dat vele toestellen boven
Diegem naar rechts draaien net na het opstijgen. Moet ik concluderen dat het om
+/- 40 % per dag gaat ?
26/5 - uw cijfer 391 - IBGE 254 + 15 tussen 6 en 7 = 269 - dus 45 %
27/5 - uw cijfer 377 - IBGE 259 + 15 tussen 6 en 7 = 274 - dus 38 %
Zijn daar verklaringen voor ? Moeten vliegtuigen pal over een meter vliegen om
opgenomen te worden of kunnen meters misschien niet de ondergane frekwenties
volgen - is er een tijdspanne tussen twee opnames nodig ?
Als ik de cijfers van IBGE voor de zondagen bekijk en dit met ondergane
werkelijkheid vergelijk, dan zou dit verschil voor Diegem nog wel groter moeten
zijn op zondag ?
Enkele overdag (7 op 6/6) + vanaf 17 uur tot 21.30 uur zeker ten minste 40 per
uur d.i. 180 + tenminste 20 tussen 21.30 en 23, dus 207, de meter van Haren
geeft 116. Dus 95 % meer.
Met zulke cijfers moeten wij toch VEEL MEER last hebben dan wat in het
spreidingsplan theoretisch voorzien was ?
Wat gaan wij in de komende dagen krijgen 420 - 450 per dag + de nacht ????
Het zou vriendelijk zijn indien u ons hierbij wat kon helpen met cijfermateriaal
en radartracks, vindt u niet dat het ons recht is te
weten wat en hoe men over de kop van de burgers vliegt in een democratisch land
?
Ik wens de nadruk te leggen op het feit dat het grootste deel van deze rechts
afdraaiende toestellen wel degelijk gans Diegem overvliegen, sommigen (maar niet
allen) maken wat minder lawaai boven bij ons (dus over de brug zoals men hier
zegt, aan de grens met Brussel) maar het nastaartje duurt een zekere tijd. Ik
dacht te begrijpen uit uw uitleg aan GG, dat wij praktisch geen last zouden
hebben van deze afdraaiende toestellen of heb ik dit slecht begrepen ?
Nog enkele vraagjes in verband met de geplande werken. Weet u reeds de data
waarop de werken aan de banen plaats zullen hebben in de zomer ? U begrijpt,
gezien wij in september even weg wensen te gaan, wij dit liever uitstellen tot
als de werken gedaan zijn. Hoe zal er tijdens de werken gevlogen worden
aangezien - dit is wat men ons altijd beweert - de wind bijna nooit toelaat om
anders dan vanaf 25 R op te stijgen en slechts de 25R de nodige capaciteit biedt
?
Wie gaat vanuit de ombudsdienst naar de gesprekken met Picqué ? Zult u erbij
zijn om Haren (Diegem) ... te verdedigen?
Uit tv-opnames en artikels in de pers ben ik niet zo optimistisch als onze
Minister omtrent deze man, hij is zeker niet antivlaming
maar heeft meermaals gezegd dat het probleem slechts de nachtvluchten zijn, dat
de werkgelegenheid van belang is dus dat de luchthaven moet kunnen uitbreiden,
dat er in een corridor gevlogen moet worden, corridor over Haren en Diegem hoe
kan het anders, mits isolatie en met bouwstop - bedoelt hij hiermee ook in
Haren, Evere, Schaerbeek .... toch een flink deel van Brussel dat als quantité
négligeable wordt beschouwd, is het daarom dat ze Kraainem enz willen omwisselen
of bij Brussel toevoegen ?
Bedankt bij voorbaat voor uw antwoorden.
Beste groetjes
Fernande
MAIL OMBUDSDIENST dd 2 JULI 2004
Beste,
Ivm uw mail van 19 juni het volgende.
Cijfers; vliegtuigen hoeven niet boven een meetpunt te vliegen, maar geluid moet
wel hoog genoeg zijn (minstens 65 dbA) en lang genoeg (minstens 10 sec) voor het
meetnet.
Het sneller afdraaien naar rechts is een gevolg van het spreidingsplan.
Er zijn geen way-points meer en afhankelijk van type, gewicht en bestemming
draaien ze vlugger af. Of dat minder geluidsbelasting geeft is een ander
gegeven, misschien minder luid maar het aantal blijft het zelfde; het geeft wel
niet het zelfde gevoel en of resultaat in waarnemingen.
Radartracks zijn allemaal ter beschikking.
In mijn antwoord aan uw medebewoner in Diegem geef ik alleen aan dat er REEDS
(AL) begonnen is met meer spreiding doch of het daadwerkelijk minder overlast
geeft is iets anders. De evaluatie van het plan zal dit aangeven, en correcties
zijn mogelijk.
De evaluatie is voorzien tegen het einde van dit jaar. Wat momenteel blijkt is
dat kleine toestellen minder boven Diegem komen, maar qua middelgrote, grote, en
afhankelijk van richting (Westen en Zuiden) is er geen verschil. Misschien
(MISSCHIEN) alleen voor die naar het noorden (20% van het totaal ??).
De geplande werken op Zaventem zijn zeer complex: BIAC zal kortelings folders
verspreiden, en via de media (krant, regionale TV's, website(s) en teletekst)
dag aan dag informatie geven van de toestand en de werken voorzien voor de
volgende dagen. Gedurende augustus en gedeeltelijk september zal de baan 25R
volledig gesloten zijn. Exacte data zijn afhankelijk van de voorbereidingen,
weer, en andere factoren, maar zullen dagelijks gegeven worden. Gedurende die
perioden zullen ze het
MOETEN doen met de 25L/07R en de 02/20. Augustus is normaal een kalmere periode
voor bewegingen en het aantal is minder, toch zullen vertragingen van vluchten
niet uit te sluiten zijn (én bij landen, en bij vertrekken)
Betreffende de regeringsvorming in het Brussels Hoofdstedelijk gewest; Touwaide
en ikzelf zijn uitgenodigd geweest bij de Heer Picqué. Deze ontmoeting is privé
en alleen (zonder andere groepen) gebeurt, en was enkel een informatieve
presentatie van ALLE vluchten over Brussel (en alleen Brussel), met de nadruk op
de vertrekken van 25R over Diegem/ Haren /Evere/Schaarbeek. Mogelijk worden we
terug uitgenodigd wanneer de onderhandelingen verder zijn.
De nacht van 26 op 27 juni is opgestegen van 25R tengevolge dringende werken op
25L.
Zondag 27 juni is vanaf 15:00 opgestegen vanaf 25R ( en één om ong. 11:00 op
'pilot request'), ten gevolge van de wind.
Met vriendelijke groeten,
R A F De Baerdemaeker
Ombudsman van de nationale luchthaven.
Chiffres : les avions ne doivent pas nécessairement passer au-dessus d’un sonomètre mais le bruit doit être assez fort (au moins 65 dbA) et durer assez longtemps (au moins 10 sec) pour être capté.
Les virages plus vites à droite sont une conséquence du plan de dispersion. Il n’y a plus de way-point et selon le type, le poids et la destination, les appareils virent plus rapidement. Si cela provoque moins de nuisances sonores est une autre question, peut être moins fort, mais le nombre reste le même et n’est pas perçu de la même façon et/ou ne donne pas le même résultat dans les relevés.
Tous les radartracks sont disponibles. A l’occasion je peux venir les télécharger chez vous, par e-mail cela prend environ 350 KB par image et cela devient rapidement de trop pour être envoyé.
Dans ma réponse à Gaston j’indique seulement qu’il y a déjà un commencement de dispersion mais si cela donne vraiment moins de nuisances est autre chose. L’évaluation du plan le révèlera et des corrections sont possibles.
L’évaluation est prévue pour la fin de cette année. Pour le moment il ressort que les petits appareils passent moins au-dessus de Diegem, mais pour les moyens et les grands, selon la direction (ouest et sud) il n’y a pas de différence. Peut être (PEUT ETRE) seulement pour ceux vers le nord (20 % du nombre ??).
Les travaux prévus à Zaventem sont très complexes. Sous peu BIAC va distribuer des dépliants et donnera chaque jour des renseignements par l’intermédiaire des média (journaux, télés régionales, sites Internet et télétexte) concernant la situation et les travaux prévus pour le jour suivant. La piste 25R sera totalement fermée durant le mois d’août et une partie du mois de septembre. Les données exactes dépendent des préparatifs, du temps et d’autres facteurs mais seront communiquées chaque jour. Pendant cette période il faudra bien qu’ils n’utilisent que la 25L/07R et la 02/20. Normalement le mois d’août est une période plus calme en ce qui concerne les mouvements et le nombre est inférieur, toutefois des retards ne sont pas à exclure (aux décollages et aux atterrissages).
En ce qui concerne la formation du gouvernement de la Région de Bruxelles-Capitale, Touwaide et moi-même avons été invités chez Monsieur Picqué. Cet entretien était privé et entre nous (sans aucun autre groupe) et n’était qu’une présentation des informations de TOUS les vols au-dessus de Bruxelles (et seulement Bruxelles), en mettant l’accent sur les décollages à partir de la 25R au-dessus de Diegem/Haren/Evere/Schaerbeek. Nous serons probablement à nouveau invités lorsque les négociations seront plus avancées.
On a décollé de la 25R la nuit du 26/27 juin suite à des travaux urgents sur la 25L.
Dimanche 27 juin, on a décollé de la 25R à partir de 15.00 h (et un vers 11.00 h. sur demande du pilote) en raison du vent.