MINISTER MOET NORMAAL CONTACTEN NEMEN MET DHL EN CHARTERS OM VLIEGVRIJE ZATERDAGNACHT MOGELIJK TE MAKEN
OMBUDSMAN MAILS dd 19/20.4.2004
Il est dit dans un des accords que le ministre prendra tous les contacts
nécessaires avec les opérateurs aériens afin d'arriver à une nuit de samedi à
dimanche qui soit sans avions.
Ce n'est toujours pas le cas, on a moins de départs et moins de mouvements, mais
il y en a toujours entre 7 et 12 ( le week end dernier, nombreux vols charters
de départs et retours de vacances ).
Le ministre doit veiller à ce qu'aucun vol de courrier express ne se fasse dans
la nuit du samedi au dimanche, ce qui procurerait une période de calme pour tout
le monde.
Philippe TOUWAIDE
Licentiaat in Luchtvaartrecht
Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal
Cher,
Peut-être que nous avons cru comprendre cela, mais je me souviens qu'il a été
question de 'vliegtuigloze nachten', je ne sais
plus où et quand.
Mais il faut mieux savoir à quoi s'attendre, comme cela on évite des déceptions
pas nécessaires.
Alors je vous remercie pour cette information claire et nette.
b à vous
J. O.
Grimbergen
Je ne sais pas qui a dit qu'on aurait pas de vols, les départs de la 25 gauche
doivent bien aller quelque part, 2 sont allés
sur le noordrand, 3 sur bruxelles et 7 sur l'oostrand, ces avions doivent
bien évoluer dans l'espace.
Philippe TOUWAIDE
Licentiaat in Luchtvaartrecht
Directeur van de Ombudsdienst voor de Luchthaven Brussel-Nationaal
Beste meneer Touwaide,
Dank voor uw informatie
Desondanks: als men die nacht geen vluchten verwacht en hoopt enigszins te
kunnen bijslapen om de week weer aan te kunnen waar het elke nacht raak is vanaf
drie uur, en die 'vrije nacht' toch onverwacht om middernacht en om 6 uur wakker
wordt gevlogen, dan komt dat heel hard aan.
We zijn hier beneden de Ring uitgeput en iedereen is op een of andere
manier ziek aan het worden.
J. O.
Actie Strombeek
:
L'avion qui est parti à 05 heures 57 n'a commis aucune infraction ou erreur, il
est parti de la 25 , deux vols sont
passés par le Noordrand, 3 par Bruxelles et 7 par l'Oostrand. La période
de nuit commence à 23 heures pour se terminer à 06 heures locales. En conclusion
je ne vois que deux survols du Noordrand pendant cette nuit là soit à 00.01
heures et à 05.57 heures, tous les autres départs se sont faits en direction
d'une autre région qui n'était pas la vôtre.
Philippe TOUWAIDE
Geachte Ombudsdienst,
Zoals ik u eerder al meedeelde in een mail werden wij aan het eind van de nacht
van zaterdag 17/zondag 18 april in
tegenstelling tot wat het spreidingsplan ons voorhoudt, hinderlijk overvlogen
hier beneden de Ring.
We krijgen mails van mensen in Diegem die ook zwaar overvlogen werden nog voor 6
uur, als het dagregiem begint (en daarna
overigens ook).
Opnieuw blijkt nu dat bij een eerste inloggen op de boordtabellen van de nacht
van 17/18 april dit vliegtuig dat tussen
5 en 6 uur vertrok wel degelijk vermeld stond en dat bij een tweede raadpleging
dit vliegtuig verdwenen is, alsof de boordtabellen worden 'opgepoetst' om
dichter bij het spreidingsplan aan te kunnen leunen.
Wij protesten tegen deze gang van zaken, temeer daar het niet de eerste keer is
en wij weten dat er vanuit de Noordrand al
eerder aan de bel is getrokken, zie
www.actienoordrand.be 'Uw Reacties'. Daarin kan eenieder lezen - mét
tabellen - dat het ook al gebeurde voor de nacht van 27 maart, voor die
van 10 april en nu dus opnieuw.
Graag ontvingen wij de radartrack van de nacht van 17 april.
BIAC is een overheidsbedrijf en dient zich onberispelijk te gedragen in haar
communicatie met de burgers, het kan niet dat
over zoiets essentieels als het opvolgen van spreidingsplan zo onzorgvuldig
gecommuniceerd wordt en dat er geen enkele neutrale controle is op de manier
waarop BIAC met de gegevens van de vluchten omgaat.
Wij eisen dat met de grootste spoed werk gemaakt wordt van een onafhankelijk
contrôleorgaan dat overigens door
verschillende actiegroepen al langer gevraagd wordt.
Hoogachtend
namens Actie Strombeek
J. O.