BELGOCONTROL'S 'FOLIE' VAN DE MACHT VAN EN DHL'S 'JUST IN TIME' FILOSOFIE. ZIJN ENKELE MINUTEN VERTRAGING ERGER DAN RESPECT VOOR BURGERS?
MAILs dd 5.4.2004 - 19.4.2004
MAIL dd 5.4.2004
Geachte Heer De Baerdemaeker,
Beste Raf,
Vannacht weer enkele eigenaardigheden die om verheldering vragen:
1. om welke reden is een MD 11 opgestegen vanop de 25R met bestemming Huldenberg
(Sop)? Ik weet uit goede bron
(DHL) dat er met de bestaande toestellen en bevrachting (DHL vervoert meer
volume dan kilograms) om niet op de 20 op te stijgen en met de bestaande
windnorm kan de wind ook de verklaring niet zijn? Was het nu niet een
verplichting voor de piloten om de reden op te geven waarom ze afwijken van de
voorgeschreven procedure?
2. welke bestemming hadden de twee A 300 die vanop de 25R zijn opgestegen en
gecodeerd staan als ?'others'? in
de boordtabellen?
Met vriendelijke groeten
Marc Goethals
MAIL dd 6.4.2004
La compagnie que vous mentionnez n'exploite pas elle même des avions de type
MD-11, je doute également de l'affirmation sur le fait que l'on chargerait moins
ces avions pour ne pas partir de la 20, ce n'est pas sérieux du tout.
L'avion vers SOP exploité en MD-11 était la propriété d'une compagnie régulière,
et c'est sur demande du pilote que cet
avion est parti de la 25 droite, il faisait un vol très long sans escale.
Je ne puis accepter votre interprétation de bonne source qui me semble
fantaisiste.
Philippe TOUWAIDE
MAIL dd 6.4.2004
Subject: RE: nacht van 4 op 5 aprill 2004
Heeft de piloot dan vermeld waarom hij niet van de 20 kon opstijgen richting
Huldenberg?
Waarom wordt vanop de 25R ook de bocht niet naar links gemaakt op 700 voet
gedurende de nacht, ipv rond heel
Brussel te vliegen?
Groeten
Marc Goethals
MAIL dd 8.4.2004
Cette procédure avec virage à gauche à 700 pieds n'existe pas pour la piste 25
droite
Philippe TOUWAIDE
MAIL dd 9.4.2004
Geachte Heer Touwaide
Het is niet moeilijk om ze in te voeren of om anders maar de bocht naar links te
maken op 1700 voet, en die procedure
bestaat wel of niet?
Marc Goethals
MAIL dd 13.4.2004
Cette procédure n'est prévue que pour la période de jour, accords
gouvernementaux du 24 janvier 2003
Philippe TOUWAIDE
MAIL dd 13.4.2004
Geachte,
Misschien kan u als ombudsman een initiatief nemen dat voor een meer
rechtvaardige verdeling van de hinder garant staat?
Marc Goethals
MAIL dd 19.4.2004
NEEN, VLIEGVEILIGHEID KAN NIET WORDEN OPGEOFFERD AAN ECOLOGISCHE
OVERWEGINGEN
Ma réponse est très claire : NON, la sécurité de la navigation aérienne ne peut
pas être mise en péril pour des questions environnementales. Il faut éviter le
conflit entre les interceptions manquées sur la 25 gauche et les décollages vers
la gauche depuis la piste 25 droite.
Philippe TOUWAIDE
MAIL dd 19.4.2004
Beste Heer Touwaide,
Ik moet vaststellen dat we in de geneeskunde creatiever zijn dan in de
verkeersleiding, gelukkig maar voor de overlevingskansen van onze patienten. Uw
argumentatie overtuigt me dan ook niet. De politieke verklaring voor wat hier
gebeurt des te meer. Ik wil gerust de traffiek ?s nachts herorganiseren zonder
dat er ongelukken gebeuren als je me toelaat alle burgers op dezelfde manier te
behandelen en aan DHL zo nodig enkele minuten vertraging op te leggen op
de door hen willekeurig gekozen tijdstippen van vertrek, uitsluitend ingegeven
door de 'folie' van de macht en de ?'just in time'? filosofie.
U verschuilt zich achter veiligheidsargumenten om aan de echte achtergrond van
de zaak voorbij te gaan: discriminatie tussen burgers, die het slachtoffer zijn
van politieke evenwichten!
Hetzelfde ?veiligheidsprobleem? doet zich immers voor wanneer op de 20
vertrokken wordt en geland op de 25L of de 25R. Dan is het potentieel risico nog
erger omdat er ook op de grond conflicten kunnen ontstaan indien de landingen en
vertrekken niet goed gepland worden. De afstanden na vertrek (20 bocht naar
rechts tov 25L en 25R bocht naar links tov 25L) zijn niet overtuigend
verschillend. Dan wordt wel afgedraaid naar rechts op 700 voet. Er zijn twee
oplossingen:
1. Afdraaiien van de 25 R naar links op 1700 voet zoals overdag
2. De verkeersleiders van Belgocontrol opdracht geven behoorlijk hun werk te
doen: er zijn '?s nachts maar een fractie van het aantal bewegingen in
vergelijking met overdag, het kan dus geen probleem zijn om de landingen
en de vertrekken zodanig uit mekaar te houden in de tijd dat er geen
conflictsituatie ontstaat
Met vriendelijke groeten,
Marc Goethals
MAIL dd 19.4.2004
Je ne souhaite aucune polémique, devenez contrôleur aérien.
Mais vos affirmations ne sont pas du tout correctes, que du contraire.
Vous mélangez plein de choses fondamentalement différentes, et vous ne souhaitez
pas l'admettre.
Je ne puis admettre aucune critique sur la qualité des missions accomplies par
les contrôleurs aériens de Belgocontrol.
Philippe TOUWAIDE
MAIL dd 19.4.2004
Geef dan eenvoudig antwoord op een eenvoudige vraag: als overdag de bocht naar
links kan worden gemaakt vanop de 25R, waarom kan dat dan niet gedurende de
nacht?
Met vriendelijke groeten
Marc Goethals