Minister Verwilghen, u spreekt ook
al alleen over jobs. Weet u wel wat vliegtuighinder inhoudt?
Mail 18.10.2004
Meneer de Minister.
In het programma "Buren bij Verschueren" op radio 2 had U het eventjes over DHL.
Daarin heb ik U enkel horen spreken over jobs, jobs en nog een jobs. Over de
geluidsoverlast geen woord.
Moet ik daar uit besluiten dat u op dit gebied op
één lijn zit met de eerste minister, die verklaarde alles te doen om een
maximale tewerkstelling te bewerken en dit ten alle prijze? (Enkel jobs zouden
belangrijk zijn, gezondheid niet)
In de bespreking is er steeds sprake van
luidruchtige en stille toestellen en wordt enkel de MD11als luidruchting toestel
weerhouden, terwijl de A300 een zelfde QC heeft, en dit vliegtuig wordt veel
meer gebruikt dan de MD11.
Mijnheer de Minister, ik wil eventjes opmerken:
er bestaan geen stille vliegtuigen.
-bij een zogenaamd stil vliegtuig is het geluidsniveau maar 5 % lager dan bij
een vliegtuig met QC12 (MD11 en A300).
-Wat jullie vergeten is de frequentie (aantal
opstijgingen en landingen), Het is niet één vliegtuig dat u wakker houdt maar
het aantal opeenvolgende vliegtuigen (frequentie).
Stille vliegtuigen maken u mischien niet
wakker, (meestal wel daar ze zwaar geladen zijn en moeizaam hoogte
halen) maar ze houden u wel wakker.
Qua hinder is er weinig hoorbaar verschil tussen een zogenaamd luidruchtig
toestel en een zogenaamd stil toestel.
Het enige stil toestel is een met gas gevulde
luchtballon, andere vliegende toestellen maken een hels lawaai en tasten het
gehoor en andere organen aan door hun lage frequenties en vervuiling.
Vliegtuiglawaai is bovendien erg moelijk door
isolatie te elimineren.
-Er is ook sprake geweest van het niet meetellen van
stille en militaire vliegtuigen als nachtvlucht. Dit is crimineel en zet de deur
open om zonder controle het aantal nachtvluchten op te drijven.
-25.000 nachtvluchten is al belastend genoeg, zelfs indien deze over alle banen
gespreid worden, met zoveel mogelijk routes en zonder de fameuze S-bocht zouden
vliegen. In bijlage een radartrack waar duidelijk de S-bocht aangetoont word en
het zijn niet de minst bevolkte gebieden die overvlogen worden.
-Een punt waar volledig over gezwegen word is de
chemische vervuiling.
In een onlangs uitgezonden nieuwsbericht heb ik
vernomen dat Vlaanderen de streek is waar de stikstofoxidesvervuiling het
grootst is.
Het opdrijven van de vluchten zal de chemische
vervuiling en de stikstofoxidevervuiling nog verergeren.
Om de impact van het verhogen van de nachtvluchten
in te schatten kunt u het rapport van professor Annemans van het RUG eens
doorlezen.
Ik heb een voostel. De actuele ministers van de verschillende regeringen wonen
ver van vliegvelden. Organiseer de bespreking over de uitbreiding van DHL met de
verhoging van de nachtvluchten in Diegem onder de opstijgroute, en dan zullen
jullie bij machte zijn om te oordelen wat vliegtuiglawaai is.
Ik hoop dat U rekening gaat houden met mijn
opmerkingen;
Groeten
H. D.B.
1861 Meise
2004/10/12 14:32
A124
25R
CIV8C