ZAVENTEM ZO SNEL MOGELIJK AANSLUITEN OP HST-NETWERK EN PAKJES-TGV KAN CONCURREREN MET DHL NAAR EUROPESE HOOFDSTEDEN
MAIL dd 17.9.2004
De PAKJES-TGV.
Eind jaren '80 werden we overdonderd met de idee dat de TGV het alternatief
zou zijn voor korte vlietuigreizen. Belgie diende aangesloten te worden op een
europees netwerk van hoge snelheidslijnen.
Ondertussen is Brussel via de HSL aangesloten op Parijs, Lyon, Marseille en
Londen. Binnenkort komen daar ook Keulen, Amsterdam, Frankfurt, Barcelona en
andere steden bij. Air France 'vliegt' ondertussen al tussen Parijs en Brussel
per TGV !!
Als de TGV dan de concurrent is van korte afstandsvluchten voor passagiers
waarom zou de TGV dan ook niet concurrentieel op vlak van vervoer van DHL-pakjes
zijn? Als we de vluchten die per nacht naar steden aangesloten op het
HST-netwerk gaan, vervangen door Pakjes-TGV's dan komt er ruimte vrij voor
vluchten naar andere, verdere steden zonder dat de bovengrens van 25.000
vluchten wordt overschreden. DHL kan verder groeien, en jobs blijven
gegarandeerd. En bij mijn weten is een trein, en zeker een TGV lang niet zo
hinderlijk als een opstijgend vliegtuig.
Het enige wat moet gebeuren is Zaventem zo snel mogelijk aansluiten op het
HST-netwerk en het bouwen van een TGV-terminal bij DHL. En dat levert op
korte termijn ook weer een aantal jobs op in de bouw.
Ph. P.
Essen