DE NEDERLANDS TALIGE OMBUDSMAN DENKT (NOG) ALLEEN IN TERMEN VAN BAANGEBRUIK (DIEGEM)
MAAR NOG NIET IN TERMEN VAN ROUTES (NOORD- EN OOSTRAND)
Geachte,
Nog een vraag:
Waarom wordt er zo geconcentreerd over de Oostrand gevlogen tijdens de dag?
Is dat nu echt niet anders te organiseren?
m vr groet
J.O.
Strombeek
Beste,
Met de configuratie van de luchthaven (3 pistes, 6 mogelijkheden) , de
weersomstandigheden en de woongebieden zie ik persoonlijk weinig meer
mogelijkheden dan vandaag toegepast worden.
Mochten de weersomstandigheden het toelaten, zou een roterend gebruik van alle
banen (een voor vertrekken en een voor landen) technisch kunnen toegepast
worden, doch dan nog beperkend door de maximale capaciteit van deze
configuratie. Op weekdagen zijn parallel pistes nodig voor volle
capaciteitsgebruik. Kortere wisselingen dan dagelijks brengt ook een
veiligheidsprobleem met zich mee. Echt, persoonlijk zie ik geen "betere"
aanpassingen mogelijk.
Buiten economische, ecologische en politieke redenen zie ik maar één mogelijke
verbetering, en dat is technisch; ijveren voor stille vliegtuigen 's nachts (of
een Europese beperking voor alle luchthavens) en zo mogelijk ook overdag. Zelfs
infrastructuurwerken zal het "probleem" alleen uitspreiden.
Een theoretisch model heeft altijd praktische limiteringen.
R A F De Baerdemaeker