ANCIAUX: DIT IS INDERDAAD NIET ZOALS VOORZIEN IN SPREIDINGSPLAN, INTERPRETATIE BELGOCONTROL NIET CORRECT, DUIDELIJKE INSTRUCTIES VOLGEN
MAILS dd 16/15/14.4.2004
Beste Bert,
Vorige nacht (15/16 april) was er beduidend minder vliegverkeer over Dilbeek in
vergelijking met de zware bombardementen van de voorbije nacht. We hebben wat
kunnen slapen. De meteo-situatie was in zoverre ik die in kan schatten nagenoeg
hetzelfde. Het kan toch niet zijn dat Belgocontrol op goed geluk af wat gaat
'freewheelen'? Welke instantie moet hen controleren? Ik hoop dat morgen bij het
invoeren van de gespreide dagroutes Belgocontrol eerst de vliegroutes eens
bestudeerd alvorens instructies te geven aan de piloten. Geef toe, dit komt erg
amateuristisch over!
Met vriendelijke groet,
J.M.
Groot Bijgaarden/Dilbeek
PS: De nederlandstalige ombudsman laat niet van zich horen.
Bert Anciaux wrote:
J.,
Dit is inderdaad niet zoals voorzien in het spreidingsplan. Er zullen duidelijke
instructies gegeven worden aan belgocontrol. De interpretatie van hen is niet
correct.
Groeten,
Bert
DE AFGELOPEN NACHT WAS VEEL ERGER DAN VOOR SPREIDINGSPLAN! OMBUDSMAN: TE
STERKE WIND OM PISTE 20 TE GEBRUIKEN
MAIL dd 14.4.2004
Beste Bert,
Vorige nacht (15/16 april) was er beduidend minder vliegverkeer over Dilbeek in
vergelijking met de zware bombardementen van de voorbije nacht. We hebben wat
kunnen slapen. De meteo-situatie was in zoverre ik die in kan schatten nagenoeg
hetzelfde. Het kan toch niet zijn dat Belgocontrol op goed geluk af wat gaat
'freewheelen'? Welke instantie moet hen controleren? Ik hoop dat morgen bij het
invoeren van de gespreide dagroutes Belgocontrol eerst de vliegroutes eens
bestudeerd alvorens instructies te geven aan de piloten. Geef toe, dit komt erg
amateuristisch over!
Met vriendelijke groet,
Joris
PS: De nederlandstalige ombudsman laat niet van zich horen.
Bert Anciaux wrote:
J,
dit is inderdaad niet zoals voorzien in het spreidingsplan. Er zullen duidelijke
instructies gegeven worden aan belgocontrol. De interpretatie van hen is niet
correct.
Groeten,
Bert
Geachte Philippe Touwaide,
Wat wij bijvoorbeeld vorige nacht (13/14 april) meemaakten is een situatie die
veel slechter is dan voor het spreidingsplan! De
allerzwaarste vliegtuigen komen nu over onze regio (Groot-Bijgaarden/ Dilbeek).
Dit is alles behalve spreiden! Dit begint om 23H00 en gaat zo de ganse nacht
door. En ook na 3H00 en ook zonder wind, zoals vorige nacht! Van uw collega Raf
heb ik nog steeds geen gedetailleerd antwoord mogen ontvangen. Het gekke van de
ganse situatie is, als we de geplande vliegroutes van het spreidingsplan op de
verschillende kaartjes bestuderen, dan zou er in princiepe geen enkel vliegtuig
mogen overvliegen. Hoe kunt u dit verklaren?
Wij hopen dat er onmiddellijk wordt ingegrepen, want zonder slaap kan men niet
leven.
Met vriendelijke groet,
J.M.
Groot Bijgaarden/Dilbeek
Philippe TOUWAIDE wrote:
1. ieder nacht van woensdag tot donderdag, alle vertrekken van de baan
25 right van 23 tot 03 uur
2. sterke wind en onmogelijk om de baan 20 te gebruiken
3. Raf zal u rechtstreeks antwoorden
Philippe TOUWAIDE
Licentiaat in Luchtvaartrecht
Beste Bert,
Bedankt voor je antwoord. Ik wilde je de reactie van RAF De Baerdemaeker nog
even laten weten (zie hieronder). Weet u van het gebruik van de internationaal
geregistreerde route CIV** door de verkeersleiders? Valt die dan buiten het
spreidingsplan?
Met vriendelijke groet,
J.M.
Groot Bijgaarden/Dilbeek
NACHTLAST DILBEEK IS GEVOLG VAN HER-INGEBRUIKNEMING RINGROUTE
MAIL dd 16.4.2004
Mijnheer M,
Mijn excuses voor mijn laattijdig antwoorden.
Sinds het spreidingsplan in voege gegaan is op 18 maart, en de eerste twee fasen
toegepast zijn, hebben we ook de nefaste invloed gehad van de
weersomstandigheden u wel bekend.
Betreffende de overvluchten over Dilbeek, en eerder Grootbijgaarden, zijn het
gevolg dat alle vluchten opgestegen zijn van 25R en alzo de route rond de ring
dienen te volgen. Deze route is internationaal geregistreerd als de CIV** .
De recente toepassingen van deze regel door de verkeersleiders is ons ook niet
geheel duidelijk en vraag meer tijd dan gedacht om te doorgronden.
Met de toepassing van de derde (stijgingshoek) en de vierde fase (banengebruik
voor dagvluchten, voornamelijk in het weekend) zal het plan nu in zijn geheel
kunnen ge-evalueerd worden, met hopelijke "normale" weertoestanden.
Mag ik U vragen samen met ons dit verder te monitoren.
Met vriendelijke groeten,
R A F De Baerdemaeker.
MAIL dd 15.4.2004
Geachte Philippe Touwaide,
Wat wij bijvoorbeeld vorige nacht (13/14 april) meemaakten is een situatie die
veel slechter is dan voor het spreidingsplan! De
allerzwaarste vliegtuigen komen nu over onze regio (Groot-Bijgaarden/ Dilbeek).
Dit is alles behalve spreiden! Dit begint om 23H00 en gaat zo de ganse nacht
door. En ook na 3H00 en ook zonder wind, zoals vorige nacht! Van uw collega Raf
heb ik nog steeds geen gedetailleerd antwoord mogen ontvangen. Het gekke van de
ganse situatie is, als we de geplande vliegroutes van het spreidingsplan op de
verschillende kaartjes bestuderen, dan zou er in princiepe geen enkel vliegtuig
mogen overvliegen. Hoe kunt u dit verklaren?
Wij hopen dat er onmiddellijk wordt ingegrepen, want zonder slaap kan men niet
leven.
Met vriendelijke groet,
J.M
Groot Bijgaarden/Dilbeek
Philippe TOUWAIDE wrote:
1. ieder nacht van woensdag tot donderdag, alle vertrekken van de baan
25 right van 23 tot 03 uur
2. sterk wind en onmogelijk om de baan 20 te gebruiken
3. Raf zal u rechtstreeks antwoorden
Philippe TOUWAIDE
MAIL dd 1.4.2004
Geachte Raf De Baerdemaeker,
Net zoals vorige dinsdagnacht, de tweede nacht nadat het spreidingsplan van
start was gegaan, zijn Groot-Bijgaarden en Dilbeek ook deze nacht extreem
overvlogen! Dit was erger dan vóór het spreidingsplan! Vorige week verscheen er
dan ook onmiddellijk een reactie van de werkgroep Daedalus in de pers. Nu moet
ik zeggen dat de andere nachten na invoering van het spreidingsplan er geen
enkel vliegtuig tussen 11H00 en 6H00 onze regio overvloog, waardoor mijn
nachtrust de voorbije week is verbeterd. Ik ben zeker niet mistevreden, ik
slaap! Toch vraag ik me af hoe het komt dat er de voorbije nacht zoveel (20 tal)
zware vliegtuigen niet werden gespreid? Er was geen zuchtje wind! Wat was
hiervan de aanleiding?
Met vriendelijke groet,
J.M.
Dilbeek