Inwoner uit Kraainem denkt veel genuanceerder over vliegen rond en over Brussel dan actiegroep WakkerKraainem. En: waar blijft reëel geluidskadaster?
Mail 15.11.2005
Ik woon in Kraainem, en eerlijk gezegd kan ik wel leven met een kleine toename
in overlast. Maar de mensen in Wezembeek en Sterrebeek hebben het veel zwaarder.
Het is natuurlijk niet echt fair dat de mensen die willens en wetens van de
02/20 overlast een huis hebben gekocht in die buurt en nu in een klap een
verdubbeling van de overlast te slikken krijgen. Daarom vind ik dat Brussel best
wel eens wat opstijgers moet accepteren. Want anders worden die bij de oostrand
geparkeerd. Waarom kunnen er bij oostenwind geen toestellen landen op de 07/25?
Omdat een KB uit 1953 het niet toelaat om boven het domein van Laken (of het
parlement) te vliegen?
De situatie voor de noordrand wordt er ook niet beter op (en is nooit goed
geweest) dus waarom wordt er niet gedacht aan een tweede luchthaven, een extra
baan? Een verlenging van de 07/25 R? Een verlenging, e.d. zou niet eens 200
miljoen kosten (BIAC werd verkocht voor 450 miljoen - ofschoon de helft werd
gegeven aan de banken die in BIAC bleven - nu weet u welk belang men dient). Dit
terwijl de winst (voor tax) toenam met 19.5 procent naar 135.9 miljoen euro!!
Dus terwijl zij hun centen tellen doet de overheid niets om ons tegemoet te
komen.
Mbt Schiphol: in Nederland moest men zo'n 14.000 woningen isoleren. Het
kostenplaatje liep al op tot 400.000 miljoen euro, en men is nog maar halfweg.
In België zou het bedrag verschillende malen hoger liggen, gegeven het
spreidingsplan voor de nachtvluchten. Daarnaast zijn er nog de stijgende
uitgaven voor de gezondheidszorg door de nachtvluchten, want helemaal kun je de
huizen nooit isoleren. Dus als men blijft rekeningen is het gebruiken van
bijvoorbeeld Charleroi of (beter nog) Chievres een veel goedkopere optie .
Maar dat is nu net niet wat de politici (Vlaamse wellicht) met spreiding
bedoelen. Overigens Bierset is ook een te grote last: want de Vlaamse
geluidsnormen zorgen aldaar voor problemen - geluidsnormen die overigens niet
gelden in de Vlaamse gemeenten rondom Zaventem: Hypokriet, niet?
Bij de presentatie van het voorlopige spreidingsplan werd een reeel
geluidskadaster belooft zodat het plan geevalueerd kon worden. Dat is nu al
anderhalf jaar te laat en ik heb nog geen onafhankelijke evaluatie gezien.
Ondertussen zal de minister doodleuk een wetje indienen, ook al gaat deze tegen
gerechtelijke uitspraken in.
Na de Durant affaire beloofde Verhofstadt om het aantal nachtvluchten omlaag te
brengen. De landingsrechten 's nachts zijn gedaald om meer toestellen te lokken.
Dus welke vermindering?
Mieke Vogels (als toenmalige vlaams minister) beloofde een kosten-baten analyse
van de luchthaven vis-a-vis de omwonenden. Ik heb nog niets gezien.
Belofte maakt schuld. Maar in Belgie maakt belofte een rookgordijn. En dan is de
politiek verbaasd dat de burger zo weinig vertrouwen in haar heeft!!!
Ik vind dat alle comitees tesamen de overheid onder druk moeten zetten om echt
iets gedaan te krijgen in plaats van elkaar over en weer te beschuldigen. De
enigen die hier garen mee spinnen zijn nu juist de onverantwoordelijke en
onbetrouwbare politici. We willen geen pappen en nathouden beleid maar een
duurzame oplossing voor onze kinderen, waarbij geheel Belgie haar
verantwoordelijkheid neemt. Verder wil ik dat het principe de vervuiler betaald
nu eens werkelijk in de luchtvaart wordt toegepast. Dus een milieutaks op de
kerosine. En ik wil een Europese nacht.
Dus een van 23 tot 7 uur en niet 23 to 6 uur omdat dat onze politici beter
uitkomt.
H.V.
Kraainem
________________________________________________________________________
EUROPEAN COMMISSION
Directorate-General Enlargement
Commentaar Daedalus:
Perceptie in Kraainem klopt niet met reële cijfers
"Het klopt wel niet dat de mensen in het verlengde van baan 02/20 nu ineens een
verdubbelling te slikken krijgen (waarschijnlijk is dit eerder een perceptie).
Integendeel: vroeger elke nacht alle vluchten naar CIV en HUL, nu nog 3,5 nacht
enkel HUL, vroeger 20% van de landingen (1996), nu minder dan 10%, vroeger elke
zaterdag en zondag werd de 20 ingeschakeld voor vertrekken, nu nog enkel op
zondag van 6 tot 17 en ook dan stuurt men de zwaarste nog langs 25R over de
Noordrand. Die mensen in het verlengde van de baan hebben nu dus ook een
procedure gestart om die baan - die al meer dan 50 jaar in gebruik is en langer
en beter geöriënteerd is dan de meeste banen op andere europese luchthavens - nu
helemaal niet meer te gebruiken en alle hinder af te schuiven op anderen (in
hoofdzaak 25R en bocht naar rechts naar het N/NW ook voor vertrekken met een
bestemming in het ZW/Z/ZO/O ...."