Zaterdag werd
25R hele dag gebruikt voor vertrekken, zelfs met rugwind boven ICAO-norm en tot
7 knopen, waarom wordt 25R zondag opnieuw gebruikt, ondanks arresten RvS 13.6 en
14.6?
----------
Van: MV
Datum: Sun, 16 Oct 2005 09:41:58 +0200
Aan: <renaat.landuyt@mobilit.fgov.be>, <jan.cornillie@mobilit.fgov.be>
Cc: <guy.verhofstadt@premier.fgov.be>, <yves.leterme@vlaanderen.be>
Onderwerp: Rechtspraak mbt luchthaven Brussel-Nationaal
Geachte heren,
Gisteren zaterdag is baan 25R de hele dag gebruikt voor
vertrekken, terwijl er zelfs op die baan een fikse rugwind voorkwam ver boven de
ICAO norm en tot 7 knopen.
Vandaag zondag is vanaf 's ochtends vroeg baan 25R in gebruik
voor vertrekken, daar waar volgens het preferentiëel baangebruik baan 20 dient
te worden gebruikt, waar de ICAO windnorm niet overschreden is, en waar op
zondag het besluit geldt dat indien baan 20 niet wordt gebruikt omwille van
windomstandigheden de vliegrichting wordt omgekeerd.
Hierbij wil ik u wijzen op twee arresten van de Raad van State in
bijlage, daterend van 13 juni 2005 en 14 juni 2005, die stellen dat de inwoners
van Diegem, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel reeds onevenwichtig zwaar
belast werden en dat de overheid de verplichting heeft de hinder van de
luchthaven zo evenwichtig mogelijk te verdelen - en ongeacht de technische
beperkingen, capaciteitseisen, andere gerechtelijke uitspraken het recht op
gezondheid en gezond leefmilieu van eenieder te beschermen, arresten die reeds
tweemaal gesteld hebben dat een bijkomende belasting van de inwoners van Diegem,
Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Wemmel echt niet meer kan.
Andere gerechtelijke uitspraken hebben de overheid steeds
dezelfde boodschap gegeven: verdeel de hinder evenwichtig.
De statistieken van het baangebruik sinds 13 juni 2005, de
metingen in de meetposten in Diegem, Vilvoorde en Grimbergen bewijzen dat het
spreidingsplan begin 2004 een stap in de goeie richting was, die ondertussen
volledig is teruggedraaid. Baan 25R is deze week gebruikt voor alle
dagvertrekken, ook tijdens de ochtelijke als avondlijke rusturen en in het
weekend. Omwonenden hebben 7 dagen op 7 geen enkele ochtend kunnen uitslapen, en
hebben 5 nachten op 7 een aanzienlijk aantal nachtvertrekken te verduren
gekregen.
De voortdurende rugwind op baan 25R heeft er bovendien voor
gezorgd dat de geluidsproductie nog hoger was dan nodig.
Graag vernam ik van u welke maatregelen u zult nemen om te
voldoen aan de arresten van 13 juni 2005 en 14 juni 2005 van de Raad van State,
en in het algemeen hoe u de evenwichtige verdeling ook opgelegd door het Hof van
Beroep op 10 juni 2003, het Hof van Beroep op 17 maart 2005, en de Raad van
State op 11 mei 2005 wilt realiseren.
Met beleefde groeten,
M.V.
1850 Grimbergen