Wetsvoorstel Landuyt geeft BIAC opnieuw 100% carte blanche ivm tijdelijke vliegprocedures, controle en concentratie over dezelfde mensen.
Mail 15.6.2005
Geachte,
Behalve dat een wet geen breiwerk is zoals deze week in Het Volk geargumenteerd,
waarvan men naar believen een stuk kan uithalen en weer opnieuw breien heb ik
nog commentaar op het wetsvoorstel ivm de vliegprocedures zoals minister Landuyt
dit op het moment op tafel legt.
Ik vind de teksten heel vaag, in feite een nieuwe carte blanche voor BIAC. De
luchthavenbeheerder zal de studies naar zijn hand kunnen zetten en geen
verantwoording moeten geven. Ook zelf ze voor de controles zal zorgen - dus
zullen er geen zijn.
Twee zaken vallen mij op :
1. er wordt nogal veel verwezen naar de nachtvluchten, het uitsteekpuntje van de
ijsberg
2. het voornaamste criterium is de "nodige capaciteit" - alles draait om het
grootst aantal bewegingen op de korts mogelijke tijd te verwerken - de impact
ervan wordt niet veel in achtgenomen. Ironisch staat dan toch in artikel 18 dat
de frequentie van het aantal vluchten een impact heeft op de gezondheid.
Bovendien :
- in sommige documenten (Bijlage - definitie geluidskadaster) neemt men wel als
basis de Europese nachtperiode terwijl ....in feite er geen rekening wordt
meegehouden
- artikel 25 : het aantal potentieel sterk gehinderden mag niet toenemen door de
wijziging van vliegprocedure, m.a.w. men kan het lot van de zwaarst getroffen
niet verlichten want dan zouden anderen zwaar gehinderd worden
- tijdelijke vliegprocedures worden nog altijd gepubliceerd per NOTAM, waarbij
alle rederen gebruikt kunnen worden - zonder enige controle.
In de memorie van toelichting zegt men dat de overheid gepoogd heeft om het
aantal gehinderden te beperken. Hoe kan men het aantal gehinderden beperken als
men door baanconcentratie onnodig mensen doet overvliegen, hoeveel vliegtuigen
toeren niet rond Brussel om bijna op vertrekpunt te komen alvorens naar
bestemming te vliegen.? (Cfr Tijd van woensdag 14 juni).
Het verheugde mij toch te lezen in een antwoord van de Minister op een van de
vragen tijdens de vergadering van 13/06 dat de grootste hinder komt van
vertrekken op 25 R, zou hij dat eindelijk inzien of beseffen?
Met oprechte achting.
F.D.
Diegem