VALSE UITVLUCHTEN DURANT AAN DE KAAK GESTELD
BRIEF 14 maart 2003
Geachte heer Touwaide,
Graag zou ik van u antwoord krijgen op volgende vragen :
De verschillende routes die in het verleden uitgetekend werden voor het gebruik
van de luchthaven van Zaventem bestaan zeker nog.
Ik vermoed dat deze verschillende vliegprocedures die uitgestippeld waren voor
het gebruik van de verschillende bestaande pistes nog altijd geldig zijn.
Ik verwijs dan ook naar de geldige routes die voor 1992 in gebruik waren.
Op mijn klacht van deze nacht over vluchten die weer eens rechtdoor vlogen boven
Koningslo (linkse kant van meetpunt 10 - militair hospitaal) is het antwoord dat
dit door de weersomstandigheden was!. Voor mij is dit een bewijs dat bestaande
routes na gelang verschillende omstandigheden gebruikt kunnen worden voor zover
die gepubliceerd zijn in de AIP of OACI (daarover ken ik maar weinig).
Het bewijst dan ook dat BIAC over een gele bundel van kant en klaar routes
beschikt die zonder meer gebruikt kunnen worden.
Het is dan ook meer dan zeker dat er in die bundel routes en opstijgprocedures
bestaan voor vluchten die recht over Brussel moeten vliegen. Dat was toch het
geval in 1992 toen ik in Anderlecht woonde en we tegen middennacht recht hadden
op de luidruchtige DC 10 die naar Kinshasa vertrok.
Waarom in godsnaam moet er nu ineens een studie worden uitgevoerd om te zien of
deze route door Brussel gevaarlijk is of niet ??? Of moeten wij verstaan dat
Mevrouw Durant het over de route heeft die over Neder over Heembeek en
Schaarbeek gaat en die voor een stuk een site Seveso 1 overvliegt (wat al lang
het geval is NU !). Is het DAAROM dat de Premier terug het dossier naar hem
heeft getrokken en gezegd heeft laat de vluchten recht over Brussel vliegen
zoals het vroeger was, dans is er geen sprake meer van zo gezegde gevaarlijke
zones ???
Ik heb zeven jaar op de dienst Operaties van de luchthaven gewerkt, bij de "chief
pilots" en ook in de dienst formatie voor piloten die van ene type van vliegtuig
naar een andere overschakelden. Ik was toen ook zeer geïnteresseerd in alles wat
met het vliegen had te maken.
Gebeurd er een panne bij het opstijgen - uitvallen van een motor moet het
vliegtuig RECHTDOOR vliegen om zoveel hoogte mogelijk te winnen en deze veilig
route gaat dwars over Brussel. Het is dan ook een veilig route als er GEEN pech
voorkomt. Men moet geen studie maken om te bewijzen dat bochten maken
direct na
het opstijgen VEEL gevaarlijker is dan rechtdoor te vliegen, hoogte winnen en
dan naar zijn bestemming draaien. Wat met het "noise abatment procedure" -
waarover de piloten ook dikwijls klaagden - omdat dit een vermindering van de
vermogen van het vliegtuig betekend en daardoor ook een gevaarlijke toestand is
onder zekere weersomstandigheden.
Beknopt vraag ik U :
1) of er een verjaring bestaat voor routes die een tijdje niet meer in gebruikt
zijn.
2) wat zijn nu de definitieve routes die vastgelegd werden in het akkoord van 28
januari en goedgekeurd op 22 februari jl.. Wanneer zullen die in voege treden ?
Ik dank U.
M.D. - Vilvoorde