Zo. 13 maart werd spreidingsplan
niet gevolgd: er was tegenwind op 20, windnormen werden er niet overschreden, er
zijn geen werken. Zelfs vliegvrije zondagochtend wordt nu geschonden!
Geachte heer Landuyt,
Een groot gedeelte van de ochtend is het spreidingsplan voor de luchthaven
Zaventem niet gevolgd, en is baan 25R in gebruik voor vertrekken i.p.v. baan 20,
niettegenstaande er tegenwind is op baan 20, en de windnormen voor baan 20 dus
niet overschreden zijn (zie Atis gegevens hieronder). De notam maakt geen
melding van werken op baan 20.
Als men nu ook nog op zondag het spreidingsplan aan zın laars lapt, hebben wij
geen enkel moment zonder vliegtuigen, terwijl er in het weekend vliegtuigvrije
momenten voorzien waren als tegengewicht voor de zware overbelasting op
weekdagen.
Het spreidingsplan wordt op zaterdag meestal niet gevolgd: 1 vrije zaterdag op 9
in 2004, nog geen enkele vrije zaterdag in 2005, daar waar er 1 vrije zaterdag
op 2 voorzien was.
De toenmalige minister van mobiliteit voorzag compensaties voor zone 1 wanneer
het omwille van weersomstandigheden zone 1 meer dan 1 zaterdag op 2 overvlogen
wordt, omdat de 50-50% verdeling deel uitmaakte van het akkoord over het
spreidingsplan.
Waar blijven deze compensaties?
Waar blijft een rechtvaardiger verdeling van de hinder van de luchthaven?
Vriendelijke groeten,
M.V.
Grimbergen