Terwijl actiegroepen en politici in dossier Brussel Nationaal voor onoverbrugbare kloven staan, lukte het 175 huisartsen uit hele rand wél.
Mail 12.7.2005
Geachte,
Hopelijk blijft het recente pleidooi van Etienne Schouppe in het Vlaams
parlement - dat nauw aansluit bij het standpunt van de huisartsenverenigingen
van de Noord- en de Oostrand rond Brussel - niet zonder weerklank. Waarvoor hij
pleitte is overigens de logische voortzetting van het beleid van Minister
Anciaux, rekening houdend met de rechtspraak.
Terwijl actiegroepen en politici in het dossier Brussel Nationaal voor
onoverbrugbare kloven staan, lukte het de vertegenwoordigers van 175 huisartsen
uit zowel de Noord- als de Oostrand, wél om tot een gemeenschappelijk standpunt
te komen. Huisartsen genieten meer dan politici het vertrouwen van de bevolking
en hebben ook oog voor de tewerkstelling van hun patienten. Het zijn in het
algemeen geen milieufundamentalisten maar ze worden wel dagelijks geconfronteerd
met de gezondheidsproblemen als gevolg van milieuvervuiling door scheikundige
factoren of vliegtuiglawaai. Zij kunnen niet verdacht worden van rechtstreeks
lucratief belang bij het dossier maar komen op voor de volksgezondheid.
Deze groep van 175 huisartsen vraagt inderdaad met aandrang om betrokken te
worden bij het milieubeleid rond de luchthaven en pleit voor een afbouw van de
nachtvluchten (in een eerste stap door het niet herinvullen van de slots die
vrijkomen bij het vertrek van DHL in 2008), het respecteren van een achtuurse
nacht zoals gevraagd door de EU richtlijn en de Wereldgezondheidsorganisatie,
het instellen van een plafond op de dagvluchten en een eerlijke verdeling van de
hinder door een maximale spreiding over alle banen en vluchtroutes. Zij stellen
tevens expliciet dat concentratie over bewoond gebied onaanvaardbaar is en
sluiten zich hierbij overigens aan bij het standpunt van het Steunpunt Milieu en
Gezondheid van de Vlaamse Gemeenschap. Door de afbouw van de nachtvluchten en
het
respecteren van een achtuurse nacht wordt ook de kans groter dat men het
Brussels Gewest over de streep kan trekken. Een spreidingsbeleid gaat ervan uit
dat lawaaihinder voor iedereen schadelijk is en dat het criterium voor de
verdeling van de lawaaihinder in een dichtbevolkt gebied enkel kan uitgaan van
een beperking van de hinder per individu. In een democratisch land moeten die
blootstellingslimieten of geluidsnormen dezelfde zijn voor alle burgers,
ongeacht hun woonplaats in Brussel of Vlaanderen. Brussel ontzien is dus
strijdig met de grondwet, die discriminatie van burgers verbiedt, zeker voor wat
hun recht op gezondheid en een gezond leefmilieu betreft. Macquarie Airports,
de nieuwe eigenaar van BIAC en dat ook de luchthaven van Sydney beheert heeft de
nodige know how in huis om een spreidingsbeleid te voeren, dat door de
Australische milieuwetgeving wordt opgelegd.
M.H.
Huisarts in de Noordrand