DIALOOG TUSSEN EEN MINISTER EN EEN BEWONER VAN DE NOORDRAND: EEN
DOVEMANSGESPREK?
WEBLOG BERT ANCIAUX dd 10.7.2004
In ons ouderlijk huis in het toilet hing vroeger een houten kadertje met een
stenen beeldje van een kind dat op de wc zat. Er stond in mooie letters een
tekstje bij dat half Vlaanderen wel zal kennen: "Doe wat je wilt, de mensen
kletsen toch".
Soms heb je als politicus wel eens het gevoel de pispaal te zijn van onze
samenleving. Je verwaarloost je gezin en je gezondheid door massa's uren te
kloppen en vele avonden en nachten te werken en te gaan praten met de mensen. En
op straat of op de markten krijg je soms verwijten, alsof we de grootste
luieriken zijn die niets uitsteken. Ach, het is natuurlijk steeds hetzelfde
kleine groepje kankeraars. Tegelijk zijn er ook veel mensen die je moed
inspreken en je door dik en dun steunen.
In het dossier van de nachtvluchten zei men me een jaar geleden dat ik er NOOIT
zou in lukken om de onrechtvaardige concentratie van alle hinder op een deel van
de bevolking weg te krijgen. Vandaag, één jaar later, hebben we een
rechtvaardige spreiding van de nachtvluchten kunnen realiseren. En ik ben er
tevens van overtuigd dat dit NOOIT meer zal
kunnen teruggeschroefd worden. Alle kritiek gaat nu over de spreiding van de
dagvluchten. En ik begrijp het wel, maar ook daar kan de volgende jaren werk van
gemaakt worden.
Alle ogen zijn nu echter gericht op het dossier van DHL. Het is een dossier
waarbij het zeer moeilijk is om een goed evenwicht te vinden tussen
levenskwaliteit en gezondheid enerzijds en werkgelegenheid anderzijds. Maar toch
blijf ik ervan overtuigd dat ook hier een rechtvaardige oplossing mogelijk is
zodat zowel de kwaliteit van de nachtrust als de tewerkstellingskansen erbij
kunnen winnen.
Maar ook hier zal nu al een oordeel geveld worden, voordat we een akkoord hebben
kunnen bereiken. Voor verschillenden onder ons zal het al op voorhand slecht
zijn. Wat het resultaat ook zal zijn. Sommigen willen ook helemaal geen goed
resultaat. Waar moeten ze anders met hun negatieve energie naartoe?
Toch blijft het een opdracht en een erezaak voor de politiek om die moeilijke
middenweg te zoeken en te bewandelen. Politiek blijft een eerbaar en prachtig
beroep. Het blijft de meest sociale opdracht die er bestaat. En diegenen die dat
willen kapotmaken, die zijn er uiteindelijk op gericht om de samenleving zelf te
vernietigen.
Tijdens de regeringsonderhandelingen in Brussel komt men ook binnen de politici
zulke vernietigers tegen. De franstalige groenen blijven daarbij in het dossier
van de nachtvluchten keihard de concentratiegedachte verdedigen en dus de idee
dat alle hinder maar op enkelen moet afgeschoven worden.
Tegenover ons idee van solidariteit tussen de mensen, wordt door de groene
partij gesteld dat solidariteit enkel geldt als het over aangename zaken gaat.
Ja jongens. Mijn jongste dochter zou daarop zeggen: 'Ola Pola'.
Doe wat je wilt, de mensen kletsen toch. Het is een oud spreekwoord.
Mogelijk ook een wijsheid. Maar het zal me niet beletten verder te doen.
Laat ze maar kletsen. De karavaan trekt wel voorbij!
Bert
Gepost door Bert Anciaux om 14:49 uur
Subject: Cijfers nachtvluchten
Bert,
Net uw weblog gelezen.
Blij te zien dat er de volgende jaren werk gemaakt gaat worden van het probleem
van de dagvluchten.
De spreiding van de nachtvluchten daarvan zijn er cijfers, die staan dagelijks
op de website van BIAC.
Van juli tot december 2003 had Diegem gemiddeld 13 vertrekken per nacht
(54,2%). Sinds 22/3/2004 heeft Diegem 11,8 vertrekken per nacht (46,4%).
1,2 vertrek minder per nacht.
En dat is wel degelijk telkens het totaal aantal vertrekken gedeeld door alle
nachten, ook de nachten dat er niet vertrokken is vanaf 25R.
Van juli tot december 2003 gingen er gemiddeld 4,0 vertrekken per nacht over
Brussel (de Onckelinckx route). Zijnde 16,6%.
Sinds 22/3/2004 gaan er gemiddeld 2,5 vertrekken per nacht over Brussel (10,0%).
Van juli tot december 2003 gingen er gemiddeld 9,0 vertrekken per nacht over de
Noordrand. Zijnde 37,6%
Sinds 22/3/2004 gaan er gemiddeld 9,3 vertrekken per nacht over de Noordrand
(36,4%). 0,3 vertrekken meer per nacht.
En die Noordranders blijven maar kankeren en blijven maar weigeren om te zien
dat het verbeterd is.
In alle eerlijkheid, mei en juni was iets beter: gemiddeld 8,0 en 8,4 vertrekken
per nacht over de Noordrand. Maar juli gaat opnieuw de verkeerde kant uit:
gemiddeld 10,4 vertrekken per nacht over de Noordrand.
Bert, ik verwijt jou niets. Het ligt niet aan jou. Je bent er inderdaad voor
gegaan, ik geloof dat je je gezin verwaarloosd hebt en
onverantwoord veel uren geklopt hebt. Zonder steun van de coalitie en alleen
tegen de rest. Het is niet menselijk en het gebrek aan solidariteit van het
grootste gedeelte van de omwonenden van de luchthaven is schrijnend.
Ik ben er echt niet goed van.
Vriendelijke groeten,
M.V.
Grimbergen