Voor Augustus 2004
bij de werken aan baan 25 R was de verdeling van de vertrekken als volgt.
Baan 25L : 36.2%. Banen 02 en 07(R) : 8.6%.
Baan 20 : 52.42 %. Baan 25R : 2.78 %.
Mail 9.8.2005 aan diverse politici
Geachte heren,
Voor de achtste nacht op rij blijken alle vertrekken vanaf baan
25R plaats te vinden. Het merendeel gedurende het tweede deel van de nacht, met
een tussenpauze van soms minder dan twee minuten.
Slapen is onmogelijk.
Baan 25L, niet gesloten voor werken, wordt niet gebruikt. Er is
geen vonnis of arrest dat het gebruik van deze baan verbiedt maar men gebruikt
ze niet.
Alle vliegtuigen vertrekken vanaf 25R, geen enkel vliegtuig maakt
een bocht naar links. De toestellen die naar links moeten maken een bocht naar
rechts en de hele omweg over de Noordrand (de zogenaamde ringroute die in
werkelijkheid nog kilometers noordelijker dan de ring wordt gevlogen).
Een paar lichte toestellen vliegen rechtdoor, al de rest maakt
een bocht naar rechts en maakt dezelfde omweg over de Noordrand.
Overdag eveneens alle vertrekken vanaf baan 25R, dag in, dag uit.
Reeds tweemaal veroordeeld door de Raad van State, maar de Belgische staat
blijkt alleen vonnissen en arresten te willen respecteren die het gebruik van de
baan 02/20 beperken, de arresten met betrekking tot het gebruik van baan 25R
worden genegeerd.
Vorig jaar, toen de burgers uit Sterrebeek, Wezembeek-Oppem,
Kraainem, Woluwe, Tervuren etc. dreigden alle nachtvertrekken over zich heen te
krijgen, is baan 25L gebruikt om dit te verhinderen, en was dit reeds maanden
vooraf beslist. Nu wordt er niets gedaan aan deze dramatische toestand. De
burgers uit Diegem, Haren, Neder-over-Heembeek, Vilvoorde, Grimbergen, Meise,
Wemmel worden als minderwaardigen behandeld.
Hoe kan een burger in een dergelijke situatie nog vertrouwen
opbrengen in de overheid?
Met de vraag om een eind te maken aan een dergelijk schandaal een
democratie onwaardig, teken ik,
M.V.
Grimbergen