HET IS ZINLOOS BIAC TE VRAGEN HET LAWAAI TE VERMINDEREN ALS MEN TEGELIJK DE DEUR OPENZET VOOR HET VERHOGEN VAN DE VLIEGFREQUENTIE
MAIL dd 9.7.2004
Geachte,
Indien men zich mag verheugen over het feit dat de regels van het spreidingsplan
opgenomen zijn in de vergunning die de Bestendige Deputatie van Vlaams-Brabant
toekend aan BIAC, evenals de verplichting om de taxibaan 25L te verlengen en
ILS-systemen te plaatsen, dan is het toch bijzonder vreemd, verbijsterend,
schandalig dat er zo een "carte blanche" gegeven wordt voor 20 jaar, vooral
omdat BIAC nooit voordien de opgelegde werken heeft uitgevoerd en GEEN ENKEL
RESPECT toont tov de bevolking.
Het plafond van de nachtvluchten op een kiertje zetten en geen plafond of norm
opleggen voor de dagvluchten is doodgewoon in het gezicht spuwen van de burgers
die momenteel gekreund lopen onder een 400-tal opstijgingen en dus ook landingen
per dag, met opstijgingen van twee vliegtuigen op 3 minuten tijd gedurende uren
wat met zich meebrengt dat de mensen 2 vluchten tegelijkertijd te verwerken
krijgen. Tussen 6 en 7 uur 's morgens telt men gewoonlijk een 15-tal
opstijgingen en momenteel
kan dat oplopen tot 20 waarvan 11 het eerste half uur. Er wordt opgestegen tot
23u en net daarvoor stijgen er nog regelmatig
drieluidruchtige vliegtuigen op. Voor de nacht beschikt iedereen wel over de
cijfers.
Dit is dus geen rekening houden met de gezondheid en welzijn van de burgers, met
het milieu, met de studies - o.a. de recente studie van wetenschappers in York
over het luchtverkeer - en de Kyoto-normen, met het feit dat de Franse regering
nog onlangs heeft geweigerd het verkeer op Orly te verhogen.
Het toevertrouwen aan BIAC om een rapport op te stellen is belachelijk, ofwel
zullen ze het niet doen ofwel zal het wel heel rooskleurig zijn, men weet
ondertussen dat ze het lawaai van een opstijgend vliegtuig vergelijken met het
gezoem van een bijtje. Zo een rapport moet toevertrouwd worden aan een
onafhankelijk orgaan, als dit nog bestaat in België ? Het is even zinloos BIAC
te vragen een studie te maken om het lawaai te verminderen als men
tegelijkertijd de deur openzet om het aantal bewegingen dus de frekwenties te
verhogen.
Dit is geen milieuvergunning maar een blanco cheque, een aansporing om in het
wilde te keer te gaan zonder enig respect voor wat dan ook en de voorloop van de
vernieling van een ganse regio, Brussel stad inbegrepen tenzij haar regering
erin slaagt heel strenge normen op te leggen voor haar gewest, men zou het haar
niet kwalijk kunnen nemen. Beseffen jullie dat na zo een vergunning te hebben
verleend het onmogelijk zal zijn nog een inspanning te vragen van een uitbater
ivm met het milieu ?
Met deze vergunning wordt volledig eer gedaan aan de reputatie van België : de
vuilbak van Europa en morgen zullen er nog meer aanbieders komen aankloppen bij
BIAC in de hoop al wat ze niet meer willen laten vliegen in hun land naar hier
te brengen.
Mogen we nog hopen dat dit nog in een nuchtere geest onder de loep bekeken zal
worden ??
Een ontgoochelde bewoner van Diegem die nog wat minder in onze democratie
geloofd.
F.D.