REACTIE OP 10-PUNTENPLAN BAL: ALS ZWAAR GEHINDERDE NOORDRANDBEWONERS ZICH TEGEN VERGOEDING ELDERS MOETEN VESTIGEN BETAALT BRUSSEL DAT DAN?
MAIL dd 8.5.2004
Een redenering vanuit de portemonee bekeken:
Bruxelles Air Libre vraagt dat er niet over Brussel gevlogen wordt, en dat
degenen die dan wel overvlogen worden zich elders zonder kosten moeten kunnen
installeren (uit het 10-puntenplan van BAL: "Indemnisation des personnes les
plus exposées, qui doivent pouvoir s'installer ailleurs sans frais. Refus de
tout permis de bâtir résidentiel, sous ces couloirs aériens prioritaires
obligatoires").
Dat wil zeggen dat de Brusselaars een voordeel krijgen (geen vertrekken of
landingen) en dus ook de kosten die daaraan verbonden zijn moeten dragen. De
overvlogenen moeten immers 'sans frais' zich elders kunnen installeren. Het geld
kan niet van de federale belastingbetaler komen, want dan betalen de
overvlogenen mee. M.a.w. wie op gelijke afstand van de luchthaven woont en niet
overvlogen wordt draagt de kosten. De vervuiler betaalt.
Alle zones rond Brussel zijn dichtbevolkt, de kosten voor de Brusselaars zullen
hoog oplopen.
Hoeveel moet er 'opgehaald' worden: als er geconcentreerd wordt over de
Noordrand moeten Diegem, Haren, NOH, Vilvoorde, Grimbergen, Meise en Merchtem
onteigend worden.
Als er geconcentreerd wordt over de oostrand (baan 20) dan gaat dan spreken we
over Nossegem, Sterrebeek, Tervuren, Huldenberg. Om de kosten te beperken maken
vluchten naar het Noorden en Noordwesten de bocht rond Brussel langs de
zuidkant, over de onbevolkte 'Forêt de Soignes'.
In beide gevallen moet een landingszone onteigend worden. Isoleren kan niet want
we spreken hier immers ook en vooral over de dagvluchten en je kan geen tuinen
en straten en speelpleinen isoleren. Als je niet kan buitenkomen dan is de
oplossing niet 'sans frais'.
Het aantal woningen in deze gemeenten is ongetwijfeld terug te vinden.
Dan kan via een steekproef bepaald worden hoeveel de Brusselaar bereid is om te
betalen om niet overvlogen te worden. Zolang dat minder is dan de kosten voor
onteigening is elke vraag om over een bepaalde zone niet te vliegen onterecht en
niet realiseerbaar. Zolang de concentratiezones niet volledig onteigend zijn kan
geen enkele concentratie plaatsvinden.
V.M.
Grimbergen