WAAROM DOET DE GEMEENTE GRIMBERGEN NIETS?
MAIL DD. 8 APRIL 2003 NAAR GEMEENTEBESTUUR GRIMBERGEN
Geachte heer burgemeester, geachte schepenen,
Uw schrijven van 25 maart 2003, referentie HDS/CL/2003/54 in verband met het
vliegtuiglawaai heb ik ontvangen. Ik heb echter nog volgende vragen:
U schrijft dat u de concrete uitwerking van het akkoord van 24/01/2003 waakzaam
zult opvolgen. Dat akkoord is echter geen oplossing voor het probleem.
Grimbergen krijgt nog steeds meer dan 11,1 nachtvluchten gemiddeld, waaronder
alle vluchten met QC >4. De meest lawaaierige toestellen dus. Dat is regelrechte
discriminatie. Wat gaat het gemeentebestuur hiertegen ondernemen?
U deelt mij mede dat het gemeentebestuur het college gemachtigd heeft om over te
gaan tot het instellen van een rechtsvordering samen met andere gemeenten. Dat
dossier is op dit ogenblik lopende. Wat bedoelt u met ‘het dossier is
lopende’? Wil dat zeggen dat de rechtsvordering ingeleid is? Of is
er alleen maar een idee om een rechtsvordering in te stellen en is er nog niets
concreets gebeurd?
Uw antwoord gaat enkel en alleen over de nachtvluchten. De hinder van de
dagvluchten is groot. Sinds de vliegtuigen langs de buitenkant van de ring
vliegen is het
lawaai enorm toegenomen. Bovendien is het aantal vliegtuigen veel groter doordat
de vliegtuigen niet meer over Brussel naar de westelijke bestemmingen vliegen.
Met andere woorden : de hinder is toegenomen van ongeveer onbestaande naar
ondraaglijk. Op mijn vraag wat het gemeentebestuur gaat ondernemen om iets
te doen aan de hinder van de dagvluchten heb ik geen antwoord gekregen.
De afgelopen veertien dagen is het verschillende keren voldoende mooi weer
geweest om te genieten van de tuin. Dat is volledig verpest geweest omwille van
het vliegtuiglawaai, en de helse frequentie waarmee de vliegtuigen mekaar
opvolgen. Toen ik 7 jaar geleden in Grimbergen kwam wonen was het er rustig.
Dring er a.u.b. op aan dat alle banen in alle richtingen gebruikt worden, dat
Zaventem eindelijk een moderne luchthaven wordt waarbij de vluchten netjes
gespreid worden. Zorg dat er een maximum opgelegd wordt voor het aantal vluchten
per etmaal over een bepaalde regio, dat er een minimaal gegarandeerde tussentijd
tussen twee vluchten is. En ijver voor een boetesysteem waardoor u als
gemeente iets kan doen om de normen af te dwingen, waardoor u als
gemeentebestuur kan ingrijpen als de hinder boven onze gemeente te groot wordt.
Op een paar maand tijd heeft de federale politiek alles onleefbaar gemaakt.
De bedoeling is duidelijk : concentreren in de Noordrand, om daarna te isoleren.
Eens dat gebeurd is kunnen ze verder concentreren en het aantal vluchten
opdrijven. BIAC streeft naar 450.000 vluchtbewegingen per jaar.
Er zijn nog altijd mensen in de regering die concentratie en isolatie verdedigen,
zolang de concentratie maar niet boven hun hoofd of dat van hun kiespubliek is,
en het niet hun woningen en die van hun kiezers zijn die geïsoleerd moeten
worden.
Er is een koninklijk besluit goedgekeurd over isolatie, maar niemand weet wat er
instaat (is nu bij de Raad van State). Goeie isolatie is onbetaalbaar (akoestisch
glas, labyrinthverluchting, ...). We kunnen dus isolatie krijgen zoals in de
omgeving van de luchthaven van Bierset: waardeloos als bescherming tegen de
geluidshinder, het water druipt van de muren en het stinkt er naar schimmel.
Van de tuin genieten is onmogelijk, tuinen kunnen niet geïsoleerd worden. De
waarde van onze woningen vermindert met enkele miljoenen per woning. Wie kan
verhuist. Alleen de minder gegoeden zullen in Grimbergen blijven wonen. De rest
incasseert z'n verlies en is weg.
Het gemeentebestuur kan wel degelijk iets doen om dit scenario te verijdelen. De
gemeente Meise doet geluidsmetingen. Waarom doet Grimbergen dat niet ? De
gemeente Meise steunt de actiegroepen financiëel en moreel. Wat gaat Grimbergen
doen ?
M.V. - Grimbergen