DAGVLUCHTEN OOK GESPREID, DOELTREFFENDE ISOLATIE NIET TE BETALEN, GEEN
DUNBEVOLKTE REGIO ROND BRUSSEL, HOE HOGER FREQUENTIE HOE MEER ONTWAAKKANS
Geachte mevrouw Ampe,
Als inwoner van de Noordrand heb ik een interview met u gelezen in de Tijd, en
ik wil hierbij graag volgende bedenkingen maken:
U zegt dat wie last heeft van nachtvluchten, de slaapkamer maar moet isoleren,
dat is helemaal niet duur. De ervaringen van vrienden en van de omwonenden van
de luchthaven van Bierset bewijst het tegendeel: isolatie helpt nauwelijks
omwille van het specifieke karakter van het vliegtuiggeluid dat grotendeels uit
laagfrequente tonen bestaat.
Dergelijke isolatie is zeer duur, gemiddeld meer dan 25.000 EUR. Wie dat niet
kan betalen moet maar wakkerliggen? Wie het wel betaalt mag een zoveelste
teleurstelling verwerken: het geluid wordt hoogstens wat gedempt, komt nog ver
boven de WHO richtlijnen uit en je bent veroordeeld om met het raam gesloten te
slapen. Kan u zich voorstellen dat u bij temperaturen zoals vandaag het raam
gesloten moet houden?
Isolatie tegen laagfrequent geluid neemt heel wat ruimte in: 50 à 80 centimeter.
Dat wil zeggen dat de slaapkamer heel wat kleiner wordt.
U vindt dat vliegtuigen moeten vliegen waar er het minste mensen wonen, rekening
houdend met de wind. Er is geen enkele dunbevolkte regio rond de luchthaven.
Bepaalde regio's van het Brussels gewest behoren tot de dichtstbevolkte
gebieden. De Noordrand is het tweede dichtstbevolkte gebied. In de andere
regio's wonen ook nog zeer veel mensen.
De enige logische oplossing is een maximale spreiding van de dag- en
nachtvluchten. Het probleem is niet de hoeveelheid geluid dat een vliegtuig
produceert, maar wel de aantallen vliegtuigen. Eén of twee vliegtuigen per
nacht, als je wakker wordt heb je nog een grote kans om terug in te slapen. 15
tot 20 vliegtuigen per nacht, zoals regelmatig voorvalt omdat er geconcentreerd
gevlogen wordt geeft een zeer grote ontwakingskans (cfr. Fican, Nederlandse
gezondheidsraad). Als je wakker bent kan je het herinslapen wel vergeten. De
afgelopen maanden waren er nachten met meer dan 12 vertrekken op één uur tijd,
allemaal over dezelfde mensen. De meeste vliegtuigen vertrekken tussen 3u en 5u
's nachts, wanneer de diepe slaap voorbij is, je gemakkelijker wakker wordt en
moeilijker terug inslaapt.
En inderdaad, ook de dagvluchten dienen zo goed mogelijk gespreid te worden,
omdat er mensen zijn die thuis werken, ziek zijn, moeten studeren, oeten kunnen
ontspannen na een zware dagtaak. Babies, jonge kinderen en mensen die 's nachts
werken moeten ook overdag kunnen slapen. Iedereen heeft recht op een gezonde
leefomgeving. Niemand heeft graag vliegtuigen, zoals u terecht opmerkt. Wat is
dan de oplossing: een bepaalde regio uitkiezen die dan maar alle hinder moet
dragen? Een bepaalde regio elke minuut een overvlucht, zodat anderen geen enkel
vliegtuig hoeven te horen? Op basis van welk criterium, waarom zou iemand die in
een dichterbevolkt gebied woont recht hebben om minder vliegtuigen te krijgen,
hebben deze mensen gevoeligere oren dan mensen waar de bevolkingsdichtheid iets
minder groot is?
Zoals u uit voorgaande paragraaf kan afleiden zijn er inderdaad mensen die er
niet voor pleiten om alles boven hun hoofd weg te krijgen. Er zijn actiegroepen
die een rechtvaardige verdeling van de dag- en nachtvluchten vragen. Deze
evenredige verdeling is er op dit ogenblik zeker niet.
Graag bereid tot verdere toelichting.
Vriendelijke groeten,
M.V.