TWEE JAAR GELEDEN AL VOORSPELDE IK AAN DURANT EN VERHOFSTADT OOK DOORBRAAK VLAAMS BLOK IN NOORDRAND, EN PS'er DEMOTTE MAG CONCENTRATIE PREKEN!
MAIL dd 7.7.2004
Subject: dag en nachtvluchten: maak er werk van
Blijkbaar wenst Brussel nog steeds dat de Chièvres-route niet boven Brussel mag,
hoewel de kortste en "meest natuurlijke" route wel degelijk boven Brussel ligt.
De vliegtuigen met deze bestemming doen vandaag de Noordrand aan samen met de
Huldenberg route die ook niet tot de zone Noordrand behoort. Deze discriminatie
komt boven de andere discriminerende factoren die de Noordrand moet slikken:
1. De vliegtuigen die boven de Noordrand vliegen moeten langer op lage
hoogte vliegen (700ft) alvorens te kunnen afdraaien. Hierdoor heeft de Noordrand
meer overlast dan bv de Oostrand (waar de vliegtuigen rechtdoor moeten vliegen
tot op 1700 ft alvorens af te draaien), gezien dat op een zelfde afstand van de
luchthaven de vliegtuigen lager vliegen boven de Noordrand. Zodoende heeft men
in de dorpskom van Wemmel (15 km van de luchthaven) meer hinder dan sommige
gemeenten die op enkele km van de luchthaven liggen in de Oostrand.
2. Zoals hoger vermeld moet de Noordrand de zware vliegtuigen slikken die
niet tot haar natuurlijk quotum behoort. De vliegtuigen naar Chièvres en
Huldenberg vliegen boven de Noordrand en vermijden grote delen van Brussel
waarover deze vliegtuigen best zouden vliegen.
3. De windnormen voor de piste 02/20 werden aangepast zodat minder
vliegtuigen van die piste zouden vertrekken. Deze vliegtuigen worden via de 25R
boven de Noordrand gestuurd opnieuw om de Oostrand te ontlasten.
4. De routes boven de Noordrand zijn nagenoeg dezelfde voor dag- en
nachtvluchten. Voor de andere regio's is dit niet het geval, waardoor de mensen
in de Noordrand meer vliegtuigen per individu te verwerken hebben.
5. De routes boven de Noordrand zijn minder "uitgewaaierd" (er is immers
geen spreiding) dan die in de andere regio's. Hierdoor dienen de mensen van de
Noordrand opnieuw meer vliegtuigen verwerken.
De "important people" van de andere regio's zijn sterk in het lobby-werk door
middel van loge, kerk en politiek om ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk
geluidslast dat hun 'natuurlijk' deel wordt overgedragen op de Noordrand,
vandaar het trieste palmares hierboven beschreven.
De Noordrand is niet dom, en heeft dit spel duidelijk doorprikt.
Nochtans negeert de politiek deze feiten.
Ik lach en ween over de uitslagen van de laatste verkiezingen. Ik ween omdat de
niet-democratische golf in de Noordrand toeneemt. Dit had ik reeds voorspeld in
mijn schrijven van twee jaar terug aan Durant en Verhofstadt wanneer zij tot
concentratie zijn overgegaan. Het is echter lachwekkend om de reacties van
'democratische' politiek te zien ivm de uitslag van het Vlaamsblok. "On a les
politiciens qu'on mérite", en jullie hebben ervoor gezorgd dat het Vlaams Blok
het huidig niveau heeft bereikt in de Noordrand bij de jongste verkiezingen.
De kampioen van anti-vlaamsbloksime, Elio Di Rupo, laat zijn minister Demotte
toe te bevestigen dat: "...de enige oplossing voor de luchthaven concentratie
is".
De huidige bewindvoerders hebben duidelijk op achterbakse wijze de strategie van
BIAC ondersteund (cfr de Vlaamse socialisten).
De enige oplossing om de "merde" door Durant aangebracht op te lossen is:
1. Een echt spreidingsplan door te voeren (Anciaux heeft het geprobeerd
maar werd niet ondersteund door zijn federale en gewestelijke collega's),
rekening houdend met de hinder per individu zoals de rechtspraak voorschrijft!
2. Het dossier te behandelen in openheid van zaken: laat de provincie
duidelijk haar huiswerk doen rond de milieuvergunning van BIAC, rekening houdend
met de klachten die ze van de omwonenden kreeg.
3. Aanvaarden dat de uitbreiding van de luchthaven in de jaren '90 een
verkeerde en kortzichtige beslissing was. Laten we BIAC beschouwen als een
luchthaven in een dichtbevolkt gebied, dus met een beperking van het aantal
vluchtbewegingen. Indien u dat niet aanvaardt zal het draagvlak rond BIAC verder
afkalven.
4. Vervang ook Klees en de loge als bewindvoerders van de onderneming. Zijn
recente uitspraken en zijn bewind maken hem 'unfit' om de boel verder te
beheren. Daarbij is de man aan pensioen en rust toe.
5. Verkoop BIAC niet op basis van een prospectus vol losse beloftes, en aan
een prijs waaruit blijkt dat u nu reeds een 'blanco cheque' toekent aan
BIAC voor verdere uitbreiding.
6. Ga de strijd aan om de nachtvluchten in Europa te beperken en schenk
klare wijn aan DHL.
Een verbitterde democraat die zich tot een politieke overheid richt die tekort
schiet aan inzicht en "entre-jambes"...
K.W.
Wemmel