HULDENBERG BLIJFT HAMEREN OP ONTERECHTE CONCENTRATIE VER TEN ZUIDEN VAN
BRUSSEL
MAIL 7.5.2004
Geachte Heer,
We komen nog even terug op het systematisch weglaten van alle overvluchten die
de piekwaarde van 70 dBA Lamax niet halen. Uit onze vroegere uiteenzetting bleek
dat dit in Huldenberg (NMT 47 Aminal) betekent dat 3,8% van de effectieve
vertrekken wordt meegerekend en dat de 96,2% resterende overvluchten tot nul
wordt herleid, alsof dat niets is. Dan hebben we het alleen over de dagvluchten
(bij de nachtvluchten laat men 26% vallen als 'onbestaand').
We vergelijken dit even met de volgende situatie.
Iemand die vijftig sigaretten per dag rookt komt bij zijn dokter. En die dokter
zegt hem: 'Jong toch, met die twee Gauloisen per dag (= 3,8%) gaat ge echt
moeten stoppen ! Maar met die 42 Marlboro's (=96,2%) moogt ge natuurlijk
voortdoen'.
Wat denkt u van die dokter ? Juist, u verklaart hem gek omdat u wéét dat al die
sigaretten op hetzelfde organisme inwerken én omdat u weet dat het er eigenlijk
niet toe doet dat die andere 48 wat 'lichter' zijn en wat minder teer of
nicotine bevatten.
Hoe komt het dan dat niemand het als 'gek' verklaart dat voor
lawaaiblootstelling alleen de 3,8% 'zwaarste' in aanmerking worden genomen,
terwijl men doet alsof de 96,2% resterende 'lichtere' geen kwaad kunnen ? Ook
hier gaat het immers om inwerking op één en hetzelfde organisme !
Wij zouden graag de resultaten zien van de dezelfde vergelijking (hoeveel
uitgomming door stellen LAmax-70-grens voor dag en nacht) voor alle gebieden
rond de luchthaven waar Aminal metingen heeft verricht.
Gelieve deze resultaten ook publiek te maken. Zo weten we dan uiteindelijk wie
hoeveel Marlboro's moet blijven roken bij de Gauloisen die hem sowieso worden
opgedrongen.
Dank bij voorbaat,
Met vriendelijke groeten,
Fam. L.-D.W.
Huldenberg