Diegem heeft sinds een jaar dank zij bochtenwerk vaak twee keer lawaai voor één vertrek. Flahaut bevestigde verhoogd kerosinegebruik door onnodige bochten.
Mail 7.2.2005
Beste,
Wat u daar stelt is correct: wij hebben bijna nooit last gehad van nachtvluchten
tot Mevrouw Durant, af en toe eentje en dan nog, (persoonlijk weet ik zelfs niet
waar die toen vandaan kwamen).
Overdag hadden we wel tamelijk last maar toch niet zoals nu - minder dan één
minuut tussen twee opstijgingen was nooit het geval. Weliswaar was er soms meer
lawaai per vliegtuig maar het duurde meestal minder lang. En: er was geen
bochtenwerk waarmee wij heel dikwijls twee maal het lawaai hebben. B.v. een
vertrek gaat tot Haren of verder en komt terug over Evere (wij hebben daar last
van zelfs boven Evere omdat het op de rand is) en dit is nieuw zou ik zeggen,
pas sinds enkele maanden of een jaar: de vliegtuigen die net tot boven de grens
van Haren komen en dan de andere richting gaan, wij hebben dus de
vertrekprocedure + als ze gedraaid zijn het lawaai terwijl ze de andere richting
gaan. Ik vermoed dat het gaat om de vliegtuigen die vroeger richting Tervueren
opstegen en dus niet boven ons kwamen. Als wij nu soms bij helder weer kijken
vanop +/- Brucargo zien we dat de vliegtuigen opstijgen boven Diegem, afdraaien
en dan bijna op hun vertrekpunt terugkomen om verder te vliegen, dus een rondje
voor niks dat wel altijd dezelfde mensen overvliegt plus veel onnodige pollutie
meebrengt (dit stellen wij vast bv als wij bij dierenarts gaan in Erps Kwerps).
In dit verband heeft Flahaut gezegd begin januari dat dank zij het -
Oekraainse denk ik - toestel, geparkeerd op de militaire basis, de weerslag op
het gebruik van kerozene aanzienlijk was voor het leger gezien de omweg dat de
vliegtuigen moeten maken. Om niet meer in de richting van bestemming op te
stijgen vermoed ik dat het ook zo is voor de andere toestellen maar daar spreekt
men niet over.
F.M.
Diegem