DIEGEMS STANDPUNT IVM DHL-STUDIES BIAC: LEEFBAARHEIDSSTUDIE UITBREIDEN NAAR DAG. EN: HOE IDENTIFICEERT MEN EEN LUCHTHAVENDODE?
MAIL dd 6.9.2004
Roger, standpunt van 25aiR (in de praktijk op in-actief):
- leefbaarheidsstudie omvat enkel nachtperiode (gericht op DHL-dossier).
Aangezien DHL ook dagvluchten heeft, moet de leefbaarheidsstudie uitgebreid
worden naar de dagperiode, temeer daar de economische studie (terecht) over de
totaliteit van koeriervluchten gaat.
- ook deze nieuwe leefbaarheidsstudie levert objectief en wetenschappelijk
bewijs dat nachtvluchten schadelijk zijn voor de gezondheid. Als dit een vast
gegeven is, moet de regering daarin haar verantwoordelijkheid nemen.
De rol van de actiegroepen bestaat erin om dit gegeven maximaal te benutten,
o.m. door informatieverspreiding.
- indien de regering beslist dat nachtvluchten afgebouwd en/of afgeschaf moeten
worden, zal 25aiR zich daar niet tegen verzetten
- En wie a zegt, moet b zeggen : de regering moet nu een aanvullende studie
aanvragen ivm leefbaarheid : "hoe identificeert men een luchthaven-dode?".
Slachtoffers moeten op objectieve wijze kunnen geïdentificeerd kunnen worden
zodat hun nabestaanden financieel (en retroactief) schadeloos gesteld worden.
Blijkbaar waren er in 2003 statistisch 567 doden door het wanbeleid van BIAC en
de Belgische regering. Welke waren die 567 mensen, en op welke manier gaan hun
nabestaanden financieel vergoed worden?
Verder: door de recente werken op baan 25R heeft de oostrand tijdelijk kunnen
proeven van onze noordramp. Dit kan ongetwijfeld bijdragen tot
nooit geziene NIMBY in de oostrand. Niettegenstaande het verhoogde egoisme,
hebben wij toch een aantal mails ontvangen waarin oostranders
een zekere vorm van solidariteit betuigen, in de zin van "nu weten wij pas wat
jullie al zo lang moeten doorstaan".
Met vriendelijke groeten,
A.W.
Diegem