Hoe durft Oostrand nog klagen als men Diegem ziet, dat 'ausradiert' moet worden.
Even of oneven: spreidingsplan wordt voor Zone 1 niet nageleefd.

Mail 5.12.2004

Mijnheer de Minister,

Eens te meer dien ik hiermede klacht in wegens het niet naleven van het spreidingsplan dit weekend.
Zaterdag 4 december werden wij in zone 1 (Vlaanderen + Brussel dus) constant overvlogen vanaf ruim voor 6 uur en dit de ganse dag door.
Heden zondag 5 december, werden wij wakker geschud door een vreselijk lawaai om 6.33 u, een even vreselijk lawaai deed ons opstaan om 7.57 u, daarna Singapour Airlines om 9.06. Wij hebben Diegem verlaten om wat te ademen maar zodra wij terugkwamen werden wij overdonderd om 12.16 - 12.21 - 12.28 - 12.34 (alitalia) - 12.42 (Virgin) enz een afschuwelijk lawaai om 13.57, nog eentje om 14.12 en vanaf 14.53 worden wij constant overvlogen om de minuut tot nu toe en dat zal dus ons lot zijn voor de rest van de dag en avond waarschijnlijk.
Ik hoop natuurlijk dat de ombudsdienst niet zal nalaten ons de lijst van de vliegtuigen, de radartracks en de SID's voor de zondagvluchten (ook van verleden zondag AUB) te laten geworden voor deze twee dagen. Ik dank hen bij voorbaat.

Aangezien u zich buigt over een evaluatie van het spreidingsplan en het antwoord dat ik kreeg van de ombudsdienst naar aanleiding van mijn klacht van zondag 28 november namelijk ivm met de "odd Saturday's" , wens ik toe te geven dat ik hieromtrent nogal verward ben. Inderdaad aanvankelijk had ik begrepen uit de uitleg van de Heer Anciaux dat de eerste zaterdag van de maand odd was, de tweede even, de derde odd enz. (Ik wens ook te herinneren dat er sprake was dat alle zaterdagen vliegtuiloos zouden zijn voor zone 1) . Als ik dit eens hanteerde in een klacht kreeg ik te horen dat het niet zo was, dat het om de datum ging, dus 5 odd, 20 even. Nu wordt mij gezegd dat het om het nummer van de kalenderweek gaat. OK, maar aan de hand van wat wij hier in zone 1 meegemaakt hebben raak ik werkelijk mijn latijn kwijt, inderdaad als men vertrekt van zaterdag 5 juni (een oneven datum, een oneven week in de maand juni (1ste week) en een oneven kalenderweek (23), stel ik vast dat  :


5/6 : niet overvlogen
12/6 : overvlogen
19/6 : enkele toestellen vanaf 25R
26/6 : overvlogen
3/7 : overvlogen
10/7 : vreselijk
17/7 : vreselijk
24/7 : overvlogen
31/7 : overvlogen
7/8 : niet overvlogen dankrij werken aan 25 R
14/8 : niet overvlogen dankzij werken aan 25R
21/8 : niet overvlogen dankzij werken aan 25R
28/8 : vreselijk
4/9 : standvastig overvlogen tot +/- 16 u
11/9 : vreselijk (een pauze tussen 15.30 en 19.45 u)
18/9 : overvlogen
25/9 : overvlogen
2/10 : overvlogen
9/10 : niet overvlogen dankzij een forse wind
16/10 : overvlogen
23/10 : overvlogen
30/10 : afschuwelijk
6/11 : overvlogen
13/11 : overvlogen
27/11 : constant overvlogen

Op de 26 zaterdagen (4/12 erbij) waren er slechts zes zaterdagen waarbij wij niet overvlogen werden, drie dankzij de werken aan de 25R en één dankzij een forse wind.
Nu ik toch aan zo'n huiswerk bezig ben, zal ik verder gaan met dezelfde oefening voor de zondagen. Voor de zondagen beschouw ik hierna als een "gewone zondag" (aan de hand van wat wij regelmatig te verduren krijgen) de dagen waarop de vertrekken normaal gebeuren van baan 25L - met andere woorden krijgt zone 1 dus een aantal vluchten die opstijgen richting Brussel, een bocht maken boven Brussel en dan terugkomen boven Diegem en/of Haren naargelang. Begint men opnieuw op te stijgen vanop baan 25R vanaf 17 uur ongeveer en stijgen de vliegtuigen met 'pilot's request'  op vanop baan 25 R. Dit zijn altijd dezelfde maatschappijen, altijd zeer zware toestellen, zwaar geladen (American Airways, Delta, Singapour Airlines, Attila Air, HBA, Saoudi Airlines, Korean Airlines, Lebanon ...): verleden zondag tenminste acht. Daarbij komt nog het feit dat wij tamelijk last krijgen van grondlawaai als er niet vanop 25R wordt opgestegen.


6/6 : gewoon
13/6 : gewoon
20/6 : gewoon ­ afschuwelijk tussen 19 en 20 u
27/6 : gewoon
4/7 : gewoon
11/7 : gewoon
18/7 : gewoon
25/7 : gewoon
1/8 : niets ­ werken
8/8 : niets ­ werken
15/8 : niets ­ werken
22/8 : niets ­ werken
29/8 : vreselijk
5/9 : flink overvlogen tot +/- 14.30 u
12/9 : gewoon
19/9 : gewoon
26/9 : gewoon
3/10 : gewoon
10/10 : niets dankzij wind
17/10 : constant overvlogen behalve tussen 14 en 15 u
24/10 : constant overvlogen
31/10 : constant overvlogen
14/11 : gewoon
21/11 : constant overvlogen tot 10.30 u en vanaf 17 u
28/11 : gewoon

Waar die beloofde compensaties in deze weekend dagen liggen vraag ik me af, en hoe de Oostrand nog durft klagen vraag ik me nog meer af. (Tussen haakjes heb ik begrepen hoe ze dat aansturen met het plan - ongelooflijk bijgewerkt en scheefgetrokken -dat een manifestante hanteerde op een bijeenkomst verleden donderdag, als men dit dokument gelooft krijgt haar regio gezamenlijk alle vluchten van Schiphol, Frankfurt en Zaventem te verwerken).
Ik wens er nog aan toe te voeren, dat ALLE dagvluchten boven zone 1 gestuurd worden in de week behalve bij "gunstige" wind, en nu wenst men zelfs blijkbaar dit te veranderen in het voordeel van de Oostrand, die maar EEN DING WENST:
ALLES, ALLES BOVEN ÉÉN (OPGEOFFERD) DEEL VAN BRUSSEL EN DE NOORDRAND TE STUREN.
Ze zeggen zelfs hardop dat Diegem maar vernield moet worden, men andere woorden ook Brussel 13, Brussel 14 en misschien zelfs de residenties van onze koninklijke familie.
Ik zal er nog aan toevoegen dat de gehanteerde gemiddelden (KUL-studie) een schande zijn. Zou u Mijnheer de Minister zonder airco en zonder verwarming in België willen leven omdat de gemiddelde temperatuur op jaarbasis ongeveer 15 graden zou zijn in ons land ????  

Met de meeste hoogachting,

F. D.