ALTERNEREND BAANGEBRUIK KON NIET EN KAN NU INEENS WEL? WELKE ZIJN DE NIEUWE ROUTES, WELK SPREIDINGSPLAN IS DIT?
MAIL dd 5.9.2004
T.a.v. Raf De Baerdemaeker
Aangezien ik woon in Diegem, en werk tussen Diegem en Zaventem, heb ik het
voorrecht om redelijk precies het baangebruik van banen 20 en 25R te volgen.
Sinds enige tijd blijkt dat er alternerend baangebruik is, dwz beide banen
worden gebruikt op dezelfde dag. Er is blijkbaar ook een nieuwe route in
gebruik vanop baan 20, die bijna ons kantoorgebouw op de Hermeslaan binnenvliegt,
rakelings over het dak scherend verder naar het NATO-gebouw dat 500m verder ligt.
Hetzelfde fenomeen doet zich voor tussen banen 25R en 25L, die eveneens op
dezelfde dag gebruikt kunnen worden.
Dit is niet voorzien in het spreidingsplan, omdat BIAC en Belgocontrol steeds
beweerd hebben dat dit technisch onuitvoerbaar is ivm capaciteit. Dat dit een
grove leugen is, werd bewezen tijdens de duur van de werken op baan 25R : alle
vluchten vertrokken vanop een andere startbaan, zonder enig nefast gevolg voor
capaciteit. Nochtans zijn er tijdens de vakantie bijkomende chartervluchten.
Daarom volgende vragen, waarop graag een duidelijk en simpel antwoord (geen
Chinees aub, dat krijg ik niet uitgelegd):
1) welk spreidingsplan wordt er op dit ogenblik uitgevoerd?
2) welke recente weekend-uitzonderingen zijn er gemaakt, en waarom?
3) welk is de nieuwe route vanop baan 20, en waarom gaat deze route over het
NATO-gebouw? de reden voor deze vraag ligt voor de hand : uit
veiligheidsoverwegingen zal de NATO hierop ongetwijfeld protesteren, en BIAC zal
dankbaar tot de conclusie komen dat baan 20 niet gebruikt kan worden wegens
potentieel te gevaarlijk
4) hoeveel opstijgende bewegingen waren er in juni/juli/augustus 2004, per
startbaan?
5) als er geen capaciteitsprobleem was in augustus, en als alternerend
baangebruik perfect mogelijk is, welk is dan het standpunt van de ombudsdienst
en welk is het advies van de ombudsdienst aan de minister van mobiliteit?
Met dank voor een spoedig antwoord.
A. W., Diegem