ALS ZELFS EEN ZWARE CIV RECHTDOOR OPSTIJGT BOVEN KANAALZONE VLIEGT HIJ PAS NA 6,5 KM OP 5000 VOET ZONDER HINDER BRUSSELSE WOONZONE
MAIL dd 5.7.2004
Geachte,
Op deze mooie zomerdag heb ik de vele CIV's boven mijn woonst weer eens alle
variaties op de Ringroute zien vliegen: beneden, boven, erop en eronder.
In bijlage een aantal documenten waaruit blijkt hoezeer de CIV's nog altijd de
Noordrand onnodig belasten, terwijl het uit veiligheidsoogpunt en uit het
oogpunt van volksgezondheid en dus economie, veel beter is om te spreiden en
deze vluchten hun natuurlijk vluchtpatroon te laten volgen,
Dwz rechtdoor vanaf de startbaan. Ze overvliegen dan de eerste 6 à 7 km het
minst dicht bevolkte gebied van de hele regio rond 'Brussels National Airport',
n.l. de Brusselse kanaalzone en zijn uit de hinderzone (4.000 voet) als ze de
eerste woonwijken bereiken.
Als u bijlage 'CIV.H.1-7-04.21u46.doc' openklikt tonen de twee tracks dat deze
CIV in rechte lijn gemeten 6,5 km nodig heeft om op 5.000 voet te komen, een
hoogte die niet meer als hinderlijk beschouwd wordt!
Toch stijgt deze B735 nog altijd met onnodig bochtenwerk, veel te lang, laag en
langzaam op boven het tweede meest dichtbevolkte gebied rond de luchthaven: de
Noordrand.
In bijlage ook vlieglijsten die duidelijk aantonen hoe groot het aandeel van de
CIV's overdag nog is: éénderde van het totaal aantal vluchten dat de Noordrand
overdag te verwerken krijgt (zie in bijlage: 'Vlieglijst Vertrek 3.5.04.xls').
En daarin ook nog de nodige CIV Heavy's die logerende kleinkinderen krijsend uit
hun middagslaap en vroege avondslaap halen omdat de lage frequenties letterlijk
door merg en been gaan van hun kleine lijfjes.
Onderstaand tabelletje geeft aan dat de doelstellingen van de eerste stap die
het Plan Anciaux was niet eens gehaald worden: de Noordrand wordt nog altijd
meer overvlogen dan welke andere zone ook. Ook zone 4 krijgt meer dan voorzien.
Verleden – doelstellingen spreidingsplan - heden
Bron: ombudsdienst, cijfers maart – april 2004
Dag- en nachtvluchten
Zone Voor Doelstelling Spreidcentratie
Zone 1 40 % 29 % 36 %
Zone 2 0 % 2 % 1 %
Zone 3 9 % 14 % 14 %
Zone 4 30 % 29 % 33 %
Zone 5 20 % 21 % 12 %
Zone 6 1 % 5 % 4 %
Ik doe een dringend beroep op u als beleidsverantwoordelijke om in dit dossier
economie en ecologie tegen elkaar te blijven afwegen en daarbij de
gezondheidskost van onnodige concentratie zoals berekend door Prof. Annemans mee
te nemen in uw overwegingen. De Noordrand heeft nu al teveel met de CIV's die
boven Brussel horen. Er kan geen vliegtuig meer bij. Ik heb als inwoner van de
Noordrand evenveel recht op een leefbare woonomgeving als alle andere omwonenden
die op gelijke afstand van de luchthaven wonen. Het is uw democratische plicht
het dossier de komende weken vanuit die optiek te beheren.
Hoogachtend
J. O.
Strombeek
MOEST ZWARE CIV RECHTDOOR VLIEGEN OVER KANAAL, BEREIKTE HIJ PAS BRUSSELSE WOONZONE OP 6,5 KM VAN LUCHTHAVEN, OP VEILIGE HOOGTE VAN 5000 FT
2004/07/01 21:46
B735
25R
CIV8C