KAN JE IN EEN DICHTBEVOLKT GEBIED ALS BRUSSEL EN ZIJN RAND NOG EEN
MEGALUCHTHAVEN UITBATEN?
Brief dd. 5 april 2003
Aktiegroepen van de Oostrand en Brussel blokkeren de vertrekhal van de
luchthaven van Zaventem, om te protesteren tegen het akkoord van 24 januari 2003
over de nachtvluchten. Niemand kiest er voor om 's nachts wakkergebruld te
worden door vliegtuiglawaai, in die zin hebben deze mensen gelijk dat ze
protesteren, al is de manier waarop niet te verdedigen.
Maar, als je de modaliteiten van het akkoord kent, vraag je je af of het niet de
verkeerde aktiegroepen zijn die geprobeerd hebben de reizigers te verhinderen om
op vakantie te vertrekken. Immers, volgens het akkoord van 24 januari 2003
krijgt de Oostrand gemiddeld 7,7 nachtvluchten per nacht, waaronder geen enkel
lawaaierig toestel. Brussel krijgt gemiddeld 3,2 nachtvluchten, waaronder
geen enkel lawaaierig toestel. De Noordrand krijgt tot Grimbergen
gemiddeld 11,1 nachtvluchten, waaronder alle lawaaierige toestellen.
In de Noordrand mag alles tot QC 12 vliegen, in de andere regio's is het lawaai
beperkt tot QC 4. Er wordt dus enkel volgens bestemming over Brussel en over de
Oostrand gevlogen ALS HET TOESTEL NIET TEVEEL LAWAAI MAAKT. Een achttal extreem
luidruchtige vliegtuigen per nacht is eerder regel dan uitzondering.
Wanneer gaat er een einde komen aan deze hemeltergende discriminatie van de
Noordranders, de enigen die geen afschaffing van de nachtvluchten eisen omdat ze
bekommerd zijn om de werkgelegenheid? En die als gevolg van dit gematigd
standpunt alle ellende over zich heen krijgen. Dat is niet de schuld van de
Oostranders of van de Brusselaars, maar het is wel de werkelijke inhoud van het
akkoord van 24 januari.
Ook overdag vliegen slechts een paar vliegtuigen rechtstreeks naar de westelijke
en zuidelijke bestemmingen. Alles wordt rond Brussel geleid met onnodige bochten,
veel te laag vliegen en heel veel lawaaioverlast in landelijke gebieden. De
mensen die daar kwamen wonen voor de rust, en een zeer dure bouwgrond of woning
kochten, worden nu geconfronteerd met 20 à 30 vliegtuigen per uur. En de drukke
periode met vakantiecharters moet nog komen.
Dat Brussel moet vermeden worden omdat bij een crash heel veel slachtoffers
zouden vallen, is geen valabel argument : een vliegtuig dat problemen heeft bij
het vertrek moet rechtdoor vliegen. Met het huidige gebruik van de startbanen is
dat over Brussel.
Heren en Dames politici, zorg dat de hinder per individu draaglijk blijft, zowel
's nachts als overdag. Het is perfect mogelijk om de vluchten zo te spreiden dat
iemand maximum 1 à 2 vluchten per nacht te verwerken krijgt, en 1 à 2 vluchten
per uur overdag.
Alleen verklaren dat u tegen de concentratie, tegen de Durant bocht en tegen
isolatie bent is niet genoeg, doe er iets aan !
En denk na over de toekomst van de luchthaven: het is niet verantwoord om in een
dichtbevolkt gebied onbeperkt uit te breiden. Na Brussel telt de Noordrand het
grootste aantal inwoners per vierkante kilometer. Ook in de Oostrand wonen nog
veel mensen. In zo'n gebieden kan je gewoon geen mega-luchthaven uitbaten.
M.V. - 1850 Grimbergen