De luchthavenproblematiek blijft de politieke wereld beroeren en brengt sterk tegenstrijdige visies aan het licht tussen Vlamingen en Franstaligen. Meer nog dan een communautair probleem is het een dossier van discriminatie tussen burgers van hetzelfde land.
Reactie 4.12.2005 op brief M. Seewald-B.A.Libre in Knack 48 dd 30.11.2005
Net als de politieke tenoren van het Brussels Gewest (waarvan velen overigens
een leidende functie hebben in de actiecomités) maakt Maurice Seewald handig
gebruik van de complexiteit van het luchthavendossier om nu ook in de Vlaamse
pers een vervalst beeld op te hangen van de realiteit. Het volstaat dus niet dat
in franstalige "elite kranten" zoals Le Soir en La Libre de pamfletten van de
franstalige actiegroepen ongenuanceerd worden overgenomen. Blijkbaar is de heer
Seewald niet te best geinformeerd over de bevolkingsdichtheden in zijn eigenste
Brussels Gewest als hij beweert dat Bert Anciaux zich in Neder-over-Heembeek is
gaan vestigen onder "bestaande vliegroutes, waar vanwege het traditionele
vliegverkeer weinig mensen wonen". Neder-over-Heembeek verschilt qua
bevolkingsdichtheid met 5958 inwoners/km² nauwelijks van het Brussels Gewest
(6153/km²) in zijn totaliteit en is zelfs aanzienlijk dichter bevolkt dan bvb
Brussel stad (4324/km²) of St Pieters Woluwe (4238/km²). Neder-over-Heembeek
is zelfs twee keer zo dicht bevolkt als Ukkel (3278/km²) en drie keer zo dicht
bevolkt als Kraainem (2232/km²) of Wezenbeek-Oppem (2052/km²) die nochtans in de
franstalige pers traditioneel worden opgevoerd als "zone très densément peuplée"
en als zodanig door dik en dun de steun genieten van alle franstalige politieke
families. Hoe kunnen deze politici in wat een rechtstaat hoort te zijn, hun
ronduit beschamend en discriminerend beleid verantwoorden tav verschillende
burgers van hetzelfde Gewest? Op welke grond verplichten zij het vliegverkeer
tot lawaaiierige omleidingsroutes rond de woonplaatsen van "belangrijkere
burgers" en brandmerken ze daarmee de armere maar grotendeels nog Vlaamse
gemeenten Neder-over-Heembeek en Haren als opgeofferde gebieden waar alle
vliegtuiglawaai en kerosine straffeloos mag worden gedumpt? De
bevolkingsdichtheid kan het alvast niet zijn. Misschien is het wel de dichtheid
van franstaligen, de dichtheid van franstalige politieke tenoren of het
gemiddeld gezinsinkomen? Maar ook met "onder bestaande vliegroutes"
slaat Seewald de bal mis. Er was de voorbije 30 jaar van "stand still" geen
sprake (dixit franstalige kamer van Raad van State, 17 maart 2004) maar van een
onophoudelijke stroom aanpassingen van baangebruik en vluchtroutes. Eén
overheersende trend echter: weg van de rijke franstalige Brusselse gemeenten
richting Vlaamse Rand. Neder-over-Heembeek, dat slechts mits acrobatenwerk kan
worden overvlogen, kreunt dan ook slechts ten volle onder het vliegtuiglawaai
sinds het beleid van Gosuin en Durant.
Op één punt ben ik het met Seewald eens: het spreidingsplan heeft duidelijk
gemaakt dat de meeste omwonenden in verzet komen tegen een fractie van de hinder
die in een concentratiescenario werd toebedacht aan de Noordrand, en waarvan ook
nu nog Neder-over-Heembeek en de Noordrand het slachtoffer zijn. Daaruit de
conclusie trekken dat terugkeer naar het concentratiescenario de enig
verantwoorde optie is geeft blijkt van verregaande normvervaging en diepe
minachting voor de slachtoffers van een dergelijk concentratiescenario.
Marc Goethals
Meise 1860
Cardioloog, lid van Daedalus-Actie Noordrand en VLAMM (Vlaamse Artsen voor
Milieu en Maatschappij, lid van BBL).
B.A.Libre verdedigt rol Ecolo in dossier nationale luchthaven en blijft schieten op Anciaux.
Lezersbrief B.A.Libre Knack 30.11.2005
Mijns inziens is de bewering dat 'Ecolo, de partij is die
vooral bekend werd door haar inspanningen om Zaventem kapot te krijgen' een
beetje sterk ('Belgische geschiedenis onder de slopershamer', Knack nr. 46).
Toen Ecolo een federaal minister van Mobiliteit afvaardigde in de regering
Verhofstadt I heeft deze een en ander gedaan om de luchthaven een stabiel kader
te bieden.
Het zijn vooral andere politici en lokale mandatarissen - zowel Franstalige als
Nederlandstalige - die een zinnig beleid voor de luchthaven van Zaventem hebben
verhinderd door de belangen van de eigen regio te behartigen. De hele tegenstand
werd op gang getrokken door het electorale opportunisme van Bert Anciaux
(Spirit). Die ging zich vestigen in Neder-over-Heembeek, onder bestaande
vliegroutes, waar vanwege het traditionele vliegverkeer weinig mensen wonen.
Het zijn vooral de zesendertig spreidingsplannen van Anciaux, Renaat Landuyt
(SP.A), en consorten die op termijn de luchthaven gegarandeerd kapot zullen
krijgen.
Het enige voordeel van het spreidingsdebacle is dat veel mensen vandaag tot het
besef gekomen zijn dat deze luchthaven slechts op één manier kan blijven
voortbestaan: door zichzelf om te vormen tot city airport zonder
nachtvluchten en met een minimum aan cargotransport.
Maar onze beleidsmensen zijn zodanig aan de economische elite gebonden dat ze
dit niet willen of kunnen overwegen, en zoals in het feodale tijdperk er niet
voor zullen terugdeinzen een grote hoeveelheid slachtoffers te maken, die met
'de spreiding' als voorwendsel geen enkele schadeloosstelling zullen ontvangen.
En dat alles voor het 'algemene belang' en de heilige 'werkgelegenheid'. Ze
weigeren in te zien dat het beleid niet enkel halsstarrig op Zaventem gefocust
moet worden maar dat het luchtverkeer in dit land een globaal plan vereist in
afwachting van een globaal Europees doordacht beleid.
Minister Renaat Landuyt stelde op vrijdag 18 november een wetsontwerp voor om
rechtszaken van omwonenden voor een groot stuk te belemmeren door een schijn van
een spreidingsplan in een wet te gieten.
Maurice Seewald, woordvoerder Bruxelles Air Libre