ANTWOORD VAN R.R. AAN DE OMBUDSMAN: MET UW ADVIEZEN WORDT DUS GEEN
REKENING GEHOUDEN
Mail dd. 4 april 2003
Geachte Heren
U kunt mijn antwoorden lezen in HOOFDLETTERS (dwz:
indien u in onze problemen geïntereseeerd bent, al twijfel ik daar voor sommige
wel aan)
DE OPLOSSING STAAT ONDERAAN.
voor zij die het lezen met vriendelijke groeten.
R.R. Merchtem
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
MAIL VAN OMBUDSMAN AAN MEERDERE BESTEMMELINGEN: JAMMER GENOEG HEEFT MEN
GEEN JUISTE BESLISSING GENOMEN
Dossier : A/SMO/PhT/03-2646 2646.2 2646.3 2649 2650 2652.2 2652.3 2713.3 2731
2759 2806 2812 2837
Brussel, vrijdag 4 april 2003
Geachte heer,
Ik verzoek U hierbij nog antwoorden te vinden op sommige van uw vragen.
Ref 2646 van 10 februari : het betreft hier een Airbus A.300 naar Ierland op de
route Nicky
Ref 2646.2 van 13 februari : de vluchtlijst geeft me 8 vertrekken over uw regio
tussen 04 en 05 uur.
Ref 2646.3 van 14 februari : er waren 17 vertrekken over uw regio die nacht op
een totaal van 27 bewegingen
Ref 2649 van 13 februari : het probleem dat ik meedeelde aan de competente
ministers wordt veroorzaakt door het feit dat de vertrekken mekaar snel opvolgen
in een zeer beperkte periode. Hierbij kan ik U melden dat de dagvluchten
op dit ogenblik min of meer evenwichtig verspreid zijn in functie van hun
gevolgde
bestemming, met uitzondering van de baan Chièvres. De luchtvaartreglementering
schrijft voor dat om van baan te veranderen de windcomponenten een bepaalde
limiet dienen te overschrijden terwijl de wind zelf uit een welbepaalde richting
moet waaien, dus telkens dient er voldaan te worden aan twee simultane criteria.
DUS TE HOGE CONCENTRATIE
Ref 2650 van 13 februari : wij nemen deel aan de activiteiten van PROBRU en van
de Evaluatiecommissie, maar onze opmerkingen, onze suggesties worden telkens
overgemaakt aan de bevoegde Ministers, de Regering, de Ministerraad en aan de
Interkabinet-groepen. Ik kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor het feit
dat de politieke beslissingen niet volgen of dat de suggesties die gemaakt
worden door de ambtenaren niet opgevolgd worden. Het komt dikwijls voor dat een
burgemeester of een minister de raad van zijn administratie niet opvolgt. Ik
bevestig U dat op geen enkel moment, behalve de nacht waarbij baan 20 gesloten
werd wegens de vorst, het geheel van de opstijgingen geconcentreerd werd op de
Noordrand. Baan 20 wordt steeds gebruikt 's nachts, en dit sinds 1988.
Ook overdag is er geen concentratie van vertrekken boven uw regio.
Merchtem werd steeds overvlogen door vliegtuigen die zich begeven richting baken
Costa, de route 4 Charlie bestaat, zonder verandering aan huidige configuratie,
sinds 9 december 1993.
Het huidig aantal vliegtuigen die hier voorbij komen is nog nooit zo hoog
geweest of deze komen mischien wel op een lagere hoogte over? Indien ik het goed
begrijp volgen de bevoegde instanties (Ministers en dergelijke) de goede raad
dus niet op.
Ref 2652.2 en 3 van 25 februari : de informatie die U me overmaakt staat me toe
het probleem perfect te kunnen plaatsen, en zo op te merken dat het steeds
dezelfde vliegtuigen zijn die aanleiding geven tot een klacht. Nooit heb ik
gesteld dat ik geen objectieven kan bereiken, ik maak aanbevelingen en
suggesties, ik ben geen Minister en hierdoor blijft het beslissingsrecht,
grondwettelijk en wettelijk, een politieke aangelegenheid, vertegenwoordigd door
de Regering en de Parlementariërs die verkozen worden door het volk. Ik
ben niet van plan onwettelijk de plaats in te nemen van politiekers of van de
Ministers en beslissingen in hun plaats te nemen; de theorie van de "vervangingsambtenaar",
één van de wetten van het openbaar ambt, geldt in dit geval niet want er is
manifest een overschrijding van bevoegdheden.
INDIEN IK HET GOED BEGRIJP VOLGEN DE BEVOEGDE INSTANTIES (MINISTERS
EN DERGELIJKE) DE GOEDE RAAD DUS NIET OP.
Ref 2713 van 27 februari : de nieuwe nachtprocedures van spreiding zullen in
dienst treden op 15 mei 2003, de instructies aan de piloten zijn gepubliceerd en
verspreid sinds 25 maart 2003. Voor de dagvluchten werd nog geen beslissing
genomen, de baan richting Chièvres zal waarschijnlijk wat worden verlegd van
Meise naar Wemmel-ring vanaf 12 juni 2003.
Op dit ogenblik is het aantal vertrekken richting Noordrand min of meer gelijk
aan het aantal vertrekken richting Brussels Gewest. De gegevens die we U
meedelen staan ons toe de correctheid van de informatie na te gaan.
Ref 2713.3 van 6 maart : geen enkele norm is tot op nu vastgelegd voor wat de
uitstoot van onverbrande deeltjes in de atmosfeer betreft, niet op Belgisch
niveau maar ook niet op Europees niveau.
SPECIAAL VOOR DE GROENE MINISTERS MAAR OOK VOOR DE ANDERE
: WAAROM MOETEN VLIEGTUIGEN NIET AAN UITSTOOTNORMEN VOLDOEN ZOALS O.A.
VOERTUIGEN? DOE HIER IETS AAN. WIJ MOETEN AUTO'S KOPEN MET DURE INJECTIESYSTEMEN
OM DE OZON- EN SMOGCONCENTRATIES TEGEN TE GAAN EN BOVEN ONZE HOOFDEN BLAAST MEN
IN DE LUCHT WAT MEN MAAR WIL?
Ref 2731 van 1 maart : ik heb akte genomen van uw persoonlijke visie terzake,
maar denk echter dat eens dat sommige routes voor de nachtvluchten boven de
Noordrand zullen uitgewaaierd zijn, U nog veel minder last zult hebben van
overvliegende vliegtuigen aangezien U in de Kalkovenlaan woont, net onder de
Costa route.
WAT GAAT ER DAN GEBEUREN MET DEZE ROUTE EN SINDS WANNEER
BEVINDT DEZE ZICH BOVEN DE KALKHOVENLAAN?
Ref 2759 van 7 maart : ik noteer een vliegtuig van het type Embraer, normaal
aanvaardbaar, richting Engeland om 21u09 maar ook een Airbus A.300 met Express
vracht richting Engeland om 20u53 op de route Costa; ik denk dat U het over dit
toestel hebt. Met betrekking tot de nacht van 7 maart 2003 hebben ik, op de
lijsten die me ter beschikking worden gesteld, geen enkel vertrek tussen 4u26 en
5u56 kunnen waarnemen.
DAN ZAL IK GEDROOMD HEBBEN OF ZIJN UW LIJSTEN MISSCHIEN
FOUTIEF?
Ref 2806 van 18 maart : op 28 vertrekken 's nachts, zijn er 12 vertrokken van
baan 20 en 16 van baan 25 richting Noordrand. Vanaf 4u, waren er 6 vertrekken
op dezelfde route, die uw regio overvliegt.
DUS CONCENTRATIE
Ref 2819 van 19 maart : op de lijsten me ter beschikking gesteld, kan ik enkel
een vertrek waarnemen om 23u57 naar Rusland en 7 vertrekken na 4u 's morgens.
Uw suggestie over het feit dat geen enkele nieuwe buurtbewoner mag gestoord
worden door de vliegtuigen is terecht, maar deze houding blijkt het instellen
van nieuwe procedures van spreiding niet te bewerkstelligen, deze zouden immers
nieuwe buurtbewoners overvliegen die het tot dusver niet waren.
Ref 2837 van 20 maart 2003 : uw suggestie werd reeds overgemaakt door een
parlementariër in de loop van de legislatuur 1995-1999 onder vorm van een
wetsvoorstel dat tot doel heeft alle nachtvluchten te laten vertrekken van baan
07 links. Deze hypothese stond eveneens vermeld in de eerste suggesties van de
groep PROBRU, maar op het moment dat beslist werd in welke richting de
denkpistes gingen, werd deze niet weerhouden. Op dit ogenblik is het zo dat
wanneer men zowel overdag als 's nachts wenst op te stijgen in de richting van
Kampenhout, de wind uit het Noorden of Noordoosten waait maar tegelijkertijd ook
de windcomponenten een zekere intensiteit bereikt hebben. Deze twee
voorwaarden dienen verenigd te zijn tegelijkertijd, dit zijn de voorwaarden van
de AIP die sinds 1958 het gebruik van de banen vastlegt.
IK VRAAG NIET OM ALLE NACHTEN OP TE STIJGEN RICHTING
KAMPENHOUT MAAR EEN OP DE TWEE, DIT MAAKT 50% VERSCHIL UIT VOOR IEDEREEN.
TEVENS WIL IK EROP WIJZEN DAT DE WIND TEGEN DE AVOND DIKWIJLS GAAT LIGGEN ZODAT
DIT OP HET GEBIED VAN WINDRICHTING GEEN PROBLEEM KAN MAKEN.
Ik hoop hiermede beantwoord te hebben aan de talrijke en interessante vragen.
Ik hoop dat U op deze manier de kwaliteit van onze taken kan inschatten, we
proberen U steeds een objectieve, neutrale en oprechte informatie te verschaffen
van de nachtvluchten zonder vooroordelen. U dient absoluut te begrijpen dat
talrijke factoren tussenkomen in dit dossier, en dat uiteindelijk, het de
politiekers zijn die beslissen, daar waar voor de Ombudsman van de Post, wanneer
hij tussenkomt in een geschil, geen politieke tussenkomst noodzakelijk is.
Ik heb inderdaad aanbevelingen, statistieken, suggesties, trafiekgegevens en
historische gegevens over procedures overgemaakt aan alle personen betrokken bij
het dossier (parlementariërs, regionale milieudiensten, de regering, bevoegd
Minister, Biac, Belgocontrol) waarvan zij nota genomen hebben.
Maar jammer genoeg geen juiste beslissing genomen hebben.
ER IS MAAR EEN JUISTE BESLISSING, DIT IS DE VOLGENDE:
"Daarom blijft Daedalus pleiten voor een echte spreiding, waarbij ook Brussel
zelf (en niet alleen de Noord- en Oostrandgemeenten van Brussel) overvlogen
wordt, in functie van de bestemming, met gebruik van alle pistes, weer en weder
dienende. Alleen zo kan men komen tot een voor alle omwonenden perfect leefbare
frequentie van een à twee vliegtuigen per nacht en een à twee per uur overdag.
Er is geen enkele geldige veiligheidsreden waarom Brussel niet zo overvlogen zou
kunnen worden."
De plannen die Daedalus hiervoor uitwerkte zijn in het bezit van de bevoegde
ministers en instanties."
Met vriendelijke groeten,
Philippe TOUWAIDE
Directeur van de Ombudsdienst
voor de Luchthaven Brussel-Nationaal